Gast Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Hallo,Mijn voedster is gisteren wat bloed verloren. Ik zag het aan de bodembedekking in het toilet en er lag een plasje in het hok zelf.Nu zag ik vandaag dat het weer over was.Het is een voedster van 3 jaar oud. Ik weet het risico van baarmoedertumoren en zoals sommigen van jullie al weten ben ik aan het sparen om mijn voedsters te laten helpen.Maar zou het dan nu al niet te laat zijn? Of is het een blaasontsteking? Als het aanhoudt ga ik zodra mijn geld binnen is naar de dierenarts.Het bloed is overigens dun, niet kleverig. Een soort rode plas eigenlijk.
Boefje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Ik zou sowieso zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan met opgevangen urine voor urine onderzoek. Kan je niet eerst geld lenen van iemand? En nee het hoeft niet te laat te zijn als het met de baarmoeder te maken heeft.. ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar het kan ook een ontsteking zijn van de baarmoeder en soms als er al iets zit kan het alsnog verwijderd worden het hoeft niet uit te spreiden natuurlijk. Vind het wel jammer als je zo snel op zou geven mocht het wel zo zijn.
Annelies en Basje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Ben je er zeker van dat het niet gewoon rode plas is? Dat hebben ze hier wel eens wanneer ze wilgentak gegeten hebben, of aardbei. Als je echt denkt dat het bloed is zou ik zo snel mogelijk gaan, bloeden is nooit een goed teken bij een konijntje.
Gast Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 (aangepast) Ik zou sowieso zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan met opgevangen urine voor urine onderzoek. Kan je niet eerst geld lenen van iemand? En nee het hoeft niet te laat te zijn als het met de baarmoeder te maken heeft.. ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar het kan ook een ontsteking zijn van de baarmoeder en soms als er al iets zit kan het alsnog verwijderd worden het hoeft niet uit te spreiden natuurlijk. Vind het wel jammer als je zo snel op zou geven mocht het wel zo zijn.Ik bedoel niet dat ik op ga geven, alleen dat ik zo bang ben dat ze al kanker heeft, gezien haar leeftijd. Ik heb uitgerekend voor de castraties, en deze zou ik qua geld pas in augustus kunnen doen. (ik moet geld opzij leggen van mijn studiefinanciering, dus duurt het lang. En heb vooralsnog geen tijd voor een bijbaan)Ze krijgen wel vaak wilgentakken ja. De afgelopen dagen heb ik ze ook behoorlijk wat rode klaver gegeven. Het is ook niet echt rood-rood, maar ook wat geel erdoorheen. Nu heeft ze ook weleens een wat zanderige kleur plas, en dan lijkt het ook echt "vloeibaar zand"Bij haar vulva zat er overigens een klein rood plukje haar, erboven zegmaar. En ze plast ook niet continu bloed, ik zag haar daar net plassen en dit was gewoon normaal. 10 juni 2013 aangepast door neegewoonniet
femmeke Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Plasje opvangen en na de DA brengen, heb het pas geleden met de mijne gehad, ze loopt nu nog wat te sukkelen maar sinds het calciumarme dieet gaat het stukken beter. Jou verhaal klint hetzelfde als hier en dat was blaasontsteking.Beter het zekere voor het onzekere!
Boefje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Ok, het kan natuurlijk van alles zijn. Kleurstof ook inderdaad. Hoe dan ook...plas lijkend op vloeibaar zand... geel maar rood door de plas..dus niet volledig rood.. als ik jou was zou ik gewoon met urine naar de dierenarts voor de zekerheid.. en ik weet het niet zeker hoor..maar dacht ergens gelezen te hebben dat ze niet teveel klaver mogen hebben.. zou het even nachecken als ik jou was.
Gast Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Ze krijgen ook niet puur klaver, maar gemengd met andere onkruiden. Ze hebben alleen de afgelopen week altijd klaver gehad, maar wel gemengd. Ik dacht dat ze geen nat klaver mochten?Ik zal zo snel mogelijk urine opvangen, maar hoe doe ik dit? Ze is heel schuw, als ik het net boven de ren weghaal schiet ze al onder het hok.Moet ik alleen ergens geld zien te regelen, want wat kost dat ongeveer om te laten onderzoeken?
Boefje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Misschien kan je dat aan je dierenarts vragen hoeveel dat kost dat verschilt per dierenarts natuurlijk..ik moest iets van 11 euro betalen ongeveer dacht ik alleen voor urine onderzoek dan he. Als ik een consult erbij zou doen dan is het weer duurder natuurlijk. Wat je best kan doen is haar ergens apart zetten...op een zo schoon mogelijk kale ondergrond.. wachten tot ze een plasje doet en het opzuigen met een spuitje. Ik weet niet of je een spuitje hebt of pipetje. Wordt ook wel gebruikt voor dwangvoer of medicatie geven. Als je dat niet in huis heb kan je proberen een schoon keukenpapiertje het op te deppen en uit te wringen in een bakje of potje wat uiteraard ook schoon is. Hopelijk is dat geen probleem..heb het eerlijk gezegd nooit gedaan. Ook dat kan je natuurlijk aan de dierenarts vragen of dat kwaad kan bij onderzoek of misschien dat zij nog handige tips hebben hoe je het beste dat kan doen.
Gast Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Oke, dankjewel. Ik ga morgen eens kijken of ik het op kan vangen. Ik heb wel een soort van gleuven in de ondergrond in mijn hok, ik kan ook proberen om het via dat op te zuigen. Ik heb nog wel een pipetje van medicatie. Ik zal eens mailen naar de praktijk.
Boefje Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Probeer wel de ondergrond zo schoon mogelijk te maken ivm bacterieƫn anders weten ze niet zeker of het in de urine zit of van de ondergrond af komt.. hetzelfde met het pipetje. Probeer het zo goed mogelijk schoon te spoelen met heet water ofzo..
femmeke Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Misschien kan je dat aan je dierenarts vragen hoeveel dat kost dat verschilt per dierenarts natuurlijk..ik moest iets van 11 euro betalen ongeveer dacht ik alleen voor urine onderzoek dan he.:o ik was 19 euro kwijt! das een verschil. Maar we hebben het er voor over:)Even een aanvulling op een schone ondergrond: mijn DA adviseerde me (bij mij zit ze binnen) om niet te dweilen van te voren omdat de schoonmaakproducten het heel moeilijk maken om de urine te testen dus daar wel even mee uitkijken maar verder idd wel zorgen dat het schoon is.
Eefje Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Hier plassen ze ook knalrood als ze een wilgentak gegeten hebben, oranje als ze wortel gehad hebben en als ze dat allemaal niet hebben gegeten is het troebelgelig. De kleur van de urine van konijnen kan gewoon ontzettend variƫren, afhankelijk van wat ze gegeten hebben. Ik snap dat je het zekere voor het onzekere wilt nemen, maar ik vind het zelf niet direct zorgelijk klinken. Plast ze gewone hoeveelheden, of vind je op verschillende plekken hele kleine plasjes?
Gast Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Ze plast in grote hoeveelheden, buiten de keren dat ze sproeit. (Ze heeft op het moment heel veel last van d'r hormonen.)Het is ook niet altijd rood, vandaag was het gewoon gelig/wit.
jolanda1965 Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Hoi ik zou hier niiet te lang mee wachten hoor, mijn voedster plastte ook helderrood bloed, heb wat urine op kunnen vangen, ze kreeg eerst antibiotica, maar dat hielp niet heel veel, urine wees ook niet echt op blaasontsteking, na overleg met de da geen verder onderzoek gedaan en gelijk laten castreren. Hij vond in de baarmoeder 2 grote bloedstolsels. Waarschijnlijk door ontstekingen. Ook was haar baarmoeder vergroot. Een baarmoeder die zeker voor veel meer problen had gezorgd. Ben blij dat ik heb laten doen. Ze was toen ook 3, nooit geen problemen meer gehad. Er staat nog een foto bij mij fotoalbum hoe het bloed in de urine eruit zag
Gast Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Zo ziet het er niet uit. Zodra ik het weer vind (ik wacht even af of het terugkomt) zal ik een foto maken.Het is heel donker rood, met een geel tintje. Oke dat klinkt stom.
Boefje Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Maar als de urine gewoon verkleurd is dan zou toch de hele plas verkleurd moeten zijn toch niet donker rood met een geel tintje.... dan zou je denken dat er bloed in de urine zit.. overigens kan in gewoon gele plas ook bloed zitten. Ik zou niet te lang wachten ermee. Het is maar een urine onderzoek. Ik heb 4x meer geld uitgegeven voor een echo of andere onderzoeken omdat ik het niet vertrouwde waar ook niks uit is gekomen..gewoon omdat ik me er niet lekker bij voelde en me zorgen maakte. Het kan niks zijn, maar als het wel iets is en je hebt er te lang mee gewacht kan je ook maar zo spijt krijgen. Geloof me dat wil je niet.
Gast Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Ja, het is zo moeilijk om het uit leggen. Het is wel helemaal rood, maar ook wel weer dat je ziet dat het plas is. Ik wacht af wat ze deze week nog doet, komt het terug ga ik naar de DA. Ik heb ook niet zoveel geld te besteden, ik moet het maar van mijn studiefinanciering doen.
Aanbevolen berichten