Ga naar inhoud

Diarree


Nvy

Aanbevolen berichten

Hoe lang 'mag' diarree bij een konijn duren?

Sid heeft sinds vanochtend diarree en er zit geen verbetering in.

Ik heb onze DA gebeld, en hij zei dat we hem moeten dwangvoeren, water inspuiten, en nux vomica geven (maag/darmmedicijn dat we vaker geven).

Door Sids chronische hart- en maagproblemen ben ik nogal paniekerig als het op zijn gezondheid aankomt. Ik ben daarom benieuwd naar jullie ervaringen.

Na hoeveel tijd zien julli ervaring bij diarree? Wanneer moet ik toch naar een DA gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het echt diarree? Of plakpoep?

Een paar dagen plakpoep betekent hier: hooi dieet en afwachten. (er vanuit gaande dat het dier verder niet ziek is) Bij echte diarree zit ik dezelfde dag nog bij de dierenarts.

Ik weet niet wat nux vomica is? Iets homeopathisch? Daar kan ik sowieso helemaal niks mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je snelle reactie!

Plakpoep is toch als de bdk aan het achterste blijft kleven?

(Sorry, we hebben gelukkig hier nog weinig ontlastingsproblemen gehad)

Het komt er echt uit als koeienvlaaien. Het leek een uur geleden beter te zijn (er kwamen wat zachte keutels uit), maar toen begon het weer van voor af aan. Nu zit er weer een pauze in.

Nux is idd een homeopatisch middel dat de normale maag/darmperistaltiek bevordert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, gewoon onmiddelijk naar de dierenarts. Bij diarree is het ook belangrijk dat er naast genoeg vocht ook genoeg zout en suiker binnen komt. Je kan iets waar veel suiker in zit zoals aardbei doormidden snijden en deppen in een bergje zout bijvoorbeeld, maar dit is even een tijdelijke oplossing tot je terecht kan bij de DA. Die kan anders een fysiologische oplossing dagelijks inspuiten. Hoe is de temperatuur?

Aangezien je er om vraagt: dit is mijn ervaring met diarree: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60674-Klaver-flinke-diarree-Coccidiose&highlight= Maar om te weten wat Sid mankeert moet je echt de ontlasting laten onderzoeken.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties :yes:!

Ik heb net met mijn vriend overlegd en ik ga om vier uur met Sid naar de DA. Helaas is onze eigen DA er niet, dus moet ik naar de DA hier in de straat.

Hij heeft net zelf twee slokjes dwangvoer genomen en er zijn geen 'vlaaien' meer gekomen, maar voordat het slechter wordt als de DA weer dicht is ga ik toch maar langs.

@Lonja: Ik had je verhaal via de zoekfunctie ook gevonden. Dat onder de diarree zitten na het dwangvoeren ken ik inmiddels ook ;). Temperatuur kan ik niet goed inschatten, ook omdat ik Sid nu al een paar uur in de badkamer zit waar het ook met handdoeken op de vloer en de verwarming aan koud blijft :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben terug van de DA, maar zonder Sid :(.

Zijn maag is weer een deegbal, hij is onderkoeld, uitgedroogd, en hij heeft een darmontsteking. Ze houden hem nu 24 uur daar om hem een infuus, pijnstillers, en maagmedicijnen te geven. Ook zetten ze hem onder een warmtelamp.

Ik word vanavond nog gebeld en dan hoor ik of het een parasiet is en welke.

Hij was net anderhalve week geleden goedgekeurd om weer gekoppeld te worden en nu dit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de lieve reacties! Sid krijgt nu de beste zorg die hij krijgen kan, dus we hebben alle vertrouwen dat hij er weer bovenop komt.

Dankjewel voor de tips en steun vandaag :goed:! Als ik alleen naar onze DA geluisterd had en niet naar jullie en mijn gevoel had Sid de nacht waarschijnlijk niet overleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je toch naar de dierenarts gegaan bent in ieder geval, ook al blijkt het slecht nieuws, hij krijgt zo wel meer kansen. Heel jammer dat hij weer zo terugvalt terwijl het eindelijk goed leek te gaan met hem.

Heel veel beterschap voor hem en sterkte voor jullie gewenst. Hopelijk is er een duidelijke oorzaak aan te wijzen en niet weer iets wat intern gewoon niet goed werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg naar dat Sid bij de DA moet blijven natuurlijk maar voor hem nu wel het beste zo te lezen! Goed dat je langs bent gegaan, zeker zo voor het weekend, anders had je er mee gezeten! Heel veel beterschap voor Sid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anjo en Lonja ook jullie bedankt voor de lieve berichtjes!

Ik heb net de DA gesproken en ze zei dat het een stuk beter ging en dat we Sid morgen waarschijnlijk op mogen halen. Zijn maag is weer normaal, en in zijn ontlasting hebben ze een schimmel en wormeitjes gevonden. We weten dus gelukkig wat het is en we gaan onze konijnen behandelen.

Verder zei ze dat Sid actief en vrolijk was en hij was het personeel daar dus al weer aan het charmeren :mdr:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He top dat jullie naar de DA zijn geweest en ook de ontlasting hebben laten controleren.

Wormeitjes kunnen inderdaad vervelend zijn, het beste fenbendrops/panacur als kuurtje en de andere nijnsels natuurlijk ook. Wel een lange kuur, maar wel verstandig om alle vlakken aan te pakken.

Hopelijk Sid snel weer de oude !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sid is weer thuis!

De DA was zeer tevreden, hij eet weer zelf en zijn keutels zijn goed.

Het eerste wat hij thuis deed was op de buffetkast springen, dus er zit weer leven in ;). Nu loopt hij rondjes door de kamer om met zijn kin z'n geur maar weer eens goed te verspreiden.

Ik heb voor Sid Mycostatin tegen de schimmel gekregen, en voor alle 4 Panacur tegen de wormen. Als een alternatief voor Nux heb ik nu ook RodiCare.

Nogmaals bedankt voor het meeleven! Dat heeft ons gister echt goed gedaan :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben heel blij dat het zo snel weer zo goed gaat. Natuurlijk leef ik mee, jullie hebben al veel ellende met Sid gehad en dan hoop je gewoon dat het goed blijft gaan en dan lees je zoiets... Da's gewoon even schrikken maar des te leuker om te lezen dat het allemaal snel weer in orde is door snel ingrijpen en de konijntjes goed behandeld kunnen worden in plaats van weer een slepende ziekte. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het nog geen eind goed al goed verhaal...

Gisteren begon Sid steeds meer als een bolletje te zitten en te tandenknarsen. We waren vandaag bij onze eigen DA en de pijn komt waarschijnlijk van zijn maag die slecht reageert op de medicijnen. Zijn maag is dus weer hard en hij heeft daar een infuus gekregen.

Nu zit hij ineengedoken naast me en moet hij ieder uur 5ml thee en maagmassage. Ook moeten we meteen stoppen met de mycostatin en hopen dat de diarree niet terugkomt :s.

Nu maar hopen dat dit ook weer goed komt en dat Sid dan langer dan een paar weken gezond blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .