Ga naar inhoud

Spoedhulp!!! Ethische kwestie


Suzenijntje

Aanbevolen berichten

Help! Ik zit met een ethische kwestie. Mijn konijn Suze is gisteren bevallen van een half konijn. (Hoe ze zwanger is geraakt, geen idee! we hebben alleen een voedstertje) Alleen het lijfje lag in het hok. Nu blijkt uit een rontgenfoto dat het hoofjes nog in haar buik zit. Ze moet geopereerd worden, maar de vraag is nu of we haar niet beter in kunnen laten slapen. Ze heeft al zo veel pijn.... Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raad je dierenarts aan?

Ik vind het erg moeilijk te beoordelen, als ze geopereerd kan worden en verder nog lang kan leven dan zou ik het er op wagen, je hebt uiteindelijk dan toch niets meer te verliezen als je andere optie inslapen is. Ze heeft nu wel pijn maar als een operatie dat kan verhelpen dan zou ik het doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het geval is dat het in de baarmoeder zit zou ik zsm haar laten castreren, dan wordt alles eruit gehaald.

Als het zo is dat ze het deel heeft opgegeten zou ik vragen wat de operatie inhoud.

Of zitten er nog andere jongen in de baarmoeder die ze er niet uit krijgt? Dat ze daarom pijn heeft of heeft ze pijn omdat ze het heeft opgegeten dat een deel blokkeert? Of heeft ze beide, maar is het probleem andere jongen in de baarmoeder.

Het is namelijk niet heel waarschijnlijk dat een konijn van 1 jong konijntje komt te bevallen. Ik heb helaas wel vaker mee gemaakt dat konijnen hun jongen op eten al dan deels door de pijn.. echter dit heeft hier tot nog toe nooit problemen gegeven. Echter wat wel problemen heeft gegeven en waar ze zich ook ellendig door voelden waren jongen die er niet uit kwamen.

Ik zou dus in ieder geval wel wat doen en haar niet zomaar laten inslapen, maar wel eerst het probleem lokaliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik had het even wat duidelijker moeten stellen. Suze is al opgenomen in de dierenkliniek. Gisteravond leek alles heel goed te gaan, ze at en dronk weer en de spoedarts die ik belde zei dat ze waarschijnlijk zelf het hoofdje had opgegeten. vanmiddag ging het toch ineens heel slecht met haar: piepen en niks eten en trillen... toen meteen met spoed naar de da. Ze is om 2 uur opgenomen, hij had na mij nog drie afspraken en dan zou hij bellen of we de spoedoperatie door zouden laten gaan. De dierenarts is heel erg konijnkundig, staat hier ook in het lijstje enzo, maar hij vertelde mij dat ik wel even na moest gaan denken wat ik zelf het beste achtte voor Suze. Ik wil haar niet kwijt en het idee dat ze nu bij de dierenarts zit vind ik zo ontzettend zielig! Als het aan mij ligt laat ik haar opereren, maar ik ben hierin erg emotioneel en ik weet dus niet of ik hierin wel goed kan beslissen. Na de operatie is de kans 50/50 dat ze het haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij kunnen natuurlijk ook niet goed beslissen, we kunnen je konijn niet zien. Maar aan de hand van je verhaal zou ik haar zsm opereren. Tijdens de operatie is ze onder narcose, dus dan voelt ze geen pijn. Ik zou het niet laten omdat de kans 50/50 is dat ze het haalt, als je haar in laat slapen haalt ze het zeker niet. En als het idd een castratie wordt zoals Aniek zegt (ik heb er geen verstand van wat er zal gebeuren) dat gebeurd bij heel veel voedsters. Soms zelfs bij gezonde voedster om te baarmoeder kanker te voorkomen.

Hoe sneller je haar laat opereren hoe eerder ze van de pijn af is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat vervelend zeg, ik geloof ook zeker dat je dierenarts zeer kundig is hoor.

Ik begrijp dus dat er een rongtenfoto genomen is, correct?

Is hierbij de baarmoeder ook opgenomen of alleen dat het hoofdje in de maag zit?

Welke operatie willen ze uitvoeren? Maag begrijp ik? Want dat is een hele pittige operatie, ze weten zeker dat dat het probleem is en niet in de baarmoeder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, hoe zou ze zwanger kunnen zijn geworden? Is ze ze een binnen konijn of een buiten konijn? Als ze buiten woont zou ze gedenkt kunnen zijn door een wild konijn.

Weet je zeker dat je geen ram (waar van je denkt dat het een voedster is) ergens heb lopen? Ik beschuldig je nergens van! ik probeer alleen mee te denken zodat dit niet nog een keer kan gebeuren.

Hopelijk komt het allemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aniek: het hoofdje zit nog in de baarmoeder met nog heel veel andere troep, zagen ze. Het zou dus een baarmoederoperatie worden. ik heb net de da weer gesproken en ze zouden haar na het gesprek meteen opereren. ik heb ervoor gekozen om haar hele baarmoeder eruit te laten halen, heb ik meteen geen kans meer op baarmoederkanker. (naja suze heeft er geen kans meer op)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aniek: het hoofdje zit nog in de baarmoeder met nog heel veel andere troep, zagen ze. Het zou dus een baarmoederoperatie worden. ik heb net de da weer gesproken en ze zouden haar na het gesprek meteen opereren. ik heb ervoor gekozen om haar hele baarmoeder eruit te laten halen, heb ik meteen geen kans meer op baarmoederkanker. (naja suze heeft er geen kans meer op)

In dat geval inderdaad ook de keus die ik gemaakt zou hebben.

Al verwacht ik dat dat geen op de foto gewoon een heel jong is en dat het hoofdje in de maag zit. Of het moet zo zijn geweest dat ze het jong er niet uit kreeg en heeft zitten bijten op het deel wat er wel uit is gekomen, maar dat is wel een heel ingewikkeld iets wat ik nog nooit gehoord heb. Als ze het hoofdje opgegeten heeft zit het natuurlijk in haar maag en niet in haar baarmoeder :)

Ik denk nu even helemaal hardop mee :)

Ik duim voor je voor een goede afloop! Sterkte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook heel erg aan het duimen, wat een verschrikkelijke situatie voor jullie! Ik hoop natuurlijk dat ze snel weer naar huis kan en dat het helemaal goed komt.

Wat een gekke situatie ook, dan heb je maar 1 diertje, denk je veilig te zitten en dan krijg je dit! Misschien is ze wel gedekt door een wild konijntje? Zit ze misschien buiten in een ren zonder afdekking? Ik roep zo maar wat he. Gelukkig kan dit in de toekomst niet meer gebeuren, aangezien haar baarmoeder er nu dus uit gaat.

Bereid je je al vast voor op haar thuiskomst? Het is denk ik het best alle dingen uit haar verblijf te halen waar ze op kan springen, en stro en bodembedekking irriteert de wond mogelijk behoorlijk, dus dat kan er misschien ook uit. Misschien kan je ook van de gelegenheid gebruik maken alles eens goed uit te soppen dat het goed schoon is wanneer ze er met haar operatiewonde weer in gaat.

Na de operatie is het noodzaak om haar zo snel mogelijk weer aan het eten te krijgen, dus misschien is het ook handig (indien ze eraan gewend is natuurlijk) haar lievelingsgroenten in huis te halen. Zo heb je voldoende lekkers om haar weer te verleiden tot eten.

Dat is zo'n beetje wat ik weet denk ik. Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de dierenarts weer aan de telefoon gehad. Het gaat heel goed met Suze! Ze houden haar wel een nachtje omdat ze toch wel ziek leek (logisch....) en morgen gaan we elkaar een paar keer spreken om te overleggen of ze naar huis kan.

@annelies en Basje: we wonen hier net 2 weken en ik heb nog nooit eerder andere konijnen gezien, maar we wonen wel vrij landelijk en we dachten, aangezien suze sinds we haar hebben in een gewoon buitenhok zat, laten we haar in dit huis lekker veel vrijheid geven! Maar goed dat kan dus nu alsnog, want ze heeft toch geen baarmoeder meer. Ik ga wel even kijken hoe ik de tuin nog meer wildekonijnenwerend kan maken, want het lijkt me ook niet prettig voor Suze als ze steeds bereden wordt. En inderdaad... Ik heb schone handdoeken in haar hok gelegd voor als ze thuis komt, het hok ontsmet en ik heb een snugglesafe voor de koude maanden dus die zal ik nu ook lekker voor haar neerleggen. Oh en de andijvie, haar lievelingsgroente, ligt al klaar hoor! :D ik begreep wel van de dierenarts dat ze haar daar willen houden tot ze niet meer gedwangvoerd moet worden, dus zal wel lastig worden haar te laten eten.

@ teddydwerg: ja inderdaad... Ik was altijd al zo vreselijk tegen pretnestjes, maar nu is het wel nog eens extra tot me doorgedrongen dat dit vreselijk is! Wel jammer weer.... Ik wilde helemaal geen nestje, en ik krijg er toch een en meteen foute boel ook...

@aniek: de rest van het lijfje lag in het hok... Dus het hele jong, maar zonder hoofd... Daarom belde ik ook de spoedarts, maar die zei inderdaad dat ze waarschijnlijk het hoofd heeft opgegeten en dat dat geen ramp was, maar de natuur (leek mij erg vies maar goed). Vandaag ging het dus steeds slechter en meteen naar de da natuurlijk en daar bleek met voelen en daarna een foto dat het hoofdje er nog in zat.

Maar goed... Ik heb morgen dus een heel lief voedstertje terug, zonder baarmoeder! Ik ben blij dat het goed gekomen is! Pfff....

aangepast door Suzenijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht, ik zal nog even laten weten hoe het nu met Suze gaat. Daarna kan er in principe een slotje op.

Allereerst iedereen bedankt voor de hulp, tips en steun! Hier kom ik tenminste mede-konijnenliefhebbers tegen en die geven toch een beter advies dan (bijvoorbeeld) mijn moeder.

Suze is gistermiddag thuis gekomen. Ik ben 300 euro armer en Suze een baarmoeder (en wat grammetjes, zo te zien!) armer. Ze eet nog niet zo goed. Vannacht heeft ze alleen wat hooi gegeten, dat is in ieder geval wel iets! Ze drinkt wel heel veel water, dus dat is goed. Ze krijgt nu nog drie maal daags een middeltje om de darmen te stimuleren, twee maal daags enrofloxoral en twee maal daags een pijnstiller. Ze slikt het gelukkig allemaal heel welwillend in. Ze zit nu lekker op de snugglesafe en banjert af en toe alweer lekker door het hok (dat ik tijdelijk even heb afgesloten van de ren). Ik twijfelde of ik haar binnen zou zetten. Volgens de dierenarts hoefde dat niet, omdat ze al 24 uur langer bij de dierenarts is geweest en geen narcose meer in haar lijf heeft, en het leek mij daarom beter om haar in haar vertrouwde hok te zetten.

Het gaat allemaal goed komen met haar! Gelukkig! Ik ben weer een blij mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .