laaura Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Waar zal ik even beginnen .. Bailey mijn gecastreerde rammetje van 7 maanden heeft aldoor last van plakpoep. Het stinkt echt behoorlijk en het is erg vervelend omdat ik aldoor alles schoon moet maken omdat het overal aan vast blijft zitten. Nu heb ik hem vanmiddag even goed bekeken en alleen zijn achterpootjes zijn wat vies. Verder heeft hij geen wondjes rond zn kontje. Ik vraag me af of ik hier mee naar de dierenarts moet, of heeft hij gewoon gevoelige darmpjes. Groenten geef ik hem ook niet meer, want daar krijgt dus ook plakpoep van, en ik denk net zo bij kruiden. Heeft iemand hier misschien ook ervaring mee, en moet hij hier medicijnen voor krijgen of kan die gewoon niet tegen groenten etc? Vanavond heeft die alweer de hele tijd normale keutels, het is dus niet zo dat hij alleen maar plakpoep heeft, maar ook gewoon normale keutels. Heb hem ook gewogen en zijn gewicht blijft mooi op de 1100 kg.Nou komt het tweede. Ik had een paar dagen geleden een topic gemaakt over of ik mijn voedster Puk zal laten castreren. Heb de DA al gemailt of ze vaker voedsters castreren enzo, ik woon in een dorp maar volgens mij zijn die dierenartsen hier best wel kundig. Alleen zag ik vanavond dat de binnenkant van Puk haar achterpootje helemaal kaal is. Vraag me af hoe dit kan, ik denk door het overmatig rijden op Bailey en plukken van zichzelf, want ze was laatst nog schijnzwanger.Alleen: In een topic van een tijdje geleden zag ik dat Puk 1290 kg woog. Vanmiddag, woog ze 1150 kg. Ze valt dus af, maar waarom?Nou dacht ik even, Bailey die eet ontzettend sneller dan Puk, hij schranst alles in een keer naar binnen en het eten is dus ook binnen een paar minuten op. Ik voer ze SS, sochtends 20 gram en savonds 20 gram.Ik denk dat doordat Bailey dus zo snel eet, Puk minder krijgt en dus meer afvalt. Is het een idee om ze appart te voeren? En moet ik Puk dan ook iets meer geven of niet? Misschien heeft Bailey ook wel last van plakpoep omdat die zo snel alle brokjes voor Puk haar neus weg eet.Hoop dat jullie je ervaringen delen en advies kunnen geven, want was vandaag behoorlijk chagrijnig door dit alles.Alvast bedankt!
Boefje Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Hmm die plakpoep weet je zeker dat het geen blinde darmkeutels zijn? Die eten konijnen vaak niet als ze inderdaad teveel eten. Gek is wel dat Puk ineens afvalt. Ik neem aan dat ze al langer bij elkaar zitten dus het is wel vreemd dat het nu ineens zo is. Eet Puk verder wel goed dan? Of haakt ze sneller af met eten en laat ze de rest staan voor Bailey. Misschien heeft ze last van de warmte dat ze daarom minder eet en er meer voor Bailey overblijft. Let wel op dat Bailey zijn kontje schoon blijft! De vliegen leggen anders eitjes in het vachtje en de maden vreten hem dan levend op. Dit is vaak met dodelijk afloop. En vochtig vachtje van water of urine is ook taboe! Zelfde verhaal. Mocht je het schoon moeten maken met water enz haal hem dan naar binnen. Onder de haartjes blijft het vaak ook nog heel vochtig ookal merk je dat niet zo snel. Mijn advies is: Probeer ervoor te zorgen dat ze evenveel eten. Desnoods wat minder voer geven.. 15 gram bijvoorbeeld in plaats van 20. Als ze verder nog honger hebben eten ze ook wel hooi. Misschien sowieso wel handig om met Bailey naar de dierenarts te gaan. De oorzaak van die plakpoep is natuurlijk ook heel belangrijk.
Boefje Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 En neem Puk gelijk mee. Kan de dierenarts daar ook naar kijken waarom ze zo afvalt.
laaura Geplaatst: 9 juni 2013 Auteur Geplaatst: 9 juni 2013 Bedankt voor je snelle antwoord! Puk en Bailey zitten nog maar een paar week samen. Ik ben een paar week terug met het voeren van SS begonnen. Ik was eerst overgegaan op HFST, maar omdat Puk dat niet lust en dus toen al iets was afgevallen ben ik maar overgegaan op SS. Als ik ze voer vliegen ze er meteen op af, ze eten nog zo lang totdat het op is, dus Puk ook. Het kunnen best wel blinde darm keutels zijn maar vaak lopen ze eroverheen en is het helemaal plat gestampt. Een konijn van een vriendin van mijn is vandaag overleden door dat ze ook maden had, vandaar dat ik alles maar even goed gecontroleerd heb vandaag. Zij liep al een paar dagen bij de DA, maar is vanochtend overleden. Zijn kont is verder wel schoon, alleen zijn achterpootjes zijn vies door dat hij erover heen loopt. Mijn konijnen leven gezellig in de woonkamer, dus ik kan ze altijd goed in de gaten houden. Hooi eten ze trouwens erg goed! Het zijn teddy dwergen maar ik knip ze altijd kort, heb ze vandaag weer helemaal kort geknipt.
Aanbevolen berichten