belleke Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Zoals jullie hebben kunnen lezen worden morgen twee van mijn dames gesteriliseerd.IK wil ze eigenlijk zo snel mogelijk terug zetten bij hun partner.Kan dit? Mag dit in een ren die gewoon op tegels staat?Kan door het eventueel rondrennen en het springen de wond niet opengaan?Likt de partner niet aan de wond etc.Ik denk persoonlijk dat het diertje beter geneest in zijn eigen omgeving met zijn partner.Hoe minder stress hoe beter toch.Bij Serenay denk ik dat het beter is anders moeten die twee weer samen gekoppeld worden. Ze worden juist weer iets rustiger met elkaar.Ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor graag de voor en tegens.Knuffels Belleke
Eefje Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Hier kon het niet, omdat mijn ram begon te jagen en mijn voedster in paniek rond begon te rennen, terwijl ze daar nog echt niet aan toe was. Door rondrennen en springen kunnen ze inderdaad de wond weer lostrekken, dus heb ik ze een week apart moeten houden. Als ze lief en rustig zijn samen kan het wel hoor, gewoon proberen en even kijken hoe het gaat
Dollie Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Ik zet ze eigenlijk altijd snel weer samen (indien het konijn een partner heeft dan hè) maar ik verhuis dan wel beide konijnen altijd naar binnen. Buiten in een ren is gewoon niet slim met zo'n buikwond. Ook zorg ik dat ik er wel zicht op heb. De gezonde partner zal namelijk alle lekkers op willen vreten laatst had ik een koppeltje (kwamen bij mij puur voor de sterilisatie) en de voedster was zo gestrest van de nieuwe omgeving die had eigenlijk gewoon heimwee. Daardoor wilde ze niet eten. Normaal gezien heb je vrij snel dat ze wel weer een hapje van iets nemen als je het aanbiedt, dan weet je gewoon: Ze eet. In dit geval deed ze dat niet en ik was net aan het verhuizen dus kon ze niet echt in de gaten houden, maar da's eigenlijk de enige keer dat ik ze echt apart heb moeten zetten. Dat was puur om praktische redenen want het ging nog steeds super samen. (Overigens at madame weer zodra ze thuis was...)Wat ik in het begin nog wel deed omdat ik het zo eng vond om ze samen te zetten, is een kooi met een panelenren daar aan vast neerzetten, gesteriliseerde/zieke konijn in de kooi, gezonde partner in de ren. Onder toezicht liet ik ze dan samen. Werkte ook prima.
HumpieDotje Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Ik zou het gewoon proberen, wanneer je ziet dat de anderen vervelend gaan lopen doen met rijden of likken dan wel apart zetten. (dus hou die mogelijkheid wel open en zorg dat er een extra kooi klaar staat)Toen mijn dame was geholpen heb ik haar eerst eventjes 2 uurtjes alleen gezet. Ze was al wel actief, maar lag toch de gehele twee uur. Daarna weer bij haar ventje gezet en die was super rustig naar haar dus dat was helemaal prima. Maar gewoon goed opletten dat het rustig is, dat ze eet etc. Ik zou er wel voor zorgen dat de tegels waar ze op komt schoon zijn, geen strootjes enzo. Succes morgen
belleke Geplaatst: 22 april 2013 Auteur Geplaatst: 22 april 2013 Mollie ik kan ze niet alle vier binnen houden ivm de ruimte en ook de allergie van mijn dochter. Ik kan inderdaad wel een binnenkooi in de ren zetten bij Wim waar Serenay in zit. Of samen in het opvanghok. Maar daar heb ik 1 geen zicht op en die is veel kleiner dan de ren.Als ik de tegels goed schoonmaak eventueel kartonnen dozen op leg zou dat niet kunnen?Mamski en Mollie is tot nu toe altijd goed gegaan.Wim en Serenay is het probleem een beetje zoals jullie al hebben kunnen lezen.Ik kijk eerst maar eens morgen hoe beide dames het maken na de operatie. Anders een nachtje binnen in een binnenkooi en dan de volgende dag naar buiten toe naar hun partners.Tips en ervaringen zeer welkom.Knuffels Belleke
Lydiaa Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Ik heb mijn voedster zelfs direct opgehaald met haar ventje. In de reisbox is ze meteen tegen hem aan gaan liggen.Hij jaagde niet, maar was gewoon zoals hij normaal ook was. Ik merkte dat ze erg veel steun aan hem had. Natuurlijk moet je wel in de gaten houden dat het rammetje niet op haar gaat jagen. Ik denk zelf dat hoe langer je (onnodig)wacht, hoe moeilijker het weer wordt om ze opnieuw te koppelen. In ieder geval is het net zo makkelijk als je ze meteen bij elkaar kunt zetten. Ik had overigens veel handdoeken neergelegd en geen stro voor een tijdje. Ook een kruikje, maar de warmte zocht ze toch bij haar vriendje.
Sonja1990 Geplaatst: 22 april 2013 Geplaatst: 22 april 2013 Mijn voedster opgehaald in de middag en haar ventje zit er nu alweer bij.Hij rijdt niet op haar en denk dat het voor haar ook fijner is als hij er is!
Aanbevolen berichten