Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Welk geslacht kan het jongst geholpen worden, ram of voedster?

Ben er beetje aan het rond mailen over de kosten. Aan het opvragen e.d.

Ik heb waarschijnlijk broer en zus. Ik weet niet hoe oud ze zijn. Nog vrij jong in elk geval. Ze woonden bij de vorige eigenaresse onder de grond. En op een dag kwam er een boven (die heeft het niet overleeft) Later kwamen er 3 boven waarvan ik er 2 heb.

Voor zover ik zelf heb gezien is het mannetje vrouwtje. Maar ja dat heb ik in een lang verleden geleerd. Vandaag gaan ze voor inenting (als ze daar groot genoeg voor zijn) en dan zal de dierenarts ook wel even meekijken. En kunnen we kijken wanneer een van de twee geholpen kan worden. De tweede komt dan ook wel maar daar is minder haast bij. Stiekem hoop ik dat het toch dezelfde geslachten blijken te zijn, dan hoef ik sowieso geen nestjes angst te hebben :P

Geplaatst:

Mannetjes kunnen inderdaad eerder geholpen worden als vrouwtjes, toch zal je ze even moeten scheiden als ze rond de 10 weken zijn.

Hoop alleen maar niet dat het twee konijntjes van hetzelfde geslacht zijn, want dat gaat zeldzaam goed. Gecastreerd mannetje met een vrouwtje is de beste combinatie.

Geplaatst:

voedster en ram it is, ik had goed gekeken :)

Ze zijn super gezond en zien er toppie uit volgens dierenarts.

Beide ingeënt en over maandje word eerst mannetje geholpen en over half jaartje vrouwtje.

Geplaatst:

Super dat het een ram en voedster is, heb je toch meer kans op een stabiel duo straks!

Rammetje na zijn castratie nog even 2 weekjes alleen laten en dan opnieuw koppelen op neutraal terrein. Fijn dat ze beide gezond zijn!

Geplaatst:

@anjo,

De dierenarts zie dat hij nog 4 weken actief/levend sperma (of hoe noem je dat) kan produceren. En Het liefst scheiden door middel van gaas maar dat ze elkaar wel kunnen zien/ruiken. Dit zou volgens dierenarts veel koppelleed kunnen voorkomen.

Geplaatst:

Er zijn verschillende manieren hoe je het beste kunt koppelen. Je kunt ze best scheiden van elkaar zodat ze elkaar kunnen zien maar zorg er dan voor dat de ram écht niet bij je voedster kan komen.

Zijn al veel verhalen voorbij gekomen dat het gaas niet echt sterk was. Ik zou er zelf voor kiezen ze wel in 2 verblijven te huisvesten en niet in 1 met een gaasje ertussen. Dan loop je ook geen risico.

Het kan ook frustratie opleveren dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken maar niet naar elkaar toe kunnen maar dat hoeft helemaal niet, dat is gewoon even aankijken.

Je ziet het wel als het niet werkt en dan kun je ze alsnog even uit elkaars zicht halen.

Na 2 weken is je ram niet meer vruchtbaar, de hormonen zijn nog niet allemaal weg maar vruchtbaar is hij na 2 weken niet meer. Het is je goed recht hoor om 4 weken aan te houden hoor als je dierenarts dit aangeeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .