ConniemySweety Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Gisteren zijn we met Storm snel naar de dierenarts gegaan omdat hij vrijdagavond opeens niet meer begon te eten en wat lusteloos was. De dierenarts gaf mij al niet te veel hoop aan het begin en leek niet erg positief over wat ze voelde. Ik schrok mij dood omdat het echt heel erg hard aankwam, hij had nog maar een avondje de verschijnselen immers. Storm is onder warmtelampen gelegd omdat hij last had van gas in zijn buikje en onderkoeling had. Dus ik zat in spanning thuis af te wachten op een belletje. Later belde de dierenarts dat ze 'm onder de lampen vandaan had gehaald en nu maar wachten of ie nu ook op temperatuur blijft. Ook moest ze hem dwangvoeren omdat ie best lang niet had gegeten of gekeuteld. Dit ging onder hevig protest maar lukte gelukkig wel. Een uurtje later kreeg ik bericht dat de temperatuur stabiel was en dat het voeren ook beter ging. Ik was zo blij! Toen hij weer in zijn schone hok terecht kwam thuis was ie meteen al wat opgewekter en begon een paar uur later zelfs weer aan het hooi te knabbelen. Ik ben nog wel een beetje aan het bijvoeren maar het gaat al snel beter. Ik hou hem nog scherp in de gaten maar ben zo trots op mijn kleine konijntje! Ik hou echt van hem en was ook nog lang niet klaar hem te laten gaan haha. Ik vroeg mij eigenlijk af of het bijzonder is dat ie er zo bovenop is gekomen of dat het wel vaker goed gaat?Groetjes!
Stamper2011 Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Wat fijn dat het inmiddels weer de goede kant op gaat met Storm. Ik ben helaas kort geleden mijn konijntje verloren aan gas en moet zeggen dat het behoorlijk snel gegaan is. Zo is er nog niks aan de hand en zo is ze er ineens niet meer. Ik las laatst dat als een konijntje last heeft van gas of een verstopping dat de kans 50/50 is of het konijntje er weer bovenop komt of niet. Vooral gas is behoorlijk link. Zelfs mijn dierenarts vond het behoorlijk spannend. We hadden goede hoop dat ze er weer bovenop zou komen maar helaas mocht het niet zo zijn. Ontzettend fijn dat het met jouw konijntje wel goed af is gelopen. Het kan dus goed gaan maar het kan helaas ook heel anders aflopen. Helaas hebben wij behoorlijk veel pech gehad.
Boefje Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Ik heb met al mijn konijnen wel eens een gas aanval meegemaakt. Niet op het eten af komen en stilletjes zitten..koud aanvoelen..slap bij het oppakken. Ik wikkelde ze altijd in een warme deken en legde ze op mijn borst terwijl ik op de bank lag..het duurt immers wel een tijdje voor ze weer n beetje op temperatuur komen.. en vooral buikje masseren..moet wel weten hoe.. anders beschadig je organen. Dit deed ik dan tien minuten lang.. en desnoods daarna weer na een uurtje ofzo..net zo lang tot ze weer op temperatuur komen. Dan leg ik ze apart in een klein kooitje in de woonkamer en leg daar allerlei voer neer..een paar brokjes..wat hooi..beetje groenten en water..en dan kijken of ze langzamerhand wat levendiger worden en beginnen te eten. Vaak zijn ze nieuwsgierig omdat ze in een andere ruimte zitten dat stimuleert ze ook wel om in beweging te komen wat alleen maar goed is voor de darmen. Ik ben daarom ook heel erg geschrokken van mijn konijntje die door een overvolle maag wegens maagverstopping en dwangvoeren is overleden. Je moet ten alle tijden alert blijven. Ookal hebben ze wat anders..gas kan altijd optreden welke ziekte ze ook hebben.
Annelies en Basje Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Volgens mij heb je geluk gehad. Ik heb er hier ook eens eentje door een gas-aanval moeten slepen en ik kan je verzekeren dat dat geen pretje was, en best moeilijk eigelijk. Konijntjes glippen zo verschrikkelijk snel weg.. Ik zou ik de toekomst wel nog sneller optreden, "een avondje" is immers erg lang in konijnentermen. 24u niets eten/slecht eten is immers al zeer levensbedreigend.
ConniemySweety Geplaatst: 9 juni 2013 Auteur Geplaatst: 9 juni 2013 Dank jullie wel voor de reacties! Tsja ik had nog totaal geen ervaring met ziekte van het konijn omdat ze altijd heel gezond waren bij mij. Nu heb ik misschien te vroeg gejuicht want sinds een uurtje of wat merken we weer dat ie weer suf is en minder reageert.. Het ging zo super goed en nu opeens die terugval? Kan het zijn dat zijn pijnstiller nu uitwerkt? (die scheen 2 dagen te werken). Ik twijfel of ik 'm nu zijn medicijnen wel moet geven omdat het juist lijkt dat hij daar suffer van wordt.. Pff jeetje zeg ik had zoveel hoop en dat is nu weer helemaal weg.. :arf:
Annelies en Basje Geplaatst: 9 juni 2013 Geplaatst: 9 juni 2013 Er is hier al eerder gesproken over pijnstillers en we geraakten er volgens mij niet helemaal uit of het nu 12 opf 24u werkzaam was. 12u voor de pijnstillers via het mondje, en eventueel 24 voor die onderhuids ingebracht. Over dat laatste was niet iedereen het eens. 48u haal je dus niet denk ik. Indien het 12u of langer geleden is zou ik dus opnieuw pijnstiller toedienen. Ik veronderstel dat je er mee naar huis gekregen hebt met de juiste dosering erbij?Ik begrijp dat het de eerste keer was hoor, het "sneller reageren" was als tip bedoelt, niet als verwijt.
ConniemySweety Geplaatst: 10 juni 2013 Auteur Geplaatst: 10 juni 2013 Oh vandaar zijn dipmomentje dus, ik dacht het ook al een beetje ja. Hij kreeg er eentje via een injectie onder z'n huid en die is zaterdag rond uur of 12 in de middag gegeven. Ik weet echt niet meer wat ik moet denken.. Hij was gisteren zo slap dat we echt dachten dat het niet eens meer zin had om 'm naar de dierenarts te brengen omdat dat toch alleen maar stress zou opleveren die hem misschien wel fataal zou worden. Hij was gewoon echt moe van al dat drukke gedoe weer omdat hij zo energiek werd overdag. Ik keek vannacht bij hem en nu en dat gaat weer super eigenlijk. Weer helemaal alert en aan het eten.. Soms lijkt het alsof ie mij voor de gek houdt haha. Zal ik evengoed zometeen nog even naar de dierenarts om te kijken of alles nog goed is nu ie aangesterkt is?
Stamper2011 Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Als hij nou weer alert en aan het eten is, zou ik zelf niet meteen weer naar de dierenarts gaan omdat zoiets toch behoorlijk stressvol is voor een konijn. Maar je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Als je het toch niet helemaal vertrouwt is het misschien goed om nog even heen te gaan. Vaak zie je dat als het eenmaal weer de goede kant op gaat, dat ze daarna vrij snel weer de oude zijn. Zelf zou ik het zodoende even aan zien. Het klinkt in elk geval goed zoals het nou gaat.
ConniemySweety Geplaatst: 10 juni 2013 Auteur Geplaatst: 10 juni 2013 Ja het is bij hem zo'n twijfelgeval. Wanneer moet je precies nog bijvoeren als in dwangvoeren en wanneer heeft ie zijn medicijnen wel/niet nodig. Zijn lastige dingen om in te schatten. Vooral het voer, hij eet nu best vaak zijn brokken maar nog net niet genoeg denk ik.
Aanbevolen berichten