Mevrouwtje Theelepel Geplaatst: 30 maart 2013 Geplaatst: 30 maart 2013 Hallo allemaal,Na Truus wil nu ook Elvis niet meer echt eten. Truus had stilliggende darmen maar is er weer bovenop, eet goed en produceert mooie grote keutels (dankzij Emeprid injectie & pijnstiller door dierenarts). Maar een dag daarna viel Elvis terug. Bij de dierenarts geweest en die kon geen verstopping voelen (dat was woensdag geloof ik). Op donderdag is hij geholpen aan een paar kleine haakjes, omdat het vermoeden bestond dat hij daarom niet wilde eten. Nu is het nog steeds huilen met de pet op. Ik heb een soort babyfoon boven hun ren dus ik kan ze goed in de gaten houden. Af en toe eet hij een brokje maar veel is het niet. Hij poept dus ook erg weinig en ik probeer dat zo goed mogelijk in de gaten te houden. Maar als er weinig in gaat komt er natuurlijk ook weinig uit. Wel zie ik dat hij blindedarmkeutels maakt (en eet). Is daarmee een verstopping uitgesloten, of kan een verstopt konijn wel degelijk blindedarmkeutels maken?
asti Geplaatst: 30 maart 2013 Geplaatst: 30 maart 2013 Met complete lekenkennis zou ik zeggen: een konijn dat blindedarmkeutels maakt krijgt blijkbaar voeding binnen om een pakketje poep te maken waar niet alles in verteerd is. Daarvoor moet ten eerste de voeding binnen komen en ten tweede door het volledige spijsverteringskanaal gaan. Poep komt niet uit het niets, tenzij dit misschien nog een keutel is die achter de verstopping zit. Wellicht dat de darmen niet optimaal functioneren, pijnlijk zijn of gedeeltelijk verstopt zitten, maar een volledige blokkade lijkt me sterk als er wel (blindedarm)keutels zijn.Rot joh dat ze zo aan het sukkelen zijn. Slim trouwens, dat idee met die babyfoon! Heel veel sterkte/succes, hopelijk gaan ze binnenkort beiden weer lekker goed eten en keutelen.
Mevrouwtje Theelepel Geplaatst: 30 maart 2013 Auteur Geplaatst: 30 maart 2013 Dat was inderdaad ook mijn redenatie, het klinkt ook aannemelijk ja. Het is echt balen dat ze zo kwakkelen, vooral omdat hiervoor niets aan de hand was. En dan zomaar ineens: mis. Heb toch het vermoeden dat het verharen ermee te maken heeft. Elvis heeft meer haar dan Truus en wast haar ook veel. Ik zag net dat hij ein-de-lijk een hapje van z'n winterpeen heeft genomen dus dat stemt me wat positiever.Een babyfoon is ideaal trouwens. Eigenlijk is het geen echte babyfoon maar een babyfoon app voor de iPhone. Mijn telefoon hangt nu in de garage boven de ren en die kan ik dan met iPhone van m'n man besturen (live video bekijken en het licht aan- of uitzetten). Echt ideaal, gewoon naast je op de bank leggen en dan hoef je ze konijnen ook niet steeds te storen :-)
Eefje Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 Je kunt in het webwinkeltje van Maryo prozyme bestellen, dat geef ik mijn konijnen nu ook, omdat ze wat kettingkeutels kregen door het verharen. Nu keutelen ze echt weer heel goed! Het is niet duur en ook niet schadelijk, je kunt het ook gewoon blijven geven, als onderhoud zeg maar. Google maar eens op maryo's bunnystuff, je betaalt ook geen verzendkosten voor prozyme. Misschien hebben ze er wel veel baat bij, mijn konijnen in elk geval wel!
Mevrouwtje Theelepel Geplaatst: 31 maart 2013 Auteur Geplaatst: 31 maart 2013 Ja supergoede tip, dank je wel! Het toeval wil dat ik het vrijdag had besteld en dacht dat 't niet gelukt was vanwege een iDeal betaling die af werd gebroken. Maar zaterdag bracht de postbode het, wat een geluk! Ik heb het poeder gemengd met een beetje Olvarit wortel en dat met een spuitje gegeven, nu voor de 4e keer (gisteren 1x, vandaag 3x). Het gaat langzaam beter met Elvis! Gisteravond laat zag ik dat -ie op z'n rug in z'n (schone) poepbak lag, lijkt me een goed teken. En ik zie hem nu wat vaker hooi eten en soms een beetje groenvoer. Wat een opluchting!
Eefje Geplaatst: 31 maart 2013 Geplaatst: 31 maart 2013 Wat goed zeg! Hopelijk is hij er snel weer helemaal bovenop! En blijf hem die prozyme maar gewoon geven, doe ik hier nu ook elke ochtend over de groenteschotel
Aanbevolen berichten