Ga naar inhoud

Inenting noodzakelijk?


tomdevisser

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Ik heb sinds twee weken een dwerghangoor konijntje, Chubby! Hij voelt zich hier helemaal thuis en is erg op zijn gemak, maar bij de aankoop hebben we eigenlijk helemaal geen informatie gekregen over het verzorgen van een konijntje. Ik heb daarom heel veel op internet gekregen, maar ik heb nog een dringende vraag.

Is het noodzakelijk om een konijn in te laten enten? Hij leeft in een kooitje zonder andere konijntjes om zich heen, en ik laat hem wel soms uit de kooi, maar hij is nog niet echt buiten geweest en daar zal ie ook niet vaak komen aangezien hij het niet fijn vindt om opgetild te worden. Als het noodzakelijk is, kan iemand me er dan wat meer over vertellen? Waar het voor is, waar het gedaan moet worden, wanneer, de prijs, etcetera. Ik wil natuurlijk wel dat mijn konijntje helemaal gezond blijft!

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Tom en Chubby!

:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ook konijntjes binnen kunnen VHS en Myxomatose krijgen, dus ik zou hem laten enten. Dit hoeft tegenwoordig nog maar één keer per jaar. De prijs zou je even aan de da moeten vragen. Volgens mij zijn er wel prijsverschillen per da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Besmette muggen kunnen door een deur naar binnen komen en kunnen naar het kooitje gaan en je konijn steken. Wil je altijd met een schrik leven dat je konijntje kan gestoken kan worden. Altijd in paniek hebben als er een mug/vlieg in je huis zit. Ik laat me konijnen voor 10 euro inenten. Maar ik denk dat België wat ver van je thuis is. Bunnybunch heeft ook een lijst van Konijn Kundige DierenArtsen(KKDA) daar kan je de korstbijzijnde dierenarts die konijnkundig zijn. Er is ook een lijst van inentingen en de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op dat je konijntje oud genoeg is! Dwergkonijnen mogen pas later ingeent worden. Ik ben trouwens ook voorstander van inenten, maar ik denk wel dat het heel overdreven is dat als je 1 mug in huis ziet het al gebeurd kan zijn met je konijn. Ik had vroeger 13 jaar een konijn binnen en buiten en die werd alleen voor vhs ingeënt en er is nooit wat met hem gebeurd. Vroeger waren ze nog niet zo van de myx. Ik heb nu om bepaalde redenen ze ook niet laten inenten. Ik heb met zieke konijnen hier gelopen en die konden toch niet in geënt worden en het kostte me al een hoop geld voor hun. Ik praat over honderden euro's in de loop van de maanden. Ik heb ze binnen staan en voor elke raam zit een hor. Daarnaast check ik elke dag voor muggen die mogelijk toch ergens naar binnen geglipt kunnen zijn. Daarnaast zit ik in een flat. En mocht er al een mug binnen komen dan moeten ze ook nog mijn konijn geprikt hebben en het moet ook nog een mug zijn besmet met Myxomathose. Dus de kans is zeer klein. Zeg niet dat je het niet moet doen hoor! Je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen, maar soms als het even niet kan dan houdt het op en als de kans erop dan minimaal is moet je je er denk ik ook niet zo druk om gaan maken. Er zijn fokkers die het standaard niet doen en de boel in de gaten houden en mocht er myxomathose gesignaleerd zijn gaan ze massaal inenten. Die beestjes zitten ook buiten en komen elke dag in aanraking met muggen en vliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook konijnen die ingeënt zijn kunnen myx krijgen overigens maar die hebben meer overlevingskansen omdat ze dus die inenting hebben gehad. Maar geloof me nou dat je het dan wel zou merken ondanks dat je ze ingeënt hebt. Dus eigenlijk als je tot nu toe niks gemerkt heb is het waarschijnlijk nog nooit gebeurd dat je konijn geprikt is door een mug met myx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb ze ook nog niet geënt, Deed het wel altijd maar iedere keer na de enting stak de EC weer op. Nu behandel ik voor die tijd wel met Thuja en dat gaat goed. Maar na alle ziektes en toestanden van de laatste tijd durfde ik het tot nu toe niet aan omdat ik bang ben dat ik weer ziektes en ellende met koppelen ga krijgen. De twee dames uit de opvang zijn nog tot september dacht ik veilig. Dus ik dacht misschien dat ik dan als alles goed blijft gaan ze dan gezamenlijk laat inenten. Vorig jaar las ik hier ook nogal wat bijwerkingen van de nieuwe inentingen.

Moet zeggen dat ik zeer kritisch ben geworden omdat ik zelf na een griepspuit zo ziek ben geweest en nooit meer de oude geworden ben. IK heb er CVS aan over gehouden.

Maar uit ervaring uit mijn opvang weet ik ook dat beide ziektes voor de konijnen dodelijk zijn dus ik vind dat heel moeilijk.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus ook het probleem. Soms weet je niet of je konijn iets onder de leden heeft en spuit je het beestje in met die rommel wat eigenlijk een kleine dosis van die ziekte is en maak je het beestje ziek ervan. De kans dat een mug met myx je konijn prikt is waarschijnlijk kleiner dan de kans dat je konijn ziek wordt van de inenting. Of misschien even groot. Plus als je konijn wel ingeënt is wordt het alsnog ziek als die door een mug met myx geprikt wordt. En ik ken ook verhalen waar zelfs dan het konijn het niet overleefd. Het klinkt nu eigenlijk alsof ik heel erg tegen de inentingen ben maar niets is minder waar. Maar ik ben er wel heel bewust van wat de gevaren ervan kunnen zijn. Dat heeft mij zeker wel aan het denken gezet. Dus wat Belleke al zegt..het is erg moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds de nieuwe enting is de bescherming tegen myx veel beter. Ik geloof niet dat ik sindsdien gehoord heb van een ingeent konijn dat toch myx kreeg. En ook de bijwerkingen vallen best mee. Ik heb hier niks gelezen over ernstige bijwerkingen na de vaccinatie.

Mijn dierenarts adviseert juist wel te enten bij een konijn in matige conditie. Juist omdat ze minder weerstand hebben en eerder ziek kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is dus erg slecht van jou dierenarts. Want het is algemeen bekend dat als je konijn verminderde weerstand heeft het juist niet te doen omdat ze dan juist ziek kunnen worden. En hoezo eerder ziek worden...als je geprikt wordt door een myx mug dan wordt je ziek of je nu meer weerstand hebt of niet. En de kans dat je myx overleeft al is je konijn gezond is praktisch nul zonder ingeënt te zijn. Maar de kans dat je het overleeft als je wel ingeënt bent is ook niet overdreven groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een enting (mens of dier), wordt er een deel van de ziekteverwekker (verdund) in je lichaam gespoten. Het lichaam kan dan, omdat het minder erg is dan bij de 'echte' ziekte, de antistoffen aanmaken en 'opslaan'. Het lichaam herkent de ziekte dus en weet hoe hij deze moet bestrijden. Als het lichaam de volgende keer de volle laag krijgt bij de 'echte' ziekte, dan is er al een 'savefile' aanwezig met de bouwstenen voor de antistoffen. Oftewel, het lichaam herkent de indringer en heeft al een antistof klaarliggen en kan deze aanmaken waardoor de ziektekiem direct verdreven wordt.

Het lijkt mij dat als je een konijn/mens de ziekteverwekker geeft op een zwak moment, dat het lichaam minder in staat is om de juiste antistoffen aan te maken en DUS een beetje/erg ziek er van kan worden.

Tot zover mijn biologische kennis, maar enten op een zwak moment lijkt me niet top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan tot op heden niet enten omdat haar weerstand nog niet goed genoeg is. Vroeger liet ik wel altijd enten, daarna een tijdje niet die konijntjes hebben nooit wat gehad. Maar nu zou ik het willen maar het gaat gewoon nog niet. Ik heb helaas vaker muggen in mn tuin dus blijft alles mooi dicht hier. Vorig jaar zat ik zelf trouwens onder de muggenbulten (stuk of 25 op 1 avondje buiten zitten :grrrrrr:) zodra haar weerstand beter is wordt ze geent en daarna gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Koesje: Mij ook niet, en zo staat het ook in de bijsluiter. De dierenarts mag ervoor geleerd hebben, de fabrikant weet ook echt wel wat zijn middel doet.

Ik had vroeger 13 jaar een konijn binnen en buiten en die werd alleen voor vhs ingeënt en er is nooit wat met hem gebeurd. Vroeger waren ze nog niet zo van de myx.

Uhm...Vroeger waren ze nog niet zo van de VHS bedoel je? Myxomatose is al in de jaren '50 in Europa verspreid, VHS pas sinds de jaren '90.

De kans dat een mug met myx je konijn prikt is waarschijnlijk kleiner dan de kans dat je konijn ziek wordt van de inenting. Of misschien even groot.

Dit vind ik een hele rare opmerking als je zegt dat je eigenlijk wel voor inenten bent. Zoals je het nu stelt zeg je dat het eigenlijk geen zin heeft om te enten, omdat de enting meer kwaad dan goed doet, hooguit dat de kans dat je konijn ziek wordt van een enting even groot is als de kans dat hij ziek wordt van een mug.

Mijn ervaring staat zelf haaks op wat jij zegt, en op wat geadviseerd wordt door dierenartsen en opvangen. Ik heb zelf meerdere konijnen meerdere keren laten enten met Nobivac en die zijn er niet ziek van geworden, 1 heeft een volstrekt onschuldige en in de bijsluiter vernoemde bijwerking gehad in de vorm van een bultje/korstje op het oor (een soort myxoompje) en de rest niets. 1 van mijn konijnen is in een jaar tijd zelfs 1 keer met de oude enting geënt (vorig jaar mei) en 2 keer met de nieuwe (augustus en februari). Geen probleem.

Maar de konijnen die hier niet geënt waren (niet de mijne) hebben het nog geen half jaar uit gehouden.

Oftwel de konijnen die geënt zijn kunnen het nog navertellen, de konijnen die niet geënt zijn kunnen het niet meer navertellen.

Rara welk risico is groter...?

Plus als je konijn wel ingeënt is wordt het alsnog ziek als die door een mug met myx geprikt wordt. En ik ken ook verhalen waar zelfs dan het konijn het niet overleefd.

Nou laat mij eens 1 zo'n verhaal zien, graag een linkje of vertel het maar zo als dat er niet is. Van een konijn dat myxomatose heeft gekregen na enting met Nobivac, en het zelfs niet overleefde. Ben heel benieuwd, nog nooit van gehoord. Niemand op dit forum volgens mij. Mijn (zeer konijnkundige) dierenarts ook niet, dus dat jij er zelfs meerdere verhalen van kent is apart! Zou het graag lezen en hier meer over weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie geven we in dit land een griepprik?

Zwakkere mensen, zoals ouderen, mensen met diabetes, mensen met astma of COPD, etc.

Nogmaals: ik zou geen zieke dieren inenten, maar als je konijn zwakker is door ouderdom of doorgemaakte ziekte, is het wel verstandig in te enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het in deze eens met Christaaa, maar ik vraag me ook af wat voor vaccin het eigenlijk is? Want er zijn verschillende vaccins dacht ik.. niet alleen verzwakte ziekteverwekkers worden ingespoten maar er zijn ook vaccins die al antistoffen inspuiten dacht ik.. Maar ik ben niet zeker? Iemand die hier meer over weet?

Ik ben verder ook van mening dat als iemand zijn konijn niet ent en dan verontwaardigd is dat hij myxomatose krijgt het een beetje zijn 'eigen schuld' is. (begrijp me niet verkeerd, mensen die bewust hun konijn niet enten omdat een klein mugje vast geen kwaad kan! Niet de mensen die niet kunnen enten door andere omstandigheden!!)

Ik heb bij de oude enting altijd meer bijwerkingen gehad dan bij deze nieuwe.. ofja ik.. mijn konijnen!:mdr:

De enige 'bijwerking' die ik dit jaar heb gezien is een kaal plekje op de plaats van spuiten, maar ik weet eigenlijk niet of dit echt een bijwerking is of dat het door het spuiten komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Boefje

Een inenting heeft allemaal zwakke ziektecellen. Die zieke ziektecellen kunnen bestreden worden door de witte bloedcellen Dan bouwen je witte bloedcellen een middel voor tegen die zieke cellen die het lichaam inkomen, als je witte bloedcellen daartegen kunnen inkomen is je weerstand hoog gznoeg.

Maar als je weerstand zwak is, dan zijn je witte bloedcellen ook zwak. Maar als je witte bloedcellen zwak zijn kunnen ze de verzwakte ziektecellen niet bestrijden.

Daarom enten dierenartsen alleen in als het beest een goede weerstand heeft.

Vele groetjes Jolien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .