Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allen,

vanochtend toen ik bij mijn nijntjes kwam lag er bloed en slijm in hun hok. Ook in de voerbakken, in het hooi en bij de hooiruif. Ze hebben beide geen verwondingen. Ik heb ze nu in het bovenhok van mijn verblijf, met een plankje over het trapje. Ze hebben hooi en water, ik heb ze nog geen brokjes gegeven. Ik heb geen foto's kunnen maken want ik had geen camera bij me.

Oja, de substantie is een beetje te vergelijken met een rauw ei. Glad en dik, blijft plakken.

Dierenarts bellen? ja/nee?

Groetjes, Sanne.

Geplaatst:

Contact opgenomen met de dierenarts. Eerst proberen nog een beetje honger te kweken d.m.v. minder brokjes zodat ze (hopelijk) meer hooi gaan eten. Ook heb ik op aanraden van DA nog wat paardenbloembladeren in het hok gelegd. Hopelijk gaan ze snel wat meer hooi eten, dat is met die van mij altijd al een probleem geweest. Heb ook al verschillende soorten uitgeprobeerd maar ze eten alsnog niet veel.

Als ik weer bloed en slijm zie: gelijk komen.

Geplaatst:

Ehm, hooi eten is leuk, maar heeft niet zo veel te maken met bloed en slijm. Dat is gewoon een gezondheidsprobleem wat mij wel wat acuter lijkt.

Geplaatst: (aangepast)

Honger kweken? Als je konijn een inwendig probleem heeft en je gaat "honger kweken" zal het konijn minder voedingsstoffen binnen krijgen die het nu juist nodig heeft. Ik denk dat je echt even naar de buik moet laten kijken en voelen. Een konijn bloed niet om niks!

Neem asjeblieft geen genoegen met dat advies van de dierenarts en laat je konijn door een konijnkundige dierenarts onderzoeken. Slijm em bloed zouden op baarmoeder of blaas problemen kunnen duiden. Misschien valt het mee maar misschien ook helemaal niet.

aangepast door Domino
Geplaatst:

Ik zou gewoon meteen naar een da gaan. De da die me zegt dat ik het maar moet aanzien als ik bloed en slijm heb gezien, die ziet me niet meer terug. Ik ga dan gewoon naar een da die inziet dat het serieus is. Bloed en slijm komt niet zomaar uit het niets en mij lijkt het inwendig te zijn als je verder niets aan ze merkt.

Geplaatst:

Okee, nou is het wel een beetje jammer dat ik zo meteen naar mijn werk moet. Dus heb ik geen tijd meer om met mijn konijnen naar de da. Ik heb verder ook geen bloed en slijm meer gevonden. Ben er vandaag nog een paar keer heen gefietst. Als er vanavond weer ligt dan ga ik morgenochtend als eerste naar de da.

Ik heb geen bloed meer gevonden en ook geen slijm, het hooi wat ik ze gegeven had hebben ze deze keer wel helemaal opgegeten. Wat paardenbloembladeren erbij. Brokjes heb ik op aanraden van de dierenarts er nog wel een beetje bij gegeven. Ze zijn verder heel levendig en elk paardenbloemblad wat ik in het hok leg, eten ze lekker op. Ze drinken gewoon. Morgen sowieso weer even naar de dierenarts bellen (een andere dan waar ik eerst heen gebeld had), ik wil ze toch graag laten inenten omdat ze buiten zitten en er vorig jaar wel myxomatose in Leeuwarden is geconstateerd en de afstand tussen de boerderij en Leeuwarden is voor een besmet konijn niet zo heel erg groot. Verder ben ik op voergebied nog wat aan het experimenteren. Ook met het hooi, zo op het oog eten ze me toch wel wat te weinig hooi. 3 dagen over een hele ruif vol? Da's te weinig, misschien moet ik eens een andere smaak proberen.

P.S. Zelf denk ik dat het een tekort was aan ruwe vezels. Ook had ik een grote pluk hooi gewoon zo in het hok gelegd, gewoon om te testen. Pluk hooi is weg ruif is nog vol, misschien willen ze ook wel gewoon niet uit de ruif eten. Is dat aannemelijk?

aangepast door Sanne van der Ploeg
Geplaatst:

Het klinkt allemaal wel positief..... Maar..... Naar mijn idee kan een konijn niet gaan bloeden van een te kort aan vezels in de voeding. Dan zouden zich denk ik andere problemen voordoen. Maar goed.... Dat is mijn gedachte erover.

Hoe oud zijn je konijnen eigenlijk en is het een ram met voedster?

Ik vind het ook een beetje een gek verhaal en zie geen verband tussen het bloed en slijm en gebrek aan vezels, door gebrek aan vezels raken konijnen eerder verstopt zou ik denken. Mensen ook, maar dat terzijde ;)

Anyway, wat het hooi betreft, een andere smaak proberen is altijd een goed idee, hier wordt het beaphar tijmhooi het beste gegeten, veel forummers zweren bij hooi van de boer, ik ben zelf nog te lui geweest om te achterhalen waar ik in de omgeving hooi kan halen bij een boer, terwijl het boerenland toch binnen handbereik is hier..

Verder raken mijn konijnen 'oud' hooi niet meer aan. Ik haal dus elke dag alle restjes uit de hooiballen en vul ze opnieuw met 'vers' hooi, dan eten ze het wel op. Betekent wel dat ik redelijk wat hooi weggooi, maar ach, als ze het toch niet meer eten.. En zo duur is het nou ook weer niet :)

aangepast door Eefje
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .