Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kom net terug van de dierenarts voor de jaarlijkse entingen. En dan worden ze gelijk even gecheckt en de dierenarts constateerde dat er iets is met Zoef's hartje. Ik weet nou niet meer zeker of ze nou zei dat hij sneller of juist trager sloeg of dat ze een ruisje hoorde, maar zijn hart klonk anders als de andere konijnen. Nu zit Zoef inderdaad de laatste maanden al wat minder in zijn vel, vacht is warrig (maar kan ook door de dominantie bepaling komen misschien), hij is veel minder vrolijk en enthousiast als anders, zijn oortjes komen niet altijd meer mooi rechtop (beetje halverwege). Maar hij eet gewoon nog goed, daar lette ik juist extra op omdat het me al opviel dat hij zich passiever gedroeg. Nu zou dat minder in zn vel inderdaad wel komen doordat zijn hartje extra moet werken.

De dierenarts zei dat er niet echt een oorzaak voor aangewezen kon worden en dat er ook geen oplossing voor is.

Ik vroeg me alleen wel af, en dat kon ze mij niet beantwoorden of dit vaker voorkomt bij Hollanders (hartkwalen ofzo) of dat het misschien door stress in de groep kan komen (de voedsters zitten elkaar af en toe achterna omdat ze beide de dominante willen zijn). Hebben jullie daar misschien een antwoord op?

Zoef is een driekleur Hollander (geen idee of hij raszuiver is), gecastreerde ram, geboren zo geschat rond februari 2008 en ik heb hem met 1,5 jaar bij Knaagdieropvang Leeuwarden opgehaald. Hij is nu dus 5 jaar en mijn grote vriend, echt mijn favoriete konijn met zijn enthousiasme. Ik baal er dus wel van dat nou juist hij wat moet mankeren :(

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Inmiddels twee maand verder, en helaas ging het gister niet goed met Zoef.

's ochtends viel het me op dat hij heel passief was, ik geef de konijnen op de bovenverdieping hun biks, maar hij deed niet eens de moeite om naar boven te gaan. Dus heb ik een bakje apart bij hem neergezet, waar hij met veel moeite 3 hapjes uit nam en met nog meer moeite leek te kauwen. Peterselie wilde hij wel hebben tot de andere konijnen dat door kregen en mee kwamen eten.

Later op de dag was hij nog steeds passief en leek hij kortademig. Ik heb hem dus mee genomen naar de dierenarts, daar leek het erop dat hij vocht ophopingen in zijn buik had (kon te maken hebben met zijn hart probleem zijn de DA), en iets gas... dus heb vocht afdrijvende tabletjes meegekregen, en ik moest hem zodra ik thuis was gelijk darmwerking bevorderende middelen geven (cisaral en metocloral) en pijnstilling (novacam). Maar thuis heeft Zoef niet gevochten meer... de medicijnen en de pogingen hem aan het eten te krijgen hebben niet meer mogen baten want 's avonds is hij alsnog overleden :(

Hij krijgt zometeen een mooi afscheidstopic bij de Regenboogbrug.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .