Ga naar inhoud

Mijn nieuwe konijntje drinkt niet (genoeg?) help......

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb die tuitjes bij de dierenkliniek in de vogelkelder gehaald voor een werkstuk omdat ik geen duidelijke foto kon vinden. Misschien dat iemand het weet die vaker nestjes gehad heeft? Trouwens als je in zuid-holland woont kan je misschien naar die dierenkliniek gaan. Is in Den-Haag

Geplaatst:

Yes yes yes!!! Ik kijk net naast mijn computerscherm en wat zie ik? TAKKIE DRINKT!! :love:

Eindelijk heeft hij het gevonden!

En bedankt voor je tips teddydwergx! :yes:

Geplaatst:
Fijn dat hij drinkt.

Nog wel kleine tip: bij jonge konijntjes moet je groenvoer rustig opbouwen. Een halve wortel in1 keer kan dan wat teveel van het goede zijn ;)

Ok, dankje! Hoeveel mag hij dan ongeveer per dag hebben?

Hij krijgt nu 1 blaadje sla OF 1/3 van een grote wortel

Geplaatst:

Van konijnen.nl :

Als je een jong konijn na een paar dagen (of weken) groente wilt gaan geven moet dat opgebouwd worden. Opbouwen is heel belangrijk om diarree te voorkomen. Het opbouwen van groenvoer gaat als volgt: de eerste dag 1 stukje (bijvoorbeeld) andijvieblad ter grootte van een postzegel. De keutels van de volgende dag afwachten. Als die rond en stevig zijn, kan die dag een stuk andijvieblad ter grootte van twee postzegels gegeven worden. Weer de keutels van de volgende dag afwachten, als die goedblijven de groente verdubbelen.

Als de keutels goed blijven kunnen nieuwe groenten toegevoegd worden, op dezelfde manier, één voor één introduceren en de keutels afwachten. Zodra de keutels zacht worden is dat een teken dat de laatst toegevoegde groente (nog) niet verdragen wordt, die groente niet meer geven. Na verloop van tijd kun je opnieuw uitproberen of je konijn een heel klein stukje van deze groente verdraagt. Worden de keutels opnieuw zacht, dan deze groente nooit meer geven, je konijn verdraagt het niet. Als je groenvoer niet op deze manier opbouwt, maar je geeft het ineens en in te grote hoeveelheid, dan kan je konijn heel erg aan de diarree raken. Vooral jonge konijntjes kunnen hier razendsnel aan sterven.

Geplaatst:
Ok, dankje! Hoeveel mag hij dan ongeveer per dag hebben?

Hij krijgt nu 1 blaadje sla OF 1/3 van een grote wortel

In wortel zit vrij veel suiker, zelf geef ik een stuk minder wortel (ze vinden het wel heeeeel lekker). Over sla zijn wat discussies, sommige konijnen schijnen er snel gas van te krijgen, anderen hebben er geen problemen mee. Zelf geef ik witlof en komkommer. In beide zit zoveel vocht dat het echt uit de bekjes drupt tijdens het eten. Wel opbouwen anders krijg je misschien diarree, zie ook de post van Sonja hierover :)

Geplaatst:
Van konijnen.nl :

Als je een jong konijn na een paar dagen (of weken) groente wilt gaan geven moet dat opgebouwd worden. Opbouwen is heel belangrijk om diarree te voorkomen. Het opbouwen van groenvoer gaat als volgt: de eerste dag 1 stukje (bijvoorbeeld) andijvieblad ter grootte van een postzegel. De keutels van de volgende dag afwachten. Als die rond en stevig zijn, kan die dag een stuk andijvieblad ter grootte van twee postzegels gegeven worden. Weer de keutels van de volgende dag afwachten, als die goedblijven de groente verdubbelen.

Als de keutels goed blijven kunnen nieuwe groenten toegevoegd worden, op dezelfde manier, één voor één introduceren en de keutels afwachten. Zodra de keutels zacht worden is dat een teken dat de laatst toegevoegde groente (nog) niet verdragen wordt, die groente niet meer geven. Na verloop van tijd kun je opnieuw uitproberen of je konijn een heel klein stukje van deze groente verdraagt. Worden de keutels opnieuw zacht, dan deze groente nooit meer geven, je konijn verdraagt het niet. Als je groenvoer niet op deze manier opbouwt, maar je geeft het ineens en in te grote hoeveelheid, dan kan je konijn heel erg aan de diarree raken. Vooral jonge konijntjes kunnen hier razendsnel aan sterven.

Ok thx Sonja! Ik ga het proberen. Keutels zijn nog steeds normaal, daar had ik op gelet, dus dat zit wel snor :mdr:

Geplaatst:

Ik ben echt heel blij dat het goed is gegaan, Ik heb het ook het ook gekocht, Care + Junior. Die had Juniora ook. Dat ging prima. Heel blij dat het goed is gegaan xx

Geplaatst:
Ik ben echt heel blij dat het goed is gegaan, Ik heb het ook het ook gekocht, Care + Junior. Die had Juniora ook. Dat ging prima. Heel blij dat het goed is gegaan xx

Zijn goeie korrels vind ik! De nijnen zijn er gek op, op die care + junior! :D

Ja, het gaat nu super met Tak, hij is al flink gegroeid zei mijn moeder! Hij drinkt nu zowel water als hooithee uit een flesje, heb twee flesjes hangen, dus hij heeft keuze genoeg :D

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .