Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, mijn konijn (Puk, van 10 maanden) is eind april gecastreerd. De operatie was wat zwaarder omdat een balletje nog in zijn buik zat. Toch leek het goed te gaan, na een dagje wat verzwakt te zijn, ging hij daarna zelf weer eten. Een week later zijn de hechtingen eruit gehaald en is hij ingeënt voor de konijnenziektes. Toen is hij weer naar buiten gegaan, omdat hij weer vrolijk leek. Woensdag zat hij stil in een hoekje en leek hij ziek te zijn. Toen heb ik Puk weer naar binnen gehaald en omdat het snel achteruit ging, ben ik donderdag naar de dierenarts geweest. De dierenarts heeft hem nagekeken en Puk bleek accute bronchitis te hebben, hij heeft twee injecties gehad, 1 pijnstiller en een antibiotica. Gelukkig begon hij een dag later weer zelf met eten, want dwangvoeren was geen succes. Ik heb hem warm gehouden met een kruik en toen werd het uiteindelijk weer beter. Nu zit hij nog steeds binnen en is hij weer vrolijk en eet hij prima biks, hooi en groente. Maar hij lijkt nog steeds wat verkouden te zijn. Hij piept soms zachtjes met ademhalen en niest soms, ook heeft hij een nat oogje. Nu wil ik graag weten wat het zou kunnen zijn en wat ik hier zelf aan zou kunnen doen, want sinds de castratie is hij nog niet echt de oude geweest? Moniek

Geplaatst:

Als hij nu nog steeds snot heeft dan raad ik je aan om bij de da te gaan en een antibioticakuur op te starten. Mij wordt meestal Baytrill meegegeven en daarmee behandel ik steeds een week of 2 vooraleer het overgaat. Als de ene kuur niet aanslaat kan je steeds een andere proberen. Als je nog te lang wacht met behandelen kan het snot namelijk chronisch worden en dat is nu ook weeral niet de bedoeling. In principe moet het na zo'n behandeling wel beteren hoor, 2 injecties zijn gewoon niet genoeg :).

Geplaatst: (aangepast)

Astma of allergie kan ook...

Mijn voedster, ons Rosalie, is hyper gevoelig aan stof!

Gisteren weer mogen merken. 2 dagen geleden heb ik pas met nat nog onder het bed geweest, maar natuurlijk zit ik met hopen stof in huis momenteel. Mevrouw lag gisteren lekker te soezelen onder bed en jawel, ik mocht alweer een snuf horen.

Nu ben ik er bijna zeker van dat ze niet terug het snot heeft (maar toch in't oog houden hoor). Elke keer als ik wat te lang wacht met alle hoekjes en kantjes goed schoon maken, snuft ze.

Laatst is dat dus wel tot het snot over gegaan hoor.

Eerst een fikse keel ontsteking waar ze een spuit voor kreeg, daarna een AB kuur, want het werd maar niet beter. Ook die eerste kuur hielp niet helemaal, maar ze was al wel van het benauwde en piepen op de ademhaling vanaf. Pas na de 2de kuur is ze hersteld, maar ik ben toch bezorgd nu ik ze weer heb horen snuffen, wat toch weer lang geleden is.

Ook als ze 'gewoon' allergisch zijn of astma blijken te hebben, zou ik bij benauwdheid, suf zijn, piepen op de ademhaling, vaak hoesten en niezen gewoon naar de DA gaan, want het slaat blijkbaar wel echt snel over naar de ademhalingswegen met wel degelijk infecties en snot tot gevolg.

Niet zomaar laten omdat het 'maar' een allergie zou kunnen zijn.

Tenminste, dat zou ik doen... Heb gezien hoe mijn meisje afzag, dat wil ik niet meer zien hoor en ik was er dan snel bij...

aangepast door LiesbethBlacky
Geplaatst:

Ik zou in elk geval zo snel mogelijk terug gaan naar de dierenarts. Bij mijn konijn zijn ze twee en halve maand bezig geweest om de juiste diagnose te stellen en toen die eenmaal op tafel lag bleek ook dat in haar longen al onherstelbare schade was ontstaan. Voor haar was er nog maar één behandeling mogelijk en die lijkt gelukkig aan te slaan. Nu wil ik niet zeggen dat jouw konijn hetzelfde heeft (symptomen lijken er ook niet op overigens) maar wél dat snel ingrijpen van groot belang kan zijn bij een dergelijke aandoening.

Geplaatst:

Inderdaad ja, snel zijn is toch wel de boodschap. Dat heeft ook mijn DA me erg benadrukt. Ik mag ook niks laten aanslepen of het wordt een blijvend letsel.

Ongeacht waar het dan over gaat. Luchtwegen zijn gevoelig he.

Geplaatst:

Zou het misschien ook kunnen komen doordat hij in de rui is. De haren vliegen alle kanten op en als hij zich wast met zijn pootjes door zijn gezicht, juist dat niest hij erg. En wat bedoelen jullie met snot? Dat het ook echt zichtbaar is? Want ik hoor het soms zachtjes, maar het zit niet echt vast naar mijn idee.

Geplaatst:

Mijn konijnen zijn vaak in de rui maar het geeft bij hen toch niet zo'n reacties. Over het algemeen zie je niet echt snot, ze wassen zich zo vaak. Ik raad je sterk aan om naar de da te gaan dat niezen en piepen bij het ademhalen klinkt gewoon niet goed zeker als hij nog maar juist te maken had met een bronchitis snap ik niet zo goed waarom je nog twijfelt.

Geplaatst:

2 injecties met antibiotica is niet voldoende. Dat werd eerder ook al gemeld. Je zal terug moeten naar de dierenarts en een goede volledige antibioticakuur opstarten. Als je konijn echt snot heeft (ook Pasteurella genaamd) gaat dit meestal niet vanzelf over en als je er niks aan doet kan het chronisch worden en dat moet je niet willen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .