Ga naar inhoud

Voorste pootje wordt niet gebruikt


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een konijntje, Muffin genaamd, dat ondertussen 6 à 7 weken is.

We hebben haar vroegtijdig bij de moeder weg gehaald omdat de vorige jongen spijtig genoeg zijn aangevallen en dit niet hebben overleefd.

Muffin leed duidelijk aan ondergewicht en de slaagkans dat ze het zou overleven was eigenlijk relatief klein.

Nu 1 week later is onze Muffin al flink bijgekomen, maar ik maakte me zorgen of ze wel 100% in orde was, daar ik oneffenheden onder de vacht voelde. In het begin dat ik dat het haar ribbetjes waren.

Vrijdag dan toch maar een bezoekje aan de dierenarts. Blijkt dat die oneffenheden allemaal korsten waren door aangevallen te zijn geweest.

1tje was enorm ontstoken (onder de korst begon zicht etter te vormen).

De dierenarts heeft dit allemaal proper gemaakt en nu is het aan mij om ze verder te verzorgen.

Iedere dag wonden uitkuisen met lauw water en nadien ontsmetten met Iso-Betadine + 2x daags antibiotica.

Ik moet zeggen dat ze heel actief is en heel goed eet?

Maar nu merkte ik gisteren op dat ze één van haar voorste pootjes steeds ingetrokken houd.

Ik denk niet dat ze er enorm pijn aan heeft aangezien ze goed door eet en huppelt in haar koor. Springen op haar huisje is geen probleem, maar ik stel me de vraag of dit pootje nog te reden valt.

Heb de indruk dat het enkel het onderste gedeelte is dat ze niet kan gebruiken.

Zou dit gebroken zijn of is dit een misvorming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, weet dat het niet makkelijk is om een diagnose te stellen via internet en zoals je zegt zijn we geen dierenartsen :)

Muffin heeft misschien een slechte start gehad, maar ze is denk ik wel gelukkig (desondanks haar gebreken).

Ik heb zoiets van, zolang ze eet, drinkt, nieuwsgierig is enz....denk ik niet dat ze er veel last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook ff langs de DA gaan.

Ik kan een hond niet met een kat vergelijken, maar toen onze Ringo van de ene dag op de andere niet meer wou spelen en 2 dagen later zelfs niet meer opstond, is er natuurlijk met spoed een DA gekomen. Bleek dat een abces van de ene schouder naar de andere te zijn! Hier moest hij al véél langer last van gehad hebben, maar altijd vrolijk spelen en niet laten merken dat hij ergens last van had, tot hij niet meer recht kon...

Dieren kunnen er verdomd koppig in zijn en als je als baasje merkt dat er wat mis, zou ik toch echt ff de DA contacteren. Better safe then sorry, niet?

Je weet maar nooit, kan een stom prul zijn, kan wat erg zijn dat NU behandeld moet worden om blijvende schade te voorkomen.

Onze Piep is ook alweer een hele lange tijd super vrolijk geweest tot afgelopen woensdag, zo ziek als maar kon zijn en bloed in de oren. Tegen dat de DA er was volgende dag, was het dier er nog erger aan toe.

Tegen dat ze wat laten merken, is er wat aan de hand hoor...

Dat is mijn ervaring met al mijn dieren al geweest, ongeacht prooi of roofdier. Ze willen vrolijk door het leven gaan en niet per se laten merken dat ze ergens last van hebben en bovendien zijn dieren heel vaak niet zo 'flauw' als mensen,blijven ze doorgaan...

Tot ze op een dag niet meer kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

Alvast bedankt voor de feedback. Woensdag ga ik naar de dierenarts. Ben wel ongerust.

Het pootje was me eigenlijk niet opgevallen toen ik ze net had. Wou ze met rust laten omdat ze nog zo klein en fragiel was.

Nu moet ik wel zeggen, dat wanneer ik de eerste foto's van Muffin heb genomen (toe zat ze nog bij de moeder), de oortjes mooi recht stonden en er niks aan de hand bleek te zijn.

Sinds ik ze heb, staat haar rechteroor niet meer recht en houdt ze haar rechterpootje ingehouden.

Nu is het wel zo, dat ze ferm gebeten is geweest in de nek. Als de dierenarts de korst weg nam om de wonde te kuisen, kwam er etter enz...bij te pas.

Misschien dat dit een resultaat is van de beet in haar nek.

Ik zal zien wat de dierenarts zegt en het pootje nog te redden valt.

Alleszins...heb ik een zorgkonijntje in huis gehaald, wat ik wel met veel liefde en graag weet te vertroetelen.

Ze zal zeker niets tekort komen en wat er moet gebeuren zal gebeuren.

't Is in feite te lief voor woorden dat kleine beestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag opnieuw naar DA. Mijn konijn is bijna helemaal kaal nu :s en het beestje is amper 6 weken.

Voorste pootje en scheef hangend oor, bleek eveneens door aanvalswonden die ontstoken waren.

DA heeft deze mooi uitgekuist en nu kan ik opnieuw beginnen.

Andere wonde in nek/rug is al heel mooi toe gegroeid. De DA was eigenlijk verbaasd dat ze zo sterk is en dit alles al heeft overleefd.

Konijnen zijn nogal stress gevoelig.

Eénmaal thuis ze lekker warm gehouden in een handdoekje, nadien antibiotica, wonden verzorgd en als beloning lekker witloof!

She's a survivor...en we gaan er hier alles aan doen om onze Muffin zo snel mogelijk weer op de been te helpen.

Alleszins is ze me er denk ik al heel dankbaar voor geweest.

Iedere dag komt ze gezellig bij me knuffelen en zegt ze dag als we thuis komen....

Gooooooooooooo Muffffffffiiiiiiiiin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo

Onze Muffin is genezen verklaard :).

Na alles wat het beestje heeft moeten doorstaan.

Alle open wonden zijn goed genezen. Geen abcesvorming meer.

Wat het pootje betreft, is er ook beterschap. Sinds ze haar nieuwe duplexkooitje heeft, kan ze meer rondlopen en gebruikt ze haar pootje meer.

DA zei dat het niet gebroken was,maar dat dit kon zijn door de wonden, dat er een zenuwtje geraakt is.

Nu moet ik fysio doen. Pootje dagelijks masseren voor de bloeddoorstroming te bevorderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze ook al een ren? Die ruimte hebben konijntjes echt nodig (tenzij Muffin de hele dag in en uit haar duplexkooi kan wandelen als ze dat wilt). Door een ren zou ze ook haar pootje nog beter kunnen oefenen.

Wat een straffe madam heb jij zeg. Volgens mij is muffin een echt volhardend konijntje. Ze gaat vast een mooi leven krijgen bij jou, het is duidelijk dat je het beste voor haar wilt. Ze heeft geluk met zo'n baasje als jij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muffin kan niet en uit haar kooi omwille van de hond. :)

Een ren heb ik nog niet, maar wij wonen op een appartement. Ik veronderstel dat je deze ook wel binnen zult kunnen plaatsen.

Ik zal er eens tijdens mijn verlof voor gaan zien.

Het is een vechtertje. Maar door al de zorgen die ik haar al heb moeten toedienen, is ze ook wel heel aanhankelijk geworden.

Hoe schuw ze was in het begin, hoe zottekes ze nu kan doen als ze bij ons in de zetel mag zitten.

Liefst in mijne nek en dan Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....een uur aan één stuk door, uiteraard met de nodige aaitjes :).

Je kan enkele foto's zien op mijn profiel. Deze zijn van in het begin.

Nu heb ik er nog geen getrokken, daar ze half kaal is en er eigenlijk niet uitziet (ze zou dat niet apprecieren ;) )

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .