Ga naar inhoud

Nijntje heeft veel jeuk!!


irisboschma

Aanbevolen berichten

Als het geen vlooien, luizen, oormijt o.i.d. is, kan het rond deze tijd van het jaar ook de rui zijn.

Vooral buitenkonijnen moeten flink wat winterhaar kwijt zien te raken en dat gaat vaak niet zomaar. Ook hier wordt door de konijnen nu meer gekrabd en gelikt en gerold in het zand.

Ik help ze een handje door voorzichtig wat loszittend haar er uit te trekken, maar er komt geen eind aan!

Wel opletten dat ze flink hooi (blijven) eten want ze krijgen ook vaak haar binnen wat voor verstoppingen kan zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlooien zie je soms lopen of je krijgt bij het kammen bruine korreltjes in de vlooienkam, die, als je ze nat maakt, rood worden (vlooienpoepjes die deels uit bloed bestaan). Ik ken het niet bij konijnen, maar zo is het bij honden/katten. Vlooien bij konijnen mag je niet zomaar met elk (honden)vlooienmiddel bestrijden. Vraag bij je dierenarts naar een middel wat veilig is voor konijnen.

Bij oormijt zie je naast krabben met de achterpoten ook vaak schudden met de kop. Je ziet op een gegeven moment ook bruine korsten in de oren. Hier moet je mee naar de dierenarts. Hij heeft een speciaal instrument om in de oren te kijken, kan de korsten onder de microscoop bekijken en heeft een speciale zalf voor in de oren om de mijt te doden.

Maar hopelijk is het gewoon de verharing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik eigenlijk ook un vraag. Mijn konijn snoesje krabt ook veel.soms wel 3x achter elkaar bij hetzelfde oor. Ik heb in de oren gekeken en zie dat het beetje geel is. Dus ik denk dat dit oorsmeer is? Heb het al bij de dierenarts gevraagd en die zegt dit dus ook. En dat het geen kwaad kan en je er niks tegen kan doen. Klopt dit of weten jullie wat dit is? Want mijn andere konijn die heeft dit niet in zijn oor. Ik zie dat bij hem in ieder geval niet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken niks van oorontstekingen bij konijnen, maar ik zou denken, vergelijkend met de mens (wat vaak al fout is, een dier met een mens vergelijken), dat het zeker en vast pijn kan doen en voor heel wat ongemak kan zorgen.

Als je niet zeker bent en er echt veel oorsmeer is en dat eerder toch wat slijmerig, pusachtig lijkt, zou ik het toch wel es laten nakijken.

Oorontstekingen zijn niet moeilijk te behandelen, maar doen toch oh zo verschrikkelijk veel pijn voor elk dier.

Een teveel aan oorsmeer lijkt me ook wel dat het voor wat ongemakken kan zorgen en ik denk dat teveel aan oorsmeer met veel krabben erbij uiteindelijk toch weer tot grotere problemen kan leiden.

Ik zou misschien eens bij een andere DA informeren wat die ervan vindt, eventueel toch es met je konijntje langs gaan om goed na te laten kijken wat het nu precies met dat oortje is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .