Ga naar inhoud

Sore hocks gaat nooit meer weg??


JipenTeun

Aanbevolen berichten

Hallo!

Afgelopen vrijdag lag er een hoop bloed in het hok van mijn konijnen. Na even zoeken kwam ik erachter dat Jip (de vlaamse reus) een wondje had op zijn rechter achterpoot. Ik heb dit meteen uitgewassen met water en betadine. Daarna heb ik de dierenarts gebeld en die gaf aan dat er een wondzalf op mag, gelukkig hadden we nog calendulan liggen, en die was prima volgens de dierenarts. Als het met 2 x daags deze verzorging (uitwassen met betadine en calendulan erop) na het weekend niet dicht was moets ik terugkomen. Ik was meteen bang voor sore hocks maar ik dacht dat er bij sore hocks altijd een ontsteking bij zat. Het wondje zag er echter heel 'mooi' uit. De huid was niet rood en het voelde totaal niet warm. De dierenarts gaf wel aan dat we goed moesten opletten dat er geen vliegen eitjes in gingen leggen. Nu zag het er gister helemaal super uit. Er zat een korstje op, dus we hebben er nog wat calendulan opgedaan en het lijkt dus 'over' te zijn!

Maar toen ging ik een beetje lezen op internet, en toen las ik dat er bij sore hocks niet persee een ontsteking bij hoeft te zitten, en dat sore hocks meestal erfelijk is! Dat zou dus betekenen dat het nooit meer weg zal gaan.. of dat het in ieder geval vaker terug zou kunnen komen?

De ren is betegeld en het loopt goed af zodat er geen natte plassen op blijven staan. In het binnenhok hebben ze in de winter stro liggen, met warm weer ligt er niks in.

Maar mij vraag is dus eigenlijk, is dit dan waarschijnlijk ook sore hocks geweest? En zal het nu dus ook blijven terugkomen? Mama ging deze week al een nieuw potje betadine en calendulan halen zodat we dat zowiezo op voorraad hebben. En we zullen Jip dan ook vaker gaan controleren!

Maar dit kan dus gewoon komen doordat hij 'doorgefokt' is? Ik schrok er eigenlijk best wel van om het te lezen.. Hij lijkt er niet extreem veel pijn aan te hebben, maar om continu behandeld te worden vind hij echt vreselijk want hij houd niet van oppakken! Oja we gaan er nu ook nog extra op letten dat hij niet te dik word! Want ik denk dat het dan ook sneller zal terug komen? Hij ziet er nu mooi uit maar we gaan wel een beetje minderen met de brokjes zodat hij iets meer hooi gaat eten!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sore hocks heeft meer te maken met drukplekken op de poten. Daar komen wonden van, die dan weer kunnen gaan ontsteken. Vooral grote rassen hebben het vaak, omdat die zwaarder zijn, wat meer druk geeft.

Een vlaam op tegels is wellicht niet zo verstandig. Als het weer terug komt, zou je misschien toch een zachtere ondergrond moeten maken. Als je konijn goed op gewicht is, zou ik hem niet op dieet zetten. Het gewicht is niet het eigenlijke probleem. Bovendien is een dieet niet zo gunstig voor de wondgenezing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je antwoord! Gelukkig heeft hij er geen ontstekingen bij! We hadden hem eerst op zand zitten, maar hierdoor was zijn kont steeds heel vies en had hij meer last van zijn poten dan nu op de tegels. Het zijn heel gladde tegels en het is eigenlijk nog steeds goed gegaan tot nu dan.. Maar het zag een beetje uit als een flinke schaafwond, we zullen het zeker in de gaten houden en als het weer terug komt zullen we dan denk ik iets anders moeten verzinnen.. Ik heb ook al gedacht aan rubberen tegels, maar als ze daar aan gaan knagen is dat natuurlijk ook weer niet echt goed..

Hij staat ook niet echt op dieet hoor! Maar ik kwam erachter dat mama veel meer brokjes geeft als ik! Dus nu gaat mama net zoveel brokjes geven als ik geef. Het is dus niet echt een dieet maar meer om te voorkomen dat hij niet te dik gaat worden. (mama geeft door de week de konijnen te eten omdat ik op kamers zit)

Brokjes moeten nooit het hoofdvoer worden, ze hebben altijd hooi tot hun beschikking en ze krijgen elke avond een groentenbordje! Dus het is niet echt een dieet voor hun haha ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .