Dbtje Geplaatst: 24 mei 2013 Geplaatst: 24 mei 2013 Ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar ik kon niet echt een goed overzicht vinden van de meest gebruikte en effectieve antiobiotica's bij pasteurella.Op dit moment heb ik een konijntje zitten met pasteurella en ik behandel haar nu voor de 5de dag met doxoral aqua drops (2x daags 1.5ml oraal toedienen, ze weeg 1.4 kg). Echter, ik zie nog geen resultaat. Ik ben wellicht verschrikkelijk ongeduldig en verwacht misschien wonderen, maar het kan vast geen kwaad om verder te kijken naar andere mogelijkheden mocht deze kuur niet het gehoopte effect hebben.Misschien is het een idee om hier reacties te plaatsen van mensen die ervaring hebben met deze aandoening en welke antiobiotica wel effectief was en welke niet? De manier van toediening (oraal/injecties?). Wellicht kunnen we elkaar zo helpen (en de konijntjes uiteraard!)
angela12 Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 mijn konijn had snot en die is behandeld met duplocilline injecties. ik moest om de drie dagen met hem terug om een injectie te halen hij heeft er 5 in totaal gehad toen was de snot weg.in eerste instantie kreeg ik ook doxoral maar dit deed ook bij mijn konijn helemaal niets.
Domino Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Ik heb ook Duplocilline gehad, maar OM de dag gespoten. Dit omdat Duplo zo'n 72 uur werkt en dus net uitgewerkt is op de 3e dag. Beter dus om de dag te spuiten. Maar bij 1 konijn hielp ook dat niet. Ik heb nog verneveld en vanalles geprobeerd. Uiteindelijk de oogdruppel antibiocita "Gentapol-B" gebruikt en dat in z'n neus gedruppeld. En dat had eindelijk effect. Nu is hij al maanden snotvrij en is ook een stuk vrolijker.
belleke Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Ik heb ook Duplocilinne gespoten om de dag. Maar las laatst dat Lonja een ander middel spoot dat minder vaak moest en goed werkte. Misschien even haar een berichtje sturen???Knuffels Belleke
kaatje-kim Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Lonja kreeg inderdaad een ander middel. Draxxin als ik me niet vergis, dat is geen middel dat veel voor konijnen gebruikt wordt (is ook niet voor konijnen volgens de bijsluiter, dus het is wel off-label use).Ik heb er de dierenarts naar gevraagd en die vertelde dat hij dat bijna altijd geeft aan konijnen met snot en die ziet daar betere resultaten mee dan met Duplocilline. Hoe het bij het konijn/de konijnen van Lonja is gegaan, dat weet ik niet.
Dbtje Geplaatst: 25 mei 2013 Auteur Geplaatst: 25 mei 2013 Draxxin is inderdaad een antibiotica gebruikt bij rundvee en varkens, maar doxoral daarentegen is oorspronkelijk voor katten en honden. Als ik me niet vergis zijn er nagenoeg geen specifieke geneesmiddelen voor konijnen, dus daar kijk ik ook niet zozeer naar hoor. Als het maar werkt, dat is het voornaamste.Ik ga het overleggen met mijn dierenarts en ik zal jullie op de hoogte houden. Nog meer reacties zijn altijd welkom. Hoe meer, hoe beter. Wellicht kan er bij voldoende reacties een overzicht/samenvatting van gemaakt worden.
angela12 Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 weet niet of er wat aan hebt maar toen mijn konijn snot had, raadde de dierenarts aan om echinaforce tabletjes erbij te gaan geven als ondersteuning.ik heb hem twee keer per dag een tabletje gegeven , voor een periode van 6 weken en daarna ben ik er een poosje mee gestopt(6 weken) en ben ik het weer gaan geven.zo doe ik het nu al een tijdje om hopelijk zijn weerstand op te krikken.hij vind de tabletjes heerlijk dus het geven is geen probleem.
Lonja Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 Inderdaad, ik heb eerst een hele tijd om de dag Duplocilline gegeven, ik had 3 konijnen met snot, 1 heeft het maar 1 dag gehad en daarna nog ruim een week Duplo, maar bij hem was het eigenlijk geloof ik vanzelf al over na die ene dag (weet ik niet helemaal 100% zeker omdat hij toen in de opvang zat waar begonnen is met de Duplo en heb het hem zelf nog 3x gegeven toen hij hier kwam.) De andere 2 hebben iets van 4 weken Duplo-injecties gekregen, om de dag, maar ik had niet het idee dat het iets deed. Toen ben ik op aanraden van mijn DA (dezelfde als van Kaatje-Kim) begonnen met Draxxin omdat die er goede resultaten mee behaalde. Het is absoluut geen algemeen middel voor konijnen, ik heb er toen hier op het forum nog naar gevraagd en ook heel Google afgespeurd maar kon niets vinden van ervaringen van Draxxin op konijnen. Volgens mij ben ik de eerste hier op het forum die het gebruikt. Ik ben tegelijkertijd op aanraden van Belleke ook begonnen met zilverwater te geven, dus het blijft de vraag wat nu geholpen heeft, maar bij beide konijnen zag ik na 1 injectie al meteen de volgende dag verbetering. De ene was er zo vanaf, met de andere moest ik helaas naar de DA voor wat anders en die heeft daar een hoop stress van gehad en toen was het weer terug bij af. Hij heeft in totaal 5 injecties nodig gehad, vorige week zaterdag de laatste gedaan want hij is nu wel beter volgens mij. Ik geef nog wel even zilverwater door ter ondersteuning voor de zekerheid.Het grote voordeel vind ik dat het niet om de dag gespoten hoeft te worden maar eens in de 4 dagen. Dit is voor mij veel beter te overzien aangezien ze in een grote ren wonen en het vangen ook steeds weer stress opleverde en steeds moeilijker werd in de loop van de weken. Ook als je niet zelf spuit maar je konijn mee moet nemen naar de dierenarts is het minder vaak stress wat erg belangrijk is als ze snot hebben. Merkte het direct als ze stress hadden, dat uitte zich onmiddellijk in niezen, reutelen en snotteren.
Aanbevolen berichten