Danonino Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 Hallo!Dino, het konijntje dat we bij een goede kweker haalden, is vorige week toch overleden. Volgens mij was het myxomatose, want hij had alle mogelijke symptomen ervan. De dierenarts vertelde me dat dit echt niet kon, want hij was ingeënt. Toen het slechter ging met Dino, zijn we met hem naar de dierenarts geweest en zij kon het ook moeilijk geloven. Een dag later heb ik beslist om hem te laten inslapen, omdat het steeds slechter ging met het beestje. De dierenarts wou hem proberen te helpen en als ze niks meer zou kunnen doen ervoor, zou ze het diertje laten inslapen.Toen we een dag later contact opnamen met de dierenarts vertelde ze dat Dino aan een natuurlijke dood gestorven was.Omdat de dierenarts het zo vreemd vond, wou ze een autopsie er laten op doen. Mijn vorig konijntje was namelijk ook gestorven aan myxo.We kregen een heel vreemd resultaat terug, wat de dierenarts niet geloofde.Maar het zou kunnen zijn dat Dino en Malou gestorven zijn aan syfilis. Thuis heb ik namelijk nog een ander konijn. Louise (ze is 6 jaar oud). Ik wil nu heel graag weten of het zou kunnen zijn dat Louise drager is van syfilis, want mijn andere konijntjes sterven telkens :-'( Is er iemand die mij kan helpen? Alvast bedankt!
Aniek Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 He wat vervelend zeg, sterkte met het verlies dat moet flink schrikken zijn.Ik heb nog nooit gehoord dat syfilis dodelijk zou kunnen zijn, omdat het een geslachtsziekte is. Wat voor symptomen hadden ze dan?Syfilis wordt overgebracht via direct contact, in de baarmoeder (jong op jong) en paring. Ik weet niet of Louise contact heeft gehad met de anderen?
Danonino Geplaatst: 31 maart 2013 Auteur Geplaatst: 31 maart 2013 Eerst begonnen van beide konijnen de ogen wat rood te komen, daarna de geslachtsdelen en daarna begon ook de neus op te zwellen. Mijn ander konijn Louise heeft daar geen last van, want zij lijkt kerngezond! Ik vind het super raar!
Snoef Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 Ik heb ook ooit een koppeltje gehad met syfilis. Naar mijn weten uit zich dat vooral a.d.h.v. korsten op de neus en rondom geslachtsdelen die ook weer terugkomen als ze eraf gevallen zijn. Ik dacht ook niet dat het dodelijk was.
Danonino Geplaatst: 31 maart 2013 Auteur Geplaatst: 31 maart 2013 Oké bedankt. Zou het kunnen zijn dat Louise drager is van myxomatose, maar dat zij zelf daar immuun voor is?
Aniek Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 (aangepast) Klinkt idd meer als myxomatose, maar geen myxomen op oren enzo? Waardoor hebben ze het uiteindelijk niet gered?.. Met welke enting waren ze ingeënt en wanneer? Heeft Louise direct contact met ze gehad? 31 maart 2013 aangepast door Aniek
Danonino Geplaatst: 1 april 2013 Auteur Geplaatst: 1 april 2013 Nee, beide konijnen hadden geen myxomen op hun oren. Ze haalden het beiden niet vanwege een longontsteking vermoed ik. Alles was namelijk opgezwollen waardoor ademen moeilijk werd voor beide diertjes. Malou werd niet ingeënt, want de dierenars vertelde me dat er weinig aan te doen was eenmaal het dier deze symptomen vertoonden. Ze zei wel dat we het konden proberen. Daarom deed ik zalf in de oogjes en kreeg ze een pijnstiller. Ik heb haar ook wat moet dwangvoederen, maar het heeft niet mogen zijn.Dino kwam van een kweker, omdat ik niet wou dat het beestje hetzelfde meemaakte zoals Malou. De kweker vertelde met dat het al de nodige inentingen kreeg. Toen ik zag dat de ogen wat rood begonnen te komen, ben ik meteen in paniek geslagen. We zijn daarom meteen ermee naar de dierenarts geweest, maar de DA verzekerde me dat het zeker niet kon zijn dat dit beestje myxo had. Daarom werd hij voor de zekerheid ingeënt (met nobivac RHD/Myxo), zodat ik me geen zorgen hoefde te maken. Maar het ging niet beter, het ging net slechter. Dus wij opnieuw terug naar de dierenarts, daar kreeg hij dexamethasone, baytril en dwangvoeding. 2 dagen later is Dino gestorven. De dierenarts vond dit zo vreemd, dat ze er een autopsie heeft laten op doen, maar de resultaten waren heel erg vreemd...
Lonja Geplaatst: 1 april 2013 Geplaatst: 1 april 2013 Geen myxomen op de oren kan wel bij myxomatose, ik heb hier een konijn gehad dat 2 weken myxomatose heeft gehad zonder bulten op de oren, pas op de dag van haar dood begonnen die bulten te verschijnen.Hoe lang had je Dino? Want misschien is hij met de oude enting geënt en dat die inmiddels niet meer werkzaam was?Ook kregen konijnen met de oude enting nog steeds wel eens myxomatose.Een konijn wat al myxomatose heeft en al ziek is nog enten heeft geen zin, ik vind het eerlijk gezegd zelfs vreemd dat de dierenarts dat nog gedaan heeft. Wat wel kan is dat de weerstand van het konijn achteruit is gegaan door de entingen en dat hij daardoor Syfilis heeft kunnen krijgen, en een longontsteking. En uiteindelijk is overleden aan de longontsteking.Hoe dan ook heel erg naar om zo 2 konijnen te moeten verliezen. Sterkte.
Danonino Geplaatst: 1 april 2013 Auteur Geplaatst: 1 april 2013 Ik had Dino slechts 1,5 maanden. Maar ik begrijp echt niet hoe ze die ziekte kunnen krijgen, mijn ander konijn Louise is niet ingeënt en heeft van niks last. Zij staat in een andere kamer in mijn huis, maar Dino en Malou stonden in de living...Uit autopsie blijkt dat Dino gestorven is aan een nierruptuur, maar mijn dierenarts zegt dat ik daar niet veel van moet geloven. Ik begrijp er niks van! Mijn dierenarts dacht dat de ogen van Dino rood zagen door het stof die eventueel in het hooi zou kunnen zitten.
Aanbevolen berichten