Maarssel Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Ik heb een ram genaamd Smeagol(2,5jaar). Hij zit buiten alleen in een hok, en eigenlijk zou ik wel een vriendinnetje voor hem willen hebben. ( wel is hij vaak samen met mij in huis of buiten, om het moment kijkt hij mee over mijn schouder:angel:) Maar Smeagol is niet ingeeint en niet gecastreerd. Ik ben 18 en het castreren, inenten van hem en zijn misschien toekomstige vriendinnetje kost best wel veel geld. Daarom ben ik hier heel erg over aan het twijfelen, wel of geen vriendinnetje voor hem te halen en dus wel of niet te laten castreren.Misschien kunnen jullie helpen met een beslissing maken voor mij?
laaura Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Goed dat je overweegt een vriendinnetje te nemen! Ik vind dat een konijn niet alleen hoort. Ik ben zelf ook 18, dus ik snap je wel. Moet je alles zelf betalen? Tijd terug is het vriendinnetje van Puk overleden, Puk is ook een voedster. Ik wou eerst nog geen maatje weer, maar was al snel weer wat leuks tegengekomen. Heb er nu dus weer een rammetje bij die twee week geleden is gecastreerd en ook ingeent is in maart. Ik moest alles zelf betalen van mijn moeder, maar ze heeft toch de helft van de castratie betaald. Het kost wel wat allemaal, maar dat is het zeker waard! Heb je ook een bijbaantje ofzo?
Maarssel Geplaatst: 11 april 2013 Auteur Geplaatst: 11 april 2013 Ja, ik vind ook echt dat hij een vriendinnetje moet hebben, en ik heb zeker een bijbaantje! Toch is het wel twijfelen,ook omdat ik het wel eng vind dat hij dan onder het mes moet! Maar ik begin steeds meer naar de ja kant te gaan. Ik vind dat hij het verdient! En helaas moet inderdaad alles zelf betalen, wel heeft mijn vriend al gezegd dat hij met alle liefde mee wil betalen aan het inenten en het castreren! En als ik mijn vader is even lief aan kijk
Lonja Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 (aangepast) Als je een konijn uit de opvang haalt dan is dat nieuwe konijn in ieder geval al ingeënt en kun je er weer een jaar tegenaan.Best wel veel geld is relatief natuurlijk, het zijn gewoon kosten die bij de verzorging van huisdieren horen.Als je konijn straks myxomatose krijgt dan sla je jezelf echt voor je hoofd dat je hem niet in hebt laten enten. Het is een ziekte die gewoon algemeen verspreid is en veel voorkomt. De kans is nu eenmaal heel reëel dat Smeagol vroeg of laat aan de beurt is en ik kan je vertellen, het is een vreselijke rotziekte. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die ooit zijn konijn heeft zien lijden aan myxomatose bij het volgende konijn ook nog maar een seconde hoeft te twijfelen over het tijdig inenten van zijn volgende konijn. Dat is iets wat zo ellendig is dat de voordelen van zo'n enting echt in geen verhouding staat tot de risico's van niet enten vanwege de kosten. Zo vreselijk duur is het dan niet, rond de 30 euro, bij volgens mij alle dierenartsen inclusief algemeen consult. Altijd mooi meegenomen, zo'n gratis check-up en je kunt met een gerust hart de zomer in.Wij hebben hier achter 2 jaar geleden konijnen gehad van mijn huisbaas die niet geënt waren en die hadden binnen enkele maanden myxomatose te pakken en die zijn dus nu dood natuurlijk. Mijn vriend is niet zo gek met onze konijnen als ik dus ik moet hem vaak uitleggen waarom iets beter is voor ze, of niet, en soms vindt hij het allemaal maar gedoe, maar hij heeft die myxomatose toen ook meegemaakt en dat wij onze konijnen laten enten staat als een paal boven water, als je dat een keer mee maakt dan weet je wel heel zeker dat zo'n enting gewoon een pure noodzaak is die je met alle liefde gaat halen. Wat castratie betreft, dit is eenmalig en dat geld heb je met een weekendje werken bij elkaar en dan ben je ook gewoon klaar voor de rest van het leven van Smeagol, wat dan wel een heel gelukkig leven zal zijn. Konijnen zijn nu eenmaal sociale dieren die behoefte hebben aan gezelschap van soortgenoten. Hoe veel tijd je ook aan hem besteedt, het zal nooit een ander konijn kunnen vervangen. Zo bekeken is een weekendje werken om hem dat geluk te kunnen geven niet zo veel toch? 11 april 2013 aangepast door Lonja
Domino Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Op zich is een castratie van een ram een vrij eenvoudige ingreep. En het inenten scheelt best wel per dierenarts qua prijs. Je zou eens rond kunnen bellen wat het kost bij dierenartsen bij jou in de buurt. Tipje alleen, laat hem niet tegelijk enten en castreren. Dat wordt vaak sterk afgeraden.
laaura Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 (aangepast) Hahaha aawh dat is lief van je vriend! Ik was ook zenuwachtig toen mijn rammetje Bailey werd gecastreerd, dacht echt dat die dood zou gaan ofzo! Maar gelukkig was die de volgende dag alweer helemaal de oude, en kan die over twee week met puk gekoppeld worden :mdr: Als je ze nou eenmaal samen gelukkig ziet, dan weet je dat het meer dan waard is geweest haha! Ik zou het in ieder geval zeker doen en @lonja, inderdaad, mijn vorige konijnen zijn een aantal jaar terug alle 3 in een week overleden aan die rot ziekte! Puk en Bailey zijn dan ook sowieso ingeent daar had ik ook geen enkele twijfels over gehad. Bij ons is er twee keer per jaar een ent dag voor konijnen, dit kost dan maar 22,50 per konijn. Normaal is het bij ons 45 euro. Dat scheelt nogal, maar verschilt natuurlijk per dierenarts! 11 april 2013 aangepast door laaura
Maarssel Geplaatst: 11 april 2013 Auteur Geplaatst: 11 april 2013 Heel erg bedankt allemaal!Inenten was ik sowieso van plan, dat is natuurlijk heel erg belangrijk! Ik heb een dierenarts gemaild (Dierenarts Coen) Hij doet ook onze hond en het is echt een man met verstand van zaken, en hij is ontzettend aardig. Een diertje uit het asiel halen is een goed idee! Daar heb ik nog helemaal niet zo over na gedacht. als ik de 24e weer geld krijg weet ik wat ik ga doen
Lonja Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Een diertje uit de konijnenopvang is heel leuk inderdaad, het heeft veel voordelen waar je dan misschien ook nog niet aan gedacht had. Ten eerste zitten de opvangen stampvol en kun je dus een konijn een huisje bieden die dat echt nodig heeft. Er zijn al veel te veel konijnen, je steunt op deze manier niet de fok met konijnen door voor een nieuw konijn te betalen.Ten tweede kun je Smeagol meenemen naar de opvang om hem te laten speed-daten zodat hij zelf een maatje van zijn én jouw voorkeur kan uitzoeken, want niet alle konijnen matchen even goed. Je kan hem dus mee laten 'kiezen' en je zit straks niet met een konijn waarmee het niet klikt.Ten derde krijg je een stukje service mee die bij een dierenwinkel of zo vaak te wensen over laat; de konijnen zijn gechekt, ingeënt en de rammen (en soms ook de voedsters) gecastreerd voor een bedrag waarvoor je zelf geen konijn koopt en ook nog die medische dingen kan laten doen. Het geslacht klopt, daar kan je vanuit gaan, wat bij de dierenwinkel vaak maar de vraag is. Je zal nooit bijvoorbeeld een zwangere voedster meekrijgen en al dat soort dingen zijn ook maar de vraag als je bijvoorbeeld van marktplaats een konijn haalt, er komen hier veel mensen op het forum bij wie het daar mis gaat. Bovendien kunnen ze je helpen bij het koppelen en je daar tips en advies over geven, en als er onverhoopt iets mis gaat of je moet toch om de een of andere reden afstand doen kan je het konijn altijd terug brengen. Een opvang heeft verstand van zaken en kan je ook goed informeren over huisvesting, voeding e.d.Kortom ik kan het zeker aanraden, hier op het forum wordt het ook altijd aangeraden.
Aanbevolen berichten