Bunny06 Geplaatst: 28 april 2013 Geplaatst: 28 april 2013 Zou iemand mij kunnen vertellen wat de precieze dosering is voor ontwormen met panacur?Ik las tussen de 0,5/0,8ml per kg maar dit is nogal onnauwkeurig.Ik wil graag van tevoren uit kunnen rekenen wat ik totaal nodig heb voor mijn 4 konijnen. Ik heb gisteravond pinwormen gezien bij Bunny en ik wil naast mijn 4 konijnen ook de honden gelijk weer meenemen met panacur. De konijnen moeten 14 dagen aan een stuk dagelijks panacur hebben dus ik zal aardig wat milliliters nodig hebben. Ik wou het dan morgen even ophalen bij de dierenarts en om te voorkomen dat ze met hele andere doseringen aankomen wil ik het zelf even zeker weten. Kan panacur ook samen met novocam en bactrimel gegeven worden? Of is het uberhaupt verstandig om 1 van mijn konijnen, waarbij vrijdag alle tanden zijn getrokken, ook te ontwormen? Ben bang dat als ik alleen hem behandel, nadat zijn medicatie kuur over ongeveer 8 dagen is afgelopen, de besmetting aanwezig blijft? Bij hem heb ik de wormen niet gezien maar dat betekend uiteraard niks en ik ga ervan uit dat hij ze ook zeker heeft maar bij Bunny zaten ze al bij de normale keutels. Kan het dat als ik pas Witje behandel als de rest nog 5-6 dagen die panacur moeten hebben? Hij eet nu de Novocam en Bactrimel zo uit het spuitje zonder dwang en ben bang dat als ik ook de panacur erbij geef, dat hij niets meer uit een spuitje wil nemen en dat hij wel gedwongen moet worden. Hij doet het nu zo super.Kan het ook gemengd worden met critical care?
Dollie Geplaatst: 28 april 2013 Geplaatst: 28 april 2013 Dat je verschillende doseringen ziet is omdat er verschillende soorten Panacur bestaan. Het is dus onmogelijk om te zeggen dat ze perse zo veel ml moeten. Ik heb zelf bijvoorbeeld Panacur uit Engeland waar ze 0,2 ml per kg van moeten, terwijl ze van Fenbendrops (zelfde werkzame stof) 1 ml per kg moeten. Maar van de werkzame stof fenbendazol moeten ze 20 mg/kg hebben (één keer daags). Je hebt echter alleen wat aan die info als je weet welke Panacur (met welke concentratie) je DA gebruikt.In principe kun je Novacam en Bactrimel wel samen met Panacur geven, maar overleg het met je DA.
Bunny06 Geplaatst: 28 april 2013 Auteur Geplaatst: 28 april 2013 Dat wist ik niet. Is de maatstaf dan 20mg per kilo? Dan hoeft de juiste dosering, wat afhankelijk is van welke ontworming je hebt, alleen nog omgerekend te worden?
Bunny06 Geplaatst: 29 april 2013 Auteur Geplaatst: 29 april 2013 Ik heb 2 tubes opgehaald van 4,8gram van totaal 900mg fenbendazol van Panacur PetPaste.Het zal wel aan mij liggen maar ik word er niet veel wijzer van. De assistente waar ik het vanochtend kon ophalen vertelde mij dat ik voor 2kg 3 eenheden moest geven.Thuis heb ik het nog eens goed bekeken en die eenheid is voor volwassen katten, 75mg per kg. De tube bestaat uit 18 eenheden waarbij 1 eenheid 50mg fenbendazol is. De dosering voor kittens/puppies en honden is 50mg per kg. Ik neem aan dat ik gewoon 1 eenheid (50mg) per kg kan geven?Mijn konijnen wegen:1,05kg, =1,5 eenheid1,24kg, = 1,5 eenheid1,30kg, = 1,5 eenheid0,905kg, = 1 eenheidPer dag.Is dat goed? En dan 14 dagen lang of 2x 5dagen met een interval van 5 dagen?
Bunny06 Geplaatst: 29 april 2013 Auteur Geplaatst: 29 april 2013 Ik kan maar 3 dagen per tube doen en die tubes kosten 12 euro nog wat per tube en voor nu heb ik niet meer geld voor meer panacur.
belleke Geplaatst: 29 april 2013 Geplaatst: 29 april 2013 Ik heb die tubes ook wel eens gehad. Ik vond het maar niets. Slecht doseren en inderdaad ook nog eens veel duurder.Een flesje pancure kost hier iets van 12 euro dacht ik. Eerder was het 9 euro.Kun je het nog terug brengen en omruilen?Je zou ook eens naar Valbazen kunnen kijken. Is ook voor EC en wormen.Knuffels Belleke
Dollie Geplaatst: 29 april 2013 Geplaatst: 29 april 2013 Ik heb 2 tubes opgehaald van 4,8gram van totaal 900mg fenbendazol van Panacur PetPaste.Het zal wel aan mij liggen maar ik word er niet veel wijzer van. De assistente waar ik het vanochtend kon ophalen vertelde mij dat ik voor 2kg 3 eenheden moest geven.Thuis heb ik het nog eens goed bekeken en die eenheid is voor volwassen katten, 75mg per kg. De tube bestaat uit 18 eenheden waarbij 1 eenheid 50mg fenbendazol is. De dosering voor kittens/puppies en honden is 50mg per kg. Ik neem aan dat ik gewoon 1 eenheid (50mg) per kg kan geven?Mijn konijnen wegen:1,05kg, =1,5 eenheid1,24kg, = 1,5 eenheid1,30kg, = 1,5 eenheid0,905kg, = 1 eenheidPer dag.Is dat goed? En dan 14 dagen lang of 2x 5dagen met een interval van 5 dagen?Zoals gezegd is de dosering 20 mg per kg, 50 is veel te veel. Bij de pasta ga ik uit van 1 doseerstreepje per 2,5 kg, wat enorm irritant doseren is, dus ik hou een half streepje per kg aan dan zit je ook niet te laag. Dus voor al je konijnen kun je volstaan met een half doseerstreepje, eventueel ietsje ruimer voor 2&3.
Bunny06 Geplaatst: 29 april 2013 Auteur Geplaatst: 29 april 2013 Okee, dan heb ik net genoeg aan 1 tubes. Dank jullie.
Aanbevolen berichten