Ga naar inhoud

Boefje eet al een paar dagen niet meer na verwijderde haakjes op kiezen.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi mensen,

ik had al eerder een topic geopend over Boefje, maar er heeft zich weer een ander probleem voorgedaan, dan de titel van de vorige topic doet vermoeden.. aangezien ik graag tips of raad zou willen ben ik een aparte topic daarover begonnen.

Boefje is afgelopen donderdag onder narcose geweest voor een echo en haken verwijderen op kiezen. Volgens de dierenarts was dit heel erg nodig en had ze behoorlijke haken. Nu was alles weer mooi glad en de dierenarts vermoedde niet eens dat ze pijn ervan zou hebben. Ik had methacloral meegekregen voor de darmen en meer niet.

De eerste dag at ze een hapje wortel..een paar biksjes en leek alles prima te gaan. De ochtend erop at ze zelfs best wel goed haar biks. Maar vanaf dat moment is het berg afwaarts gegaan met de kleine Boef.

Ze was voor de narcose al behoorlijk vermagerd. Ik heb haar flink gedwangvoert om haar aan te sterken. Nu eet ze dus niks meer. Ze haalt haar neus voor alles op. Ze knabbelt nog wel een beetje aan randjes van groenten.. dat zachte gedeelte.. soms kan ik haar bedonderen door een klein stukje gedroogd brood te laten eten. Sinds vandaag zit zelfs dat er niet in.

Het is net alsof ze er telkens weer in stinkt en het moment dat ze begint te kauwen denkt..nee dit is niet goed!

Ik heb al van alles geprobeerd.. geraspte wortel, de randjes van groenvoer, kleine bikjes, verkruimeld brood, verschillende soorten kruiden, zelfs de rozebottelstukjes tussen de kruidenhooi uit gevist en haar voorgeschoteld. Een luzerne snoepje.. niks maar dan ook niks helpt.

Sinds vandaag heeft ze pijnstilling. Carprofen drops. Ik heb het opgehaald bij de dierenarts. zo stom ook dat ze eerst toestemming moeten hebben van de dierenarts, terwijl ik t zo op internet kan kopen maar goed.. Ze zit sloom en suf in een hoekje zielig te wezen. Ondanks alles nog steeds wel nieuwsgierig en heeft haar opleef momenten. Dan hupst ze de hele woonkamer door.

Wat kan dit zijn? Stress? last van haar gebitje? Of gewoon beetje gevoellig mondje en durft ze t allemaal niet aan? De dierenarts zegt dat als ze einde van de week nog niet eet ik weer langs moet komen omdat er mogelijk wat met het gebitje is. Nou sorry hoor.. kunnen ze dan niks goed doen? Behalve mijn geld innen..

Ze is al sterk vermagerd, een nieuwe narcose sessie gaat ze niet trekken.. en ik ook niet meer.. het enige voer wat ze binnen krijgt is de dwangvoer die ik om de paar uur geef.. ik slaap niet meer een volle nacht daardoor. Ik maak me zorgen dat ze er niet doorheen komt. Als iemand nog ideeën heeft zou ik het fijn vinden om die te horen.

Geplaatst:

Ik heb hier 2 konijnen met haken. En ze verschillen enorm van elkaar!

Hupje is zichzelf 's avonds en eet dan altijd al redelijk, de dag erna is er zelfs niks meer van te merken.

Brownie daarin tegen, het heeft bij hem 2 weken geduurd eer hij weer een beetje at zoals voorheen. Volgens de DA had hij geen wondjes in de mond, maar misschien is het wel ruw ofzo? Dat het toch een beetje pijn deed, Brownie is ook heel lang duf en suf geweest van de narcose, dit was bij de castratie ook. We vermoeden dat hij gewoon heeeel slecht tegen narcose's kan, ik ben inmiddels overgestapt op Trovet dus ik hoop dat dit iniedergeval zal uitstellen.

Wat het bij Boefje is durf ik niet te zeggen, maar hij heeft duidelijk nog wel last, misschien is zijn bekkie iets te ver uitgerekt? Of is het nu juist vreemd dat er geen haken meer zitten, dat hij daaraan weer moet wennen?

Geplaatst:

haha geeft niet. Dank je.. ja ik denk het... vandaag oogt ze wel alsof ze wil eten..maar dat mondje gaat gewoon niet echt open.. ik denk dus dat ze misschien moet wennen of dat t nu inderdaad raar voelt omdat ze geen haken er meer heeft.. misschien doet t nog wel beetje zeer.. arm popje.. hopelijk helpt het met de pijnstilling. Had jou konijntje de eerste week ook bijna niks gegeten?

Geplaatst:

Brownie kwam ook enthousiast naar het eten gelopen, rook eraan en draaide om, alsof hij niet durfde te eten. Elk hapje was meegenomen. Het heeft ruim 1 week geduurd voordat hij weer 'voldoende' at, na ruim 2 weken was hij als vanouds, geobsedeerd door eten! ;)

Ik voerde voorheen SS, ik betaalde voor een 10 kilo zak €35,50 voor Trovet betaalde ik €40,-, inmiddels is de prijs verlaagd zie ik naar €35,25. Maar ik vind het niet erg om iets meer te betalen als ik de dierenarts kosten daarmee kan uitstellen of zelfs uit de weg kan gaan. :)

Geplaatst:

Ik had gisteren van dat tarwe mix gekocht.. bij de kruiden. En er zat ook alfa gras in. Dat is plat en makkelijker te kauwen en dat at ze ineens wel. Daarna nog een stukje droog brood gehad en een beetje geknabbeld aan een roosje broccoli. Verder de dwangvoer uiteraard. Het is in elk geval iets..ik vind dat ze ook die kiesjes moet uitproberen, dan voelt t uiteindelijk vanzelf weer gewoon denk ik. Maar dan maar die dwangvoer weer. Ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan.

Geplaatst:

ik heb gisteren voor het eerst aangedurft te minderen met dwangvoer.. in de gaten houden of ze zelf wilde eten..nu eet ze wel andijvie enz.. alleen de zachte stukjes ervan.. een gedroogd broodje eet ze ook graag.. maar biks wil ze niet..ze had een staafje in dr mondje en spuugde het weer uit..probeerde dit een paar keer..maar nee.. ze wou het niet kauwen. Ze wijkt gewoon voor hard eten. Ik heb nu biks wat geweekt..dat het zachter is geworden..maar volgens mij heeft ze dat ook nog niet gegeten.. we zijn nu anderhalve week verder.. ik weet het ook niet.. afgelopen vrijdag bij de dierenarts geweest en die kan verder ook niks bedenken wat het zou kunnen zijn. Hij heeft de kiesjes weer bekeken en zegt dat ze heel mooi recht glad zijn. Op de echo was ook niks geks te zien en ze keutelt gewoon goed. Het is wel duidelijk dat ze selectief eet. Hoe krijg ik haar weer aan de biks!!

Geplaatst:

Moet er nog wel bij zeggen dat ze wel steeds meer hooi gaat eten..welliswaar nog steeds maar een enkel sprietje..maar ze haakt minder snel af met het eten van hooi.

Geplaatst:

ik vraag me af of ze niet meer heeft dan dat... misschien kreeg ze wel haken omdat ze niet wou eten voor die tijd.. kwam het door dat nieuwe voer? Of misschien een blaasonsteking? Aangezien er op de echo niks te zien was.. ze drukt wel met dr kontje plat.. tegen een muur of bank of als ze ligt.. ik weet niet ze doet daar raar mee. Als ze op mijn schoot zit dan 'stuurt' ze ook met dr achterkant. Ze wiebelt ermee als ik met mijn hand bij dr zij ben of soms ook gewoon zo. Dus ik dacht misschien inderdaad blaasonsteking of wormen? Ik ben vandaag begonnen met fenbendrops. Want het kan geen kwaad. Het is goed tegen van alles. En ik wil binnenkort even urine opvangen en na laten kijken. Ze vermagert ook aardig dus ik durf dr niet zo goed te minderen. Misschien is het nu gewoon wijsheid om ervoor te zorgen dat ze aankomt en aansterkt. En ondertussen even kijken of ze niet meer last heeft van iets. En uiteraard wel proberen haar zoveel mogelijk zelfstandig te laten eten daarnaast.

Geplaatst:

ja dat at ze eerst wel..alleen Boefje gaat nu heel erg achteruit. Ik denk dat ze toch meer onder de leden heeft dan alleen het wennen aan kiesjes. Haar oortjes voelen koud, ze hangt met dr koppie, ze wiebelt met dr achterkant, ze staat wankel op dr pootjes, kijkt slaperig uit dr oogjes, ze wil nu zelfs geen broodje meer eten.. ik weet niet meer wat ze heeft. Ik vrees dat als ik met dr naar de dierenarts ga, die ook met zn handen in het haar zit, want daar was ik afgelopen vrijdag ook al met haar geweest. Op de echo was niks te zien. Ik heb gisteren urine van haar ingeleverd. Ik moet na half 2 bellen. Ik zit te denken wat het zou kunnen zijn..

1. gas

2. EC

3. blaasonsteking

4. iets met nieren

5. wormen

6. suikerziekte

7. ondervoeding?

8. hersensbloeding van stress?

Er zitten wel wat extreme dingen tussen hoor.. Gisteren was ze nog redelijk levendig. S avonds leek ze al veel meer te eten. Ze knabbelde zelfs aan zo'n knabbelstaafje met van die korrel dingen erop..normaal geef ik het niet. Maar alles om te kijken of ze gaat eten. Groenten at ze heel goed. Ik was stiekem wel begonnen met antibiotica geven gisteren ondanks dat ik de uitslag niet weet.. dit komt omdat ze de vorige keer ook bloed in urine had en een kuur had gekregen. Of dit ook helemaal over was, was onbekend. Het ging wel weer met haar naderhand. Maar nu ik terug kijk was ze niet de oude boefje. Misschien niet heel verstandig, maar ik voel me zo machteloos om haar zo te zien. Dacht die ene dag kan geen kwaad... vandaag zou ik uitslag horen.

Geplaatst:

Ik zou denk ik eerder bellen. Je zegt dat ze steeds meer achteruit gaat dus moet er meer aan de hand zijn en lijkt actie ondernemen mij geen slecht plan. Als een konijn eenmaal opgeeft ben je ze gauw kwijt. Ik hoop dat ke dierenarts nog iets kan bedenken voor Boefje want dit is ook niks zo, voor jou ook niet. Succes in ieder geval!

Geplaatst:

Nee nou ik maak me nu echt zorgen want ze slikt dr dwangvoer enz ook niet meer volgens mij.. en ze hangt met dr koppie boven de drinkbak alsof ze wil drinken maar er gebeurd niks...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .