Sascha Geplaatst: 29 mei 2013 Geplaatst: 29 mei 2013 Hoi allemaal,Ik lees af en toe nog wel mee op het forum, maar vragen heb ik de laatste tijd niet echt meer . "Helaas" heb ik nu wel 2 kleine probleempjes.Moby is een beetje een zielepiet. Sinds vorig jaar heeft hij geen tandjes meer omdat die door bleven groeien. En sinds zijn tandjes weg zijn zit ik met een best probleempje. Doordat Moby olifantstanden had heb ik hem naar binnen gehaald. Moby is een teddy widder dus heeft lange haartjes.Sinds hij binnen met Juul op zeil + de onderbak van een kattenbak zit is hij onzindelijk. Het plassen en poepen doen Juul en Moby overal. Dit zorgt ervoor dat Moby dus ook door zijn plasjes loopt. Hierdoor zijn zijn sore hocks verergerd (eerst waren het 2 rode plekjes op zijn hakjes). Wat ervoor zorgt dat die sore hocks nog meer verergeren, zijn de blindedarmkeutels waar Moby ook doorheen loopt. Hij kan die keutels namelijk niet meer met zijn tandjes pakken. De onderkant van zijn pootjes ziet er dus niet zo goed uit. De plasjes en poepjes blijven echt aan zijn haartjes kleven en die bende komt dus tegen zijn huid aan. Het is erg rood en geïrriteerd (nog niet open).Wat zou ik kunnen doen om de sore hocks weer wat rustiger te krijgen? Ook heb ik net per ongeluk bij het kammen van Moby iets te hard bij zijn staartje gekamd. Ik zag dat het een beetje bloedde en heb rondom het bloed de haartjes weggeknipt zodat het wondje kan luchten. Moet ik hier nog iets op smeren of mee doen? Moby heeft er verder niet echt veel last van, plast, poept en eet gewoon goed.Bedankt alvast voor jullie adviezen. Ik vind die sore hocks erg vervelend voor hem, ook al lijkt hij er geen last van te hebben.
Rian Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 Hee Sascha! Das lang geleden! Hoe is het?Wat betreft het wondje; dat zou ik zo laten. Wondjes genezen het snelst als je ze droog laat en hun eigen wondmilieu het werk laat doen. Natte wondjes (door infectie of door zalf) doen er veel langer over om te genezen. Die sore hocks zijn echt rottig, ik heb dat een hele tijd geleden ook eens bij een nijn gehad. Ik smeerde er toen Paw Wax op, beschermlaagje dat ze ook gebruiken op de kussentjes van hondenpootjes. Dan kan de vuiligheid niet direct op de (open) huid komen, al geneest het hierdoor niet echt sneller, het biedt wel bescherming tegen mogelijk verergering. Succes!
Aniek Geplaatst: 31 mei 2013 Geplaatst: 31 mei 2013 He wat vervelend zeg dat hij zoveel last er van heeft.Het puntje wat mij opvalt in het verhaal is dat hij zijn blindedarmkeutels niet op eet. Een konijn zonder tandjes kan namelijk heel goed zijn blindedarmkeuteltjes op eten. Ik vind hier nooit een blindedarmkeuteltje van een konijntje zonder tandjes. Misschien nog een keer kijken naar wat ze te eten krijgen zodat hij ze wel gaat eten?Misschien is het mogelijk om verder hem helemaal kort te knippen achter zodat er niks aan kleeft?
Sascha Geplaatst: 8 juni 2013 Auteur Geplaatst: 8 juni 2013 Hoi allebei,Bedankt voor jullie reacties! We waren een weekje op vakantie, vandaar mijn late reactie.Hier gaat het wel oke! Vorig jaar zijn er 2 konijntjes overleden. Dribbel overleed aan een verstopping en toen ik Juultje (zijn vriendinnetje) koppelde aan mijn andere stelletje, Moby en Sam, vond ik Sam de volgende morgen helemaal stijf met haar pootjes voor zich uitgestoken in de ren. Heel apart, want de koppeling verliep zonder problemen.Nu nog 4 nijnen over, waaronder pechvogeltje Moby.Als oplossing om de gevoelige hakjes tegen te gaan heb ik het volgende bedacht; schone handdoeken op het zeil die 2x per dag vervangen gaan worden. Ook heb ik calendulan emulsie gehaald om op zijn hakjes te smeren. Ik zal ook eens kijken naar die Paw Wax!Wat betreft het eetpatroon zit het volgens mij wel goed... Moby laat vooral die blinde darmkeutels liggen als hij te veel hard voer krijgt. Hij krijgt van mij altijd samen met Juul 2 gewone handjes voer. Mijn moeders handen zijn echter groter en vaak heeft hij ook die keutels nadat mams ze heeft gevoerd. Toch maar eens op letten hihi. Dat wondje aan Moby's staart gebeurde terwijl ik hem aan het bijwerken was qua vacht. Er is inmiddels een hele laag haren van hem af en hij is klaar voor de zomer Gaat het bij jullie ook allemaal goed?
Aanbevolen berichten