Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

sinds een jaar of 1,5 niest mijn konijn regelmatig; hij heeft dan een niesbui.

Sinds een week of 3 is dit erg toegenomen. Daarbij zag ik soms ook wittige snotjes uit de neus komen.

Dit was telkens een klein beetje. Hij had bv geen viezige voorpoten of korstjes rondom de neus.

Hij heeft verder ook prima gegeten en gedronken en was levendig. Ik ben snel naar de dierenarts gegaan.

Die constateerde dat het gewicht goed is, oortjes schoon zijn, geen koorts, longen goed klonken en een mogelijk beginnende infectie. Zij heeft enrofloxoral voorgeschreven; 14 dagen 2x dd een klein beetje in de mond spuiten.

In m'n eentje een gevecht op zich, maar het is gelukt. Afgelopen weekend op controle geweest.

Het niezen is een stuk minder geworden, ik zie ook geen snotjes meer. Maar hij niest nog wel.

Het is lastig bepalen of de 'infectie' weg is, aangezien hij altijd al regelmatig niest.

De dierenarts gaf aan dat de kuur nu ten einde was en stelde voor om het de komende 2 weken aan te kijken om te zien of het wederom toeneemt. Daarna weer terug op controle.

Mocht ik in de tussentijd het idee hebben dat het weer erger wordt, dan moet ik meteen komen.

Hij krijgt dan antibiotica die middels een injectie dagelijks toegediend moet worden (naam is mij onbekend).

Sinds vandaag lijkt het niezen weer toe te nemen. Morgen maak ik meteen een nieuwe afspraak.

Ik wil graag 'beslagen ten eis' komen bij de dierenarts.

Hebben jullie adviezen/ervaringen: wat zou goed zijn voor het konijn in dit geval? 2x dd stress door een injectie lijkt me ook niet goed. Welke antibiotica geeft goede resultaten? Of is het konijn misschien een beetje 'asmatisch'?

Groetjes!

Geplaatst:

Snotteren is niet typisch iets voor een astmatisch konijn, die heeft het eerder benauwd.

Dus ik denk dat de diagnose prima is.