barcheta Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 ik heb sinds zaterdag een nieuw konijntje.genaamd Monu zie ik dat mo de ene keer normale keutels heeft en de andere keer kleine plakkeige kleutels.wat betekend dit?hij drinkt wel normaal en als ik hem een snoepje voorzet eet hij het gelijk op.wel merk ik dat hij zijn brokjes niet echt eet, misschien omdat hij deze brokjes nooit heeft gehad?wat moet ik doen?
BambiexDiddle Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Heb je voer meegkregen ? en dat mengen door het voer wat jij gebruikt ? als je opeens ander voer doet kan het misschien daardoor komen . ( hadden mijnde in het begin ook maar nu gaat het goed ) ik gaf ze toen ook hooithee en zo .. ik had ook geenx brokjes meegekregen
Eefje Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Ze moeten inderdaad altijd even wennen aan nieuw voer, het is wel gebruikelijk dat je het voer dat je konijn kreeg meekrijgt van de vorige eigenaar, zodat je ze rustig over kunt zetten op het nieuwe voer, hoewel dat op zich niet echt nodig zou hoeven zijn als het voer dat je ze nu geeft kwalitatief beter is. Wat voor snoepjes voer je? Want dat zou het ook weleens kunnen zijn, in van die konijnensnoepjes uit de dierenwinkel zit vaak veel suiker en gekke dingen die niet goed zijn voor konijnen, zoals yoghurt ofzo. Het ene konijn is daar gevoeliger voor dan het ander. Maar goed, wat moet je doen, als het kan het oude voer mengen met het nieuwe, even geen groenten geven (geef je dat en is het konijn dat gewend?) en zien dat hij veel hooi eet. Daarna al het voer en groenten rustig opbouwen, dan kun je in de gaten houden waar het mis gaat en dat dan niet meer geven.
Annelies en Basje Geplaatst: 13 mei 2013 Geplaatst: 13 mei 2013 Lijken die kleine plakkerige keutels op blinde darm keutels? dat ziet er ongeveer zo uit: http://www.google.be/imgres?imgurl=http://www.fransehangoren.com/images/blindedarmkeutels.jpg&imgrefurl=http://www.fransehangoren.com/franse%2520hangoren%2520en%2520keutels.html&h=496&w=685&sz=85&tbnid=iOc2KT_p41BjdM:&tbnh=90&tbnw=124&zoom=1&usg=__3za8GWRuL8ePNw0JaYRKdtm0O2U=&docid=76ikJK3nUi21RM&sa=X&ei=9juRUdr9PNDz0gWlmYEg&ved=0CDsQ9QEwAw&dur=511
barcheta Geplaatst: 13 mei 2013 Auteur Geplaatst: 13 mei 2013 nee ik heb geen voer mee gekregen dus ik weet totaal niet wat hij daar heeft gekregen.hij zat er vanmiddag wel aan te knabbelen en hij leek het lekker te vindenook zag ik vanmiddag weer normale keutels liggen@annelies en Basje: ja daar lijken ze wel heel veel op, het zijn van die torentjes met soms her en der een losse keutel, erg donker van kleur en glimmend en ze stinken meer dan de normale keutelsmaar hij heeft het niet alleen sochtends maar beetje over de hele dagdaarom vond ik het zo raar@ Tara 1985: ik geef Mo Gedroogde banaan, en zo af en toe een wortel koekje.volgens de omschrijving van de gedroogde banaan zit er niks bij in enkel de banaan en om hem goed te drogen.@Bambiexdiddle: hooithee vinden konijnen dat lekker?ga ik ook eens proberen kijken wat ze ervan vinden thnx voor de tips.
Annelies en Basje Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 Konijntjes laten soms blinde darm keuteltjes liggen als ze teveel bix krijgen. Ik heb ook wel eens gelezen dat jonge diertjes zouden "vergeten" ze op te eten en dat er eigelijk niet veel aan de hand is dan.
barcheta Geplaatst: 14 mei 2013 Auteur Geplaatst: 14 mei 2013 oh gelukkig maar, ik was al bang.thnx voor de tips
BambiexDiddle Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 nee ik heb geen voer mee gekregen dus ik weet totaal niet wat hij daar heeft gekregen.hij zat er vanmiddag wel aan te knabbelen en hij leek het lekker te vindenook zag ik vanmiddag weer normale keutels liggen@annelies en Basje: ja daar lijken ze wel heel veel op, het zijn van die torentjes met soms her en der een losse keutel, erg donker van kleur en glimmend en ze stinken meer dan de normale keutelsmaar hij heeft het niet alleen sochtends maar beetje over de hele dagdaarom vond ik het zo raar@ Tara 1985: ik geef Mo Gedroogde banaan, en zo af en toe een wortel koekje.volgens de omschrijving van de gedroogde banaan zit er niks bij in enkel de banaan en om hem goed te drogen.@Bambiexdiddle: hooithee vinden konijnen dat lekker?ga ik ook eens proberen kijken wat ze ervan vinden thnx voor de tips.Mijnde vinden hooithee echt geweldig .. ik deed dat er altijd om 15;00 in en volgende ochtend was het al weer bijna op ... Maar ze drinken er meer van dan water... water is ook welaltijd op maar duurt wel wat langer... en nartuurlijk is hooithee ook gezond (lijkt mij) met de vezels enzo van hooi en lekker smaakje.
Eefje Geplaatst: 15 mei 2013 Geplaatst: 15 mei 2013 Hooithee is alleen maar water met een hooismaakje, het doet verder niets hoor, er zitten geen vezels in, die haal je er immers weer uit zodra je het hooi uit het water vist. Maar er zijn wel konijnen die het lekker vinden, waardoor ze meer gaan drinken en sommige gaan er meer hooi van eten, dus dat is wel gunstig.
Aanbevolen berichten