Megan Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Wat zijn konijnen soms toch rare beesten. Ik heb een rammetje en een voedster hier. Het rammetje heeft tot twee maanden geleden een periode van een maand gehad waarin hij heel veel last had van zijn darmen. Hij heeft tot drie keer toe een gasaanval gehad of iets met zijn darmen. Dat waren een hele stressvolle periode. Iedere keer was ik bang hem dood aan te treffen. Het is goedgekomen, ben SS gaan voeren en ander hooi en ze hebben sinds dien geen wilgentakken meer gehad. Goed gelet op de keutels en de levendigheid. Ze gaan elke ochtend om 7 uur herrie maken omdat ze honger hebben. Dus vanmorgen rond die tijd hebben ze hun biks gehad. Ik ben nog even verder gaan slapen en om half 10 ging ik eruit. Meestal komen ze op me af rennen, aangezien hun ren vlak naast mijn bed staat. Maar het rammetje lag stil en kwam niet op me af. Ik gelijk proberen of die wat wilde eten maar dat wilde die niet. Ik gelijk in de stress, ik kreeg gelijk flashbacks van toen. Nu, een halfuurtje verder, is die weer redelijk levendig en heeft die net wat hooi en wat klein beetje gedroogde peterselie gegeten. Hij wast zichzelf en zijn vrouwtje en hij ligt niet meer stil.Ik vind dit best eng, omdat het dus zo snel kan omslaan. Ik houd hem voor de rest van de dag goed in de gaten en als ik vanavond moet werken doet mijn moeder dat. Hebben jullie dit ook weleens? Dat je konijn eventjes niet reageert of niet wilt eten? Bij mij is dat namelijk gelijk opvallend omdat die van mij altijd honger hebben en ook altijd op hun bedelplekje zitten omdat ze weten waar hun eten ligt. Ik heb in elk geval hun hok lekker schoongemaakt en kachel aangezet, dat die zich weer helemaal goed gaat voelen. Voorlopig zit die nu hooi te eten zoals normaal.Maar ik wilde het toch even delen met jullie.
Megan Geplaatst: 4 april 2013 Auteur Geplaatst: 4 april 2013 Ik denk dat het misschien een beginnende verstopping is, want zijn keutels zijn wat kleiner en anders dan normaal.Wat kan ik nu het beste doen? Hij eet nu hooi gewoon en biks heeft die vanmorgen gehad. Ik dacht aan: minder biks geven (dus vanavond pas maar dan de helft van wat ik normaal geef) met wat prozyme erover heen en flink hooi laten eten? Natte groenten kan niet want ze krijgen geen groenten hier, wel gedroogde kruiden. Ik weet dat groenten goed voor ze is, maar het rammetje heeft nu eenmaal gevoelige darmen en ik durf groenten dus niet aan. Groenten is dus geen optie.
Rian Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Als de keutels kleiner zijn dan normaal is het belangrijk dat je vooral veel vezels geeft. Hooi is dus helemaal prima!
Eefje Geplaatst: 4 april 2013 Geplaatst: 4 april 2013 Veel hooi inderdaad, prozyme werkt hier ook goed!
Aanbevolen berichten