Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoihoi allemaal!

Ik heb een vraagje...

Ik was met mijn nijntje aan het knuffelen en ik ontdekte een vochtige neus. Er komen geen druppels uit haar neus maar je voelt wel een soort "nattigheid". Het is ook niet zo dat je vinger helemaal nat is. het is echt niehiel. maar toch vraag ik mij af of dit hoort of dat de neus echt helemaal droog moet zijn. Bij honden en katten is de neus toch ook niet altijd helemaal droog?? (of zeg ik nu iets heel stoms :P)

Groetjes Merel

Geplaatst: (aangepast)

Hoi hoi het is helemaal niet goed dat z'n neusje nat is niest ook wel eens zo ja dan zou ik eens langs de dieren arts gaan want ze zijn dan meestal verkouden en dan genezen zich bijna nooit zelf laat ff weten op dit onderwerp of hij of zij ook wel eens niest of niet

aangepast door Lovely pets
Geplaatst:

Als er vocht uit komt kan het zijn dat je konijntje snot heeft. Snot is prima te genezen mits je haar laat behandelen, zonder behandeling kan snot chronisch worden en is het besmettelijk voor andere konijnen.

Als het blijft toch maar even langs een dierenarts, die kan dat het beste beoordelen.

Geplaatst:

Die van mij heeft ook n nat neusje, heel minimaal, maar voor de rest is hij erg actief, niks aan hem te merken en ik heb m tot nu toe 2x horen niezen en daar zat misschien wel n week tussen, toch even de da bellen?

Geplaatst:
Hoii!!

Bedankt voor de reacties. Ze niest nog niet maar ik ga toch even langs de dierenarts. Ik wil niet dat haar vriendje ook snot krijgt:p

Thnx!

Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt, is jouw konijn ook nog gewoon actief?

Geplaatst:

Ter info, mijn konijntje heeft ook een natte neus. Niest daarbij wel erg veel. Eet goed en gedraagt zich normaal.

Mijn dierenarts zei dat het een "gewone verkoudheid" kon zijn en dat ik me pas echt zorgen hoef te maken als en wit of anderkleurig slijm mee komt (snot).

Maar ik zou toch even naar de dierenarts gaan, wie weet is het iets anders (of heeft mijn DA het mis) en dan kan je het maar beter ondervangen!

Geplaatst:

Een konijnenneus hoort kurkdroog te zijn. Nat is niet goed en moet inderdaad behandeld worden voor het chronisch wordt.

Normaal gedrag kan heel goed bij snot, maar het konijn kan daarbij wèl besmettelijk zijn naar andere konijnen en moet dus toch behandeld worden.

Geplaatst:

Ik ga het dan toch nog een keertje ook hier vragen (als dat mag), mijn DA zei dat het niet zo erg was dat er beetje vocht uit de neus kwam. Dat het waarschijnlijk een virus was (gewone verkoudheid) en dat het pas "snot" werd als een een bacterie bijkomt, en dat ik me dan pas zorgen moet gaan maken.

Ik heb me ingelezen voordat ik naar de DA ging en had juist begrepen dat een gewone verkoudheid bij konijnen niet bestaat. Wat zeggen jullie er van?

Geplaatst:

Je kunt aan de buitenkant niet zien of het "snot" is (dus mèt bacterie) of een gewone verkoudheid. Maar ik vind dat ik er te weinig vanaf weet om precies te kunnen zeggen hoe het zit. Ik heb wel 2 konijnen gehad met chronische snot. Het éne werd 10 jaar oud en stierf na herhaaldelijk terugkomende darmproblemen, het tweede is waarschijnlijk toch door snot met complicaties doodgegaan, na er 5 jaar mee geleefd te hebben. Beide konijnen waren waarschijnlijk in het nest al besmet geraakt.

Geplaatst:

Heey. Mijn konijn doet nog alles. niest niet, wast zich niet meer dan normaal bij zijn neus. er komt geen drap uit haar neus maar het lijkt op water zegmaar. het is echt heeel weinig. ook is haar eetlust niet veranderd. Op internet staat dat dit wel voor kan komen en je pas stappen moet ondernemen wanneer er zich echt snot gaat vormen. maar toch houd ik het in de gaten. Je weet maar nooit...

Geplaatst:
Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt, is jouw konijn ook nog gewoon actief?

Heey. Mijn konijn doet nog alles. niest niet, wast zich niet meer dan normaal bij zijn neus. er komt geen drap uit haar neus maar het lijkt op water zegmaar. het is echt heeel weinig. ook is haar eetlust niet veranderd. Op internet staat dat dit wel voor kan komen en je pas stappen moet ondernemen wanneer er zich echt snot gaat vormen. maar toch houd ik het in de gaten. Je weet maar nooit...

Geplaatst:
Ik ga het dan toch nog een keertje ook hier vragen (als dat mag), mijn DA zei dat het niet zo erg was dat er beetje vocht uit de neus kwam. Dat het waarschijnlijk een virus was (gewone verkoudheid) en dat het pas "snot" werd als een een bacterie bijkomt, en dat ik me dan pas zorgen moet gaan maken.

Ik heb me ingelezen voordat ik naar de DA ging en had juist begrepen dat een gewone verkoudheid bij konijnen niet bestaat. Wat zeggen jullie er van?

Ja precies wat jij zegt heb ik gelezen en gehoord. Misschien kan het ook zo zijn door de plotselinge temperatuurverschillen.. Vorige week tegen het vriespunt en gister 20 Graden!!! Ik houd het zeker nog in de gaten maar misschien trekt het snel weg. Op internet staat ook vermeld dat het lichaam zichzelf hersteld als het een goede weerstand heeft. Gelukkig is het nog geen witte drap en niest ze niet...

Geplaatst:

Daar ben ik weer :P

NEt toch ff de DA gebeld. Zolang ze nog levendig is en niet afvalt en geen prut in haar ogen heeft hoeft er nog niets aan de hand te zijn. Wordt het deze week niet minder of blijft het zo dan moet er ff aan de bel worden getrokken! Super bedankt iedergeval voor de berichtjes en tips!!

xx

Geplaatst:

Heb voor de zekerheid even mn dierenarts gesmst (is n kennis van me) dit smste ze: hoi, dit kan weleens voorkomen. Als hij het verder goed doet is het goed. Bovendien maakt het een verschil of het helder kleurloos is en niet doorschijnend en wit. Dat laatste duidt op bacteriele infectie: kuur antibiotica is dan nodig. Succes en groetjes jolanda.

Dus ik ga me geen zorgen meer maken :-)

Geplaatst:

hey! ik heb dat ook bij 1 konijntje, ze heeft dat al van kleins af en DA zei dat het niets is zolang ze niet niest of slijmpjes zijn. en heb ook gemerkt dat ze zo veel likkebaard of hoe zeg je dat :) haar wangetjes zijn ook vaak natter als bij de rest van mijn konijntjes :)

Geplaatst:

Ik heb hier ook un konijn waarvan altijd zijn neus nat is, Maja dat komt omdat hij zijn neus altijd onder zijn waterfles duwt. Is een standaard ritueel van hem. Eerst met zijn neus aantikken en daarna drinken :P ik snap nog steeds niet waarom hij dit doet

Geplaatst:

Mijn voedster heeft ook een tijdje een natte neus gehad, mee naar de dierenarts geweest, die zei ook: zolang het doorzichtig en waterig is hoef je je geen zorgen te maken. Als het echt slijm en korsterig wordt moest ik terugkomen. Ik heb haar echinaceapilletjes gegeven en nu is het over :)

Geplaatst:

Ik vind het ook wel geruststellend om te horen dat meerdere mensen deze diagnose gekregen hebben.

Laten we elkaar up to date houden wat betreft de vooruitgang van onze beestjes?

Geplaatst:

Ook ik heb van mijn dierenarts te horen gekregen dat het niet verontrustend is als het doorzichtig is en het niet uit het neusje druipt. Dus dat is er alweer 1 :P

• 2 weken later...
Geplaatst:

Update van mij.

Pietje heeft mega pech gehad. Afgelopen weekend toen het zo'n lekker weer was zat hij buiten met vriend. Vriend even 1 minuutje naar de wc en hoort Pietje opeens keihard gillen. In de tuin blijkt een kat hem te hebben gepakt!! Vriend probeert de kat weg te jaren maar in plaats van dat hij als een normale kat de benen neemt pakt hij Pietje in zijn bek en tilt hem zo hop het hek over (van wel 1.70 of zo) en gaat er met hem van door!!

Vriend dacht dat Pietjes laatste uurtje geslagen had, gelukkig hebben we hem terug kunnen vinden in het gangpad achter onze tuin zo'n 50 meter verderop.

We zijn echt mega geschrokken. En ja: dat doen we natuurlijk dus nooit meer.

Natuurlijk meteen naar de dierenarts, een gekneusd voorpootje geconstateerd maar geen wondjes of breuken. Voor de pijn krijgt hij nu een pijnstiller.

Daarna: eergisteren was het raak. Pietje was al een tijdje minder aan het niezen, dus dat was positief, maar áls hij dan nieste was het wel wat zwaarder dan het daarvoor was. Toen we hem net hadden klonken de niesjes eigenlijk meer als blazen. De afgelopen dagen zat er eerder een soort rochel in (alsof hij zijn neus ophaalde). En ja hoor, hij zat op een kussen te chillen en toen ik hem kwam aaien vond ik een dikke klodder snot naast zijn neus op het kussen.

Neus en pootjes waren verder schoon, maar natuurlijk wel (weer) mee naar de dierenarts geweest, en hij heeft nu ook antibiotica gekregen.

Behoorlijk balen wel dat we nu twee-drie weekjes een konijn hebben en al drie keer naar de DA hebben moeten gaan waarvan 1 keer ook in het weekend.

Maar ja, het is niet anders.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .