Ga naar inhoud

Hoe halfwild konijn behandelen?


Bootje10

Aanbevolen berichten

Ik heb 6 konijnen, een groepje van vier en een koppeltje ze zijn gescheiden door een hek.

Nu ben ik er laatst achter gekomen dat twee konijnen mijt hadden(ik kon de beestjes in de kale nek zien lopen) dus hebben we van dat spul bij de DA gehaald, dat moet je in de nek doen. Na twee dagen begonnen de haren dus alweer terug te groeien dus het Heeft gewerkt.

Alleen nu zie ik bij het koppeltje ook een konijn met kale plekken in de nek. Dus nu willen we eigenlijk iedereen dat spul geven, alleen een probleempje, er zit een halfwilde dame bij.

Misschien dat jullie een goede manier weten om haar te vangen? want ik kan haar dus niet zo goed oppakken. Ik ben ook bang dat ze me hierna mij niet meer vertrouwt(uit de hand eten) maarja dat moet dan maar.

We gaan dinsdag of woensdag het spul halen.

Oja en nog iets bij het viertal zit de halfwilde de hele tijd aan de staarten te knabbelen dus Chef heeft bijna geen staart meer over, het ziet er ook niet uit het zit helemaal in de klit en je kunt het bot zien. Isabel had vanmiddag ook al bloed bij haar staart terwijl ze haar een beetje met rust liet, zou je daar wat tegen kunnen doen?

Ik moet wel zeggen dat chef zijn staart alweer een beetje begint aan te groeien sinds we het spul tegen mijt hebben gegeven, misschien heeft de DA daar wel een zalfje voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zo snel mogelijk naar de da gaan met al je konijnen en zeker met de konijnen wiens staarten zijn afgebeten, zeker als het al tot op het bot zit kan dat toch lijden tot ernstige ontstekingen? Het lijkt me normaal dat in een groep af en toe rangorde wordt bepaald maar zeker niet dat een konijn de andere gaat bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heeft alleen chef een korte staart, maar omdat het er nu al een stuk beter uitziet wacht ik het nog even af, misschien zat er ook wel mijt op?

Waarom ze dat doet weet ik ook niet het is niet zo dat ze achter aan rennen, maar meer als de een zit dan probeert ze aan hun staarten te knabbelen niet met de oren naar achter ofzo.

Ik heb niet echt een net, en ben bang dat ik haar dan pijn doe of dat ze nog angstiger word.

Misschien is het een idee haar ergens in lokken met wat eten?

aangepast door Bootje10
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer ze in de vervoersbench te lokken dmv. groenten.

Je zou nu al kunnen beginnen met elke dag groenen te geven in de bench, zodat als jij haar wilt behandelen ze meteen de bench in gaat. Anders is de kans groot dat je even moet wachten voordat ze het door heeft.

Vorig jaar kreeg Slof elke dag eten in de bench, en iedere keer als ik de bench in het hok zette ging hij er vanzelf al in zitten. Ook als er nog geen eten in zat. Nu doet hij dat niet meer, omdat hij vaak naar de DA is geweest met die bench en zijn eten niet meer in de bench krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Chef zou ik sowieso naar de dierenarts gaan als je het bot van zijn staart kan zien, ook al lijkt het nu beter te gaan, als zoiets nog niet genezen is kan het gaan ontsteken en zo'n ontsteking zit dan snel op het bot. Een konijn met botontsteking kan je in laten slapen. Kortom, de kans erop moet voorkomen worden. Zeker als er nu nog maar een halve staart over is dan moet je daar echt mee naar de dierenarts. Wellicht dat het anders af gaat sterven en dan is het misschien beter als zijn staart geamputeerd wordt. Daar moet gewoon echt een dierenarts naar kijken.

Weet je wel zeker dat Julia dat doet? Want het is vreemd dat Chef dan blijft liggen, dat moet pijn doen.

Als ze het ook bij Isabel doet omdat die nu ook met een bloedende staart rond loopt dan vraag ik me af of het verstandig is om Julia bij Chef en Isabel te laten. Als je zeker weet dat het door haar geknaag aan de staarten komt dan is er niet zo veel aan te doen behalve haar niet meer bij hen te laten.

Het is gewoon niet de bedoeling dat konijnen elkaar tot bloedens toe verwonden, dan moet je ze echt scheiden.

Je kan Julia inderdaad met eten in een vervoersbox lokken of zo. Misschien wordt ze hier inderdaad heel erg bang van maar ze heeft nu eenmaal die medische zorg nodig, anders komen de konijnen nooit van de mijt af.

Snel en kordaat werken, zeker zijn van je zaak en niet twijfelen, des te sneller is het weer over en kan ze weer vrij rondlopen.

Ze zal zich dan misschien meteen verstoppen en bang zijn, maar dat trekt echt wel weer bij. Het moet nu eenmaal. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zeggen ze wel eens, probeer dat te onthouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OkƩ dan nemen we chef ook mee naar de DA, jullie horen wel hoe het is gegaan.

Als Julia zit te knabbelen aan zijn staart staat hij ook meteen weer op, maar ze blijft het proberen. We hebben Teddy toen apart moeten zetten omdat ze ziek was( na de gasbuik had ze trouwens ook nog een blaasontsteking,arme stakker, gelukkig is ze weer helemaal beter) en teddy's staart zag er ook aangevreten uit, maar na een paar dagen kwam de staart weer helemaal terug en nu ziet hij er nog steeds goed uit, waarom ze haar nu met rust laat weet ik ook niet, misschien omdat er geen korstjes opzitten?

Ik dacht misschien wilt ze gewoon de korstjes eraf halen, aangezien ze dat ook deden toen een stuk van Teddy'S oor eraf was gebeten(slechte koppeling)

Ik zou het heel jammer vinden als Julia uit de groep zou moeten, omdat het zo goed gaat tussen die vier, en Julia is ook heel gelukkig, als het mooi weer is zie ik haar altijd bunnyfloppen.

Misschien moet Chef dan ook even apart, maarja of het dan goed gaat tussen de dames...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst maar eens kijken wat die dierenarts zegt over die staart. Dan weer verder kijken.

Je zegt dat het goed gaat tussen die vier, maar ik denk dat ze het niet fijn vinden als ze steeds gebeten worden. Ik vind dat het met een bijtend konijn erbij eigenlijk niet zo goed gaat...Ook al zie je ze niet terugvechten.

Pas als ze elkaar allemaal heel laten en geen pijn doen en er geen bloed vloeit en het rustig is kan je zeggen dat het goed gaat.

Dat het jammer zou zijn Julia uit de groep te moeten halen snap ik ook zeker wel.

Maar het moet gewoon niet ten koste gaan van de gezondheid van je andere konijnen natuurlijk.

Laten we eerst maar eens afwachten hoe het moet met die staarten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zal het dan even afwachten, maar het is eigenlijk alleen chef zijn staart, Isabel haar staart ziet er nog goed uit ik zag alleen toevallig dat ze ineens bloed daar had, maar nu niet meer.

Ik weet dat ik even moet afwachten, maar wat zou ik dan met Julia moeten doen als ze uit de groep moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat wel gek, dat ze aan staarten knabbelen, ook als Chef het ook doet. Hm, ik weet het niet, met dat gedrag heb ik geen ervaring. Ik snap dat het wel heel lastig wordt als Julia niet meer bij de rest kan.

Misschien hebben andere mensen er ervaring mee, kan je iets op de staarten smeren of zo, om te voorkomen dat dit verder gaat. Ik weet het niet, misschien kan je daar even een topic over openen, want misschien zijn er mensen die dat weten, wat je eraan kan doen, maar hier niet kijken omdat de topic-titel gaat over een half-wild konijn en die mensen weer geen ervaringen hebben met half-wilde konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Het heeft eventjes geduurd(in verband met niet kunnen met de tijden) maar het is gelukt!

Ik zag eigenlijk niet echt tekenen dat ze mijt hadden, maar gewoon voor de zekerheid heb ik ze allemaal behandeld.

Ik zag er wel tegenop omdat ik bang was dat(vooral de schuwe dames, Julia en Kelly) ze me niet meer zouden vertrouwen.

Ik heb geprobeerd Julia te lokken, maar dat lukte niet dus ik moest haar toch vangen, ze spartelde veel en ik heb een hoop krassen op mijn handen. Maar twee minuten erna maakte Julia alweer een bunnyflop, en later at ze alweer uit mijn hand, dus zo erg was het blijkbaar niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig! Zo lang je het niet te vaak doet trekken ze snel weer bij hĆØ? Ik moet nu o.a. mijn half-wilde konijn om de dag injecties geven tegen snot (pasteurella), en die injecties krijgt ze nu al 3 weken. Die begint wel echt heel schuw te worden, dat is jammer en het wordt erg moeilijk. Maar ja, het moet...Stomme snot.

Heeft de dierenarts nog wat gezegd over hun staartjes? hoe is het daar nu mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dat is idd jammer, maarja het moet helaas.

Ik heb wat zalf meegekregen voor de staarten en je kunt het alleen bij chef nog een beetje zien, al zijn haar is gelukkig weer terug, je kan alleen nog een klein korstje zien. dus ik heb weer allemaal gezonde nijntjes, lonja succes met klaver( of hazel) en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel, het is inderdaad Klaver maar Hazel heeft ook snot dus die moet ook. Alleen die is niet zo vliegensvlug maar ook bij hem wordt het lastiger. Ik wacht nu steeds tot ze in het hok liggen te slapen want erachteraan rennen schiet niet op :P

Fijn dat de staarten ook weer allemaal aan het genezen zijn! Bijten ze het niet weer kapot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie af en toe dat ze het wel proberen, maar het andere konijn staat dan meteen weer op, dus hopelijk hebben ze een beetje hun lesje geleerd.

Zo heb ik julia ook gevangen in het hok. Ik moest Teddy toen ook elke dag oppakken voor een spuitje, en zelfs zij, die het helemaal niet erg vind om opgepakt te worden, werd ook wat schuwer, maar na een tijdje komt dat vertrouwen wel weer terug hoor.

Balen dat ze allemaal snot hebben, succes daarmee.

Donderdag word isabel gesterrilliseerd vanwege haar hormoontjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh dat is ook spannend! Hopelijk gaat ze snel zelf weer eten zodat je niet hoeft te gaan dwangvoeren. Hou je haar dan even binnen of hoe doe je dat? Zou je dan opnieuw moeten gaan koppelen? Ik wil Klaver komend jaar ook nog een keer laten steriliseren (of ja, castreren eigenlijk, de hele baarmoeder eruit). En Julia, gaat die ook nog een keer onder het mes of heeft zij geen last van haar hormonen? Dat zou fijn zijn.

Ja ik denk ook dat dat vertrouwen wel weer terug komt hoor, ik heb Klaver ook een tijdje moeten dwangvoeren en zo maar dat is ook weer goed gekomen, ze vergeten dat heel snel gelukkig.

Dat is toch wel een nadeel van een ren van 50 vierkante meter, vind je ook niet? Dat je ze dan niet zo makkelijk kan vangen.

Gelukkig hebben ze niet allemaal snot, ik heb er nu 2 konijnen bij, dus 4 konijnen nu, en 1 van de nieuwe heeft het helemaal niet gehad, bij 1 was het zo weer over, en alleen Hazel en Klaver hebben het nu al een hele tijd. Is de snot bij jouw konijnen nooit meer terug gekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, aangezien het de vorige twee keren ook is gelukt zonder te dwangvoeren.

Ik heb het zo gedaan, nadat ze geholpen waren heb ik ze gewoon in de ren gezet nog in de vervoersbench. En dan gewoon wachten tot ze er uit komen, en de volgende dag aten ze al een beetje groentes, dan hoef ik ze ook niet te herkoppelen. Het is misschien een beetje eng, maar als ze de volgende dag nog niet eten kun je ze altijd nog dwangvoeren toch? Moet het natuurlijk niet te koud zijn en niet regenen.

Julia heeft op het moment wel een beetje last van haar hormonen, maar ik denk dat het voor haar te stressend is om te laten sterrilliseren. Mocht het nu heel erg worden dan misschien wel, maar ik kijk het nog even aan.

Nee eigenlijk heeft alleen chef snot gehad(volgens mij) en het is niet meer terug gekomen.

Ja ik had gezien dat je nu een groepje hebt, gaat het een beetje goed tussen ze? Bij mij is het ook niet alleen maar samen luieren hoor, vooral Julia Kan Isabel wel eens na jagen, maar later liggen ze gewoon weer naast elkaar dus zo erg is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .