Ga naar inhoud

Senna steriliseren... eng!


asti

Aanbevolen berichten

Oh goed zeg! Hoe ging het met naar de dierenarts gaan? Trok ze dat? Klaver staat bij mijn dierenarts als dat wilde onhandelbare haasje bekend hoewel ze haar ook geweldig vinden.

En heb je haar alleen laten steriliseren? Omdat je het ook hebt over de eierstokken eruit? Of is ze wel echt gecastreerd en de baarmoeder er uit?

Alleen eierstokken is ook een castratie.. ;)

Maak je maar niet te veel zorgen, het gaat er om dat de baarmoeder er nog goed uit ziet, daar hebben ze zeker weten naar gekeken als ze 'm hebben laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Castratie is het verwijderen van de gonaden (teelballen of eierstokken), sterilisatie is het onderbreken van de ei- of zaadleider. Het verwijderen van eierstokken en baarmoeder is eigenlijk een ovariohysterectomie. Maar niemand noemt dat zo natuurlijk. Iedereen loopt aldoor zo te zeuren over castratie en baarmoeder en ik wil nou niet zeggen dat het helemaal niks met elkaar te maken heeft natuurlijk maar nee, voor castratie hoeft de baarmoeder niet verwijderd te worden. Helaas denken mensen hier tegenwoordig dat als je bij je dierenarts aangeeft dat je graag een sterilisatie wil alleen de eierstokken verwijderd worden en dat de dierenarts de baarmoeder ook verwijderd als je om een castratie vraagt. Niet dus. Je kunt het gewoon sterilisatie noemen want ze bedoelen echt hetzelfde en moet hoe dan ook expliciet naar die baarmoeder vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, eierstokken zijn het allerbelangrijkste, die maken de hormonen ook aan. Bij katten is aangetoond dat de baarmoeder gewoon verschrompeld en 'onschadelijk' wordt, sommige dierenartsen nemen aan dat dat bij konijnen ook zo is, anderen kiezen toch voor eierstokken Ć©n baarmoeder. Ikzelf overigens ook, als het konijn toch open ligt wil ik 100% zeker zijn dat er niks meer kan gebeuren, niet 99%. Heb echter nog nooit gehoord dat er problemen zijn ontstaan. Enige wat ik jammer vind is dat men het ook vooral doet omdat de ingreep dan minder zwaar zou zijn. Je hebt natuurlijk wel het voordeel dat het minder lang duurt, hoewel je de baarmoeder veel grondiger zult moeten bekijken als je 'm laat zitten, maar verder is mijn ervaring niet dat het herstel erg zwaar is als beide verwijderd worden. Moet daarbij wel opmerken dat ik nog geen voedsters heb gehad waar de baarmoeder bleef zitten.

Ik zou er gewoon vanuit gaan dat het helemaal okƩ is nu, de meningen zijn er wat over verdeeld dus maar het gaat echt om kleine details dan.. Iets met mieren zeg maar.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn je uitleg! Stelt alweer gerust. Net gebeld, assistente begon hetzelfde verhaal te vertellen maar verbaasde zich een beetje dat in de gegevens niet stond of alles eruit is gehaald of alleen de eierstokken. Wel stond er te lezen dat de baarmoeder erg klein is, er amper vet was en het een rank nijntje is. Mooi, knappe meissie huppelt hier rond :)

Ik heb haar het stukje van hun eigen website voorgelezen en gezegd dat ik in ieder geval graag wil weten wat er exact gedaan is en indien de baarmoeder is blijven zitten, wat daar hun reden voor is geweest. Ze zei dat ze me graag goed en zorgvuldig wil antwoorden en gaat me terugbellen. Nette reactie, even afwachten.

Op hun website staat te lezen:

Bij voedsters jonger dan 7-8 maanden worden onder narcose de eierstokken verwijderd via een sneetje in de buikwand. De baarmoeder mag blijven zitten. Hierin zullen na de castratie geen tumoren ontwikkelen, omdat tumoren juist worden veroorzaakt door de hormonen die door de eierstokken worden geproduceerd. Bij voedsters ouder dan 7-8 maanden wordt de baarmoeder wel verwijderd, omdat er dan kans is dat er toch al baarmoederveranderingen zijn ontstaan.

Senna is meer dan een jaar oud, dus volgens hun website zou alles moeten zijn verwijderd. Zo niet, moeten ze hun website maar eens updaten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah een assistente terug met EXACT hetzelfde verhaal, dus ik leg weer uit waarom ik de vraag stel, krijg ik de hoofd-dierenarts zelf aan de telefoon, weer mijn verhaaltje afgedraaid... zij helemaal verbaasd 'nee dat staat er niet, wacht ik kijk even met je mee op de website' en helemaal verbaasd dat er een leeftijd van 7-8 maanden staat. Zij hanteerd zelf als omslagpunt 2 jaar en weet ook niet beter dan dat de dierenarts die Senna heeft geopereerd dat ook aanhoudt als omslagpunt voor wel/niet baarmoeder eruit. Senna is net nog wat jonger dan dat en alles was zo miniscuul dat ze hebben moeten zoeken waar alles was en zo min mogelijk wilden aanraken blijkbaar. Ze zei dat ik helemaal gerust kan zijn en bedankte zich wel honderd keer dat ik gebeld heb met deze vraag, ze gaan het opnemen wbt de website.

Naja, had het graag van te voren geweten en misschien had ik dan anders besloten, maar vind hun reactie in ieder geval erg prettig en ben ook een stuk meer gerustgesteld.

Met Senna zelf gaat het verder uitstekend trouwens, eet goed, poept goed, laat zich relatief makkelijk hanteren (maar een bloedende kras toen ik het rompertje opnieuw moest omdoen). Qua herstel valt het me tot nu toe echt 100% mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

foto foto:mdr:

Eindelijk! Slechte kwaliteit want telefooncamera door vies raam heen enzo... maar zo zit ze dus met d'r neus in de wind en het knalgroene rompertje aan. Het wit/gele doek is nog van het hete weer, moet het nodig weghalen want ik geloof dat de zomer nu echt wel voorbij is :he:

9718900342_d64e2bbedc_c.jpg

:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit geen pleister op. Ook gevraagd aan de telefoon en volgens de assistente is dat omdat het huidje te teer bevonden werd, haha. Ik ga eerlijk gezegd niet eens uitproberen of ze uit zichzelf van de hechtingen afblijft. Ze heeft geen last van het rompertje dus ik laat het nog even zitten. Geen gezicht he. Ze is wel makkelijker te zien in de schemering ermee, zeker met de zwarte binnenkant van het hok :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier niet eens een witte pleister, alleen een kaal buikje met een draadje dat eruit stak :)

en dat ging goed? Wauw :) Een konijn dat ik vroeger had, had een hechting eruit getrokken nadat hij zijn mannelijkheid was gaan inleveren. Ik kan het nog steeds niet zo geloven maar de oplossing van de dierenarts was om het beestje een kap om te doen, zoals je bij honden en katten ziet. Ging vrij matig, dus ben nu wel blij met zo'n rompertje. Met de katten ook al een keer gehad, toch wel ideaal. Verbaasde me alleen dat ze het zo goed accepteerde, merk helemaal niks aan haar gedrag door het ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmz... hoe lang duurt het eigenlijk voordat zo'n wond een beetje dicht is? Ik moet ook gewoon werken deze week dus doe het rompertje liever niet af als ik er niet uitgebreid zelf bij kan blijven. Als de wond al flink dicht is maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit als ze wat aan de uiteindjes gaat rommelen.

Ik moet trouwens over een weekje terug om de hechtingen eruit te halen en de boel te laten controleren.. was dat bij jullie ook zo? Jemig wat was het duur trouwens, viel me heel erg tegen. rond de 300 euro in totaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh das duur! Ik was 135 euro kwijt, incl nacontrole. Was wel de goedkoopste van de goede dierenartsen hier die ik kon vinden. Prijzen liepen uiteen van 135 tot 250 euro. Ik had wel zelf pijnstilling etc in huis. Bij de nacontrole keek ze alleen of de wond mooi dicht zat en trok ze het laatste draadje dat er nog uit stak eruit inderdaad.

Mijn dierenarts gaf aan dat de wond na een week goed genoeg genezen zou zijn om te herkoppelen (er werd hier nogal gejaagd na haar operatie helaas), dus dan moet het rompertje ook zeker wel uit kunnen. Zij gaf aan dat de uitwendige wond dan wel al lang dicht was, maar de inwendige, die bij de buikspieren, zou voor die tijd nog niet goed genoeg genezen zijn om gekke bewegingen aan te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Amsterdam is toch al aan de prijs meestal en dit was inclusief romper, pijnstilling, dwangvoer en nacontrole strakjes.

Ze zit nu in het bovenste gedeelte van een dubbelhok, na de controle breid ik dat wel uit met het hele hok en als dat gewoon allemaal goed gaat dan maar weer eens herkoppelen. Binnen ging het prima maar buiten vloog Flynn haar steeds aan. Hoe zo'n schattig hangoortje zo gemeen kan zijn, pfft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit zo'n witte, lijkt op zo'n sensitive pleister overheen. Met van die gaatjes erin :)

Ik moet ook na 10 dagen terugkomen voor controle. Soes zit nog wel bij haar mannetje en dat gaat gelukkig erg goed. Maar sommige koppels gaan toch wat knokken na zo'n operatie.

Ik was nu zo'n 250,- kwijt, maar dat kwam mede omdat ik eerst foto's moest laten maken en de tumor die Soes had heb laten onderzoeken.

Anders was ik 110,- kwijt geweest voor alleen de operatie. Ik heb dan ook maar besloten om m'n laatste ongeholpen voedster toch ook binnenkort maar te laten helpen. Ik heb het nu iets teveel meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zat er ook een pleister overheen maar die begon ze na een dag of 2 al op te vreten dus eraf laten halen bij de DA de wond zag er toen al super uit en ze was naar mening van de dierenarts super goed opgeknapt op zo'n korte tijd. Ik moest wel goed in de gaten houden dat ze niet aan de hechtingen ging knagen want een rompertje was toen een no go met temperaturen van 35 graden.

Mijn voedster is altijd best rustig geweest dus heb haar gewoon gelijk de hele woonkamer weer gegeven, een kussen in de kooi gelegd en een handdoek om het deurtje ed gevouwen zodat ze zich niet aan de tralies kon verwonden maar ging echt prima:)

Bij de controle van 10 dagen was ze voldoende hersteld om te gaan koppelen en ze heeft er ook geen last meer van gehad. Enige wat mij opviel was dat het terug groeien van de haren op de buik best lang duurde dat is nu sinds 1 week weer dicht begroeid en ze is begin augustus geholpen.

Fijn om te horen dat ze het goed maakt:) je kan proberen o. Te kijken hoe het gaat als je rompertje afdoet en je er bij blijft? Als dat goed gaat zal het vast ook goed gaan als je weg bent. Succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben benieuwd hoe snel dat bij Senna gaat. Eerste winter ook dat ze buiten zitten. Vond het nu al wat fris voor buiten maar ze zit heel beschermd, heeft dat rompertje aan en ik heb stro in een kussensloop gestopt als 'matrasje' (wat ze vervolgens aan de kant schuift zodat ze klem kan liggen tussen het ding en de achterkant). Ze doet het gewoon zoveel beter buiten dan binnen. Naja, binnenkort kunnen ze weer knus tegen elkaar kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou bij Wilma zat er binnen een week weer haar :eyes:

Ik moest gewoon weer knippen 2 weken later..

Ja dat heb ik hier ook wel eens hoor. Tenminste, ik vang geen langharen op dus knippen hoeft niet maar dat er na een week al haar op zit :P maar sommige doen er lang over. Misschien dat het ook met de gezondheid te maken heeft hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Walter, heeft ook net de hechtingen eruit. Iedere dag gecontroleerd maar bij de verwijdering er toch een paar zelf uitgehaald...de rakker. Wondje mooi dicht... 200.- euro, viel me mee. We moesten op zaterdag heen omdat er iets uit Walter " hing" ... Toen te horen gekregen dat Walter na 7 jaar toch echt een vrouwtje was....ik viel bijna op de grond toen de DA vertelde dat het geen darmen waren maar dat ZE aan het bevallen was. ( dood jong) de DA voelde nog iets, en we hebben de rest van de dag afgewacht met Walter thuis en telefonisch contact gehouden. Zondag terug voor foto en wee opwekkend prikje...en maandag operatie ( bleek tumor en geen jong) week later hechtingen eruit...dus viel me mee ( inclusief pijnstilling ) maar dan wel zonder rompertje:whistle2:

Waren erg blij met de meedenkende DA

Groet Diana, Walter en Gijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .