Max2 Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Mijn voedster is de laatste week erg hormornaal, continue rijden, nestje maken, rijden en nog eens rijden. Vanmiddag heb ik gebeld voor het maken van een afspraak om haar te laten castreren. Daar kreeg ik als reactie ' oei zo oud krijgen we ze niet vaak'. Is het echt risicovoller?Ze is gezond, netjes op gewicht. Iemand ervaring?
Dollie Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ja, riskanter is het wel. Als ze gezond is en de dierenarts gebruikt een goede narcose dan zal het risico niet direct gigantisch veel groter zijn. En met zulk gedrag.. Je zou het even kunnen aankijken maar als het aanhoudt dan is dat ook gewoon niet leefbaar voor je konijn(en).
Max2 Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 Het is al 3 weken gaande, lees nu dat mijn eerdere bericht niet klopt. De ram wordt volledig gedomineerd, hij durft nog amper te bewegen. Voor mijn voedster vind ik het ook erg naar. Ze is heel gezond en ze krijgt gasnarcose. Wat zijn de risico's?
Domino Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ik heb een paar jaar geleden een voedster van 8 jaar laten helpen, zij verloor bloed door problemen met de baarmoeder, dus ik had weinig keuze, of laten opereren of in laten slapen. Ze is heel goed door de operatie heen gekomen en heeft nog 2 jaar langer van het leven mogen genieten. Ik zou, als ik jou was even goed met je dierenarts overleggen. Als zij het niet aandurven, ga dan op zoek naar een dierenarts die er nog meer ervaring mee heeft en het wel aandurft. Mijn konijn was ook de oudste die mijn da een keer heeft geholpen, maar het is supergoed gegaan.
Max2 Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 Dat is een positief bericht. Mijn eigen dierenarts heeft op korte termijn geen tijd, vandaar dat ik verder ben gaan bellen
Domino Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Het blijft natuurlijk wel altijd een groter risico als ze wat ouder zijn, en er zit meer buikvet wat in de weg kan zitten. Maar ik heb tot nu toe 4 voedsters laten helpen, en allemaal zijn ze er goed doorheen gekomen. Naar mijn idee, is het enorm belangrijk om de pijnstilling de eerste tijd goed op peil te houden. Sommige voedsters hebben er weinig last van, maar sommige stoppen echt met eten enzo als de pijn weer terug komt. Ik kon het bij 1 voedster precies zien, die ging na 12 uur weer stilletjes in een hoekje zitten en als ik dan weer pijnstilling gaf, kwam ze weer tot leven.
Max2 Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 Ik zorg dat ik de dagen na de operatie thuis en, dan kan ik haar goed in de gaten houden
angelaenpuk Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 (aangepast) ik heb mijn voedster ook gecastreerd toen ze pas 5 was (kwam met 4 jaar bij mij van een fokker) en ze bleek een cyste op haar eierstokken te hebben. Ze werd wel wat moeilijk wakker uit de gasnarcose, zoiezo is die volgens mij wel veiliger te doseren dan narcose via injectie.De eerste dagen heb ik haar in een hok gehouden om haar niet te veel te laten bewegen, pijnstilling gegeven en haar eetlust goed in de gaten gehouden. Ik merkte niet echt verschil bij het herstel ten opzichte van mijn jongere voedster (1 jaar) 19 maart 2013 aangepast door angelaenpuk
Dollie Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ik heb sinds april vorig jaar 25 voedsters laten castreren, daar zaten ook oudere dames bij en aantal waarvan de leeftijd niet bekend was. Ze zijn er allemaal goed doorheen gekomen dus ik zou het zelf zeker doen. Wat je kan merken is dat de ingreep wat ingewikkelder is (baarmoeder en eierstokken zijn bij oudere konijnen vaker aangetast/vergroot en er is meer buikvet), dat ze wat minder makkelijk/snel bijkomen en dat ze wat langzamer herstellen. Jonge voedsters zijn wat flexibeler, herstellen vlotter.
Max2 Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 Jee, wat stellen jullie me gerust. Twijfelde heel erg, maar weet nu dat ik er goed aan doe haar te laten helpen
Aniek Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ik heb vandaag mijn ongeveer 8 jaar oude dame laten helpen. De narcose is ze goed door gekomen.Ze plaste een beetje bloed af en toe en bleek tumoren met een baarmoederonsteking te hebben. Het herstel hiervan is natuurlijk nog wel afwachten, dat is zwaarder dan wanneer dit niet zo is.Een tijdje terug een 6 jarige dame met een flinke tumor laten helpen en die is vlot herstelt. De andere 15 dames die ik heb laten helpen in allerlei leeftijden tot 6 jaar zijn allemaal vlot herstelt zonder problemen zonder uberhaupt extra medicatie te hoeven geven.
Max2 Geplaatst: 20 maart 2013 Auteur Geplaatst: 20 maart 2013 Ik ga straks de dierenarts bellen om een afspraak te maken. Ze hebben zo allebei echt geen leven!
Max2 Geplaatst: 27 maart 2013 Auteur Geplaatst: 27 maart 2013 Morgen wordt ze geholpen, ze rijdt nog steeds dus ik ben blij dat ik de knoop doorgehakt heb. Vind het wel erg spannend. Lees namelijk in een ander topic minder leuke verhalen
Aniek Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Komt vast goed Niet te veel stressen, want dat brengt heel veel op ze over en dat is ook heel vaak waardoor ze minder snel opknappen.Hier een dame van 8 vorige week laten helpen, na paar dagen weer de oude.. ze had een flinke tumor en ontsteking dus dan mag het ook een paar daagjes duren, maar wij zitten er niet continue bovenop. Ze hebben ook tijd voor herstel nodig
Max2 Geplaatst: 27 maart 2013 Auteur Geplaatst: 27 maart 2013 Heb je ook moeten dwangvoeren? Daar ziek enorm tegenop. De voedster is niet dik, de dierenarts gaf aan dat dit een voordeel is?
Dollie Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Dan zit er minder vet in de weg bovendien zie je bij dikke konijnen vaak dat ze veel langer in de narcose blijven hangen. Dwangvoeren hoef ik niet vaak te doen na sterilisatie.
Aniek Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Ik heb bij haar 2 keer moeten dwangvoeren, maar dat was een behoorlijke ingreep.Bij een dame van 6 met een flinke tumor ook enkele keren moeten dwangvoeren, maar ook weer een hele ingreep.Bij alle normale castraties van de dames en dat zijn er een stuk of 15 nu, dus dames zonder direct medische reden wel allerlei leeftijden van 1 jaar tot 6 jaar, heb ik niet hoeven dwangvoeren. Die dames zijn ook allemaal direct weer naar de "schuur" gegaan op doeken. Natuurlijk aten ze niet direct hun biksjes allemaal op, maar ze aten wel een beetje groen zoals de eerste nacht bijv. een stukje appel en steeds een beetje meer. Als ze iets eten laat ik ze zelf gaan. Ik heb verder ook geen medicatie aan al deze dames hoeven geven.
Max2 Geplaatst: 27 maart 2013 Auteur Geplaatst: 27 maart 2013 Minder vet om doorheen te snijden? Of minder vet om de baarmoeder?Stel dat ze een klein beetje eet, dan hoef ik niet te dwangvoeren? Ik zie daar namelijk nogal tegenop
Aniek Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Laat ik het zo zeggen als ze een beetje eten dwangvoer ik niet.Situatie Nouk, zij was wat koud en wilde eerst de hele avond niks eten. Zij was om half 6 bij de dierenarts opgehaald. Haar heb ik wel 1 nacht binnen gezet in een ruimte waar niks of niemand komt voor de warmte.Ze had dus de hele avond niks gegeten, lekker gaan slapen, volgende ochtend had ze het stukje appel en wortel op daarop is ze naar de schuur gegaan waar ze in de loop van de dag ook de andijvie op at en zo ging het met de dag beter en meer eten. Ik ben zelf niet heel paniekerig als het om na een operatie gaat, het moet toch allemaal weer even los komen en het is allemaal wat gevoelig. Ik doe het allemaal wat op mijn gevoel, maar geef ze wel de kans op zelf herstellen.Natuurlijk een konijn wat ziek is en niet wil eten en in een hoekje zit moet direct geholpen worden, voordat andere mensen conclusies gaan trekken van rustig een nachtje wachten. Je weet maar nooit natuurlijk.
LovelyNijn Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Veel succes vandaag, mijn voedster is vorige week gecastreerd.. Wat ik zelf volgende keer anders zou doen is veel minder op haar letten. Ze is mijn eerste konijn dus heel anders, maar ik bleef de dagen na de operatie echt bij haar om te kijken, eet ze wel, drinkt ze wel, beweegt ze wel, waarom slaapt ze nu, heeft ze pijn..Maar achteraf ging het best goed. Je moet natuurlijk wel opletten of ze eet enzo, maar ik zou er een volgende keer veel minder bovenop gaan zitten en haar vooral ook rust geven om bij te komen van alles..
Max2 Geplaatst: 28 maart 2013 Auteur Geplaatst: 28 maart 2013 Het is een binnenkonijn, dat scheelt. Geloof dat het me wel helder is hoe te handelen. Rust is ook belangrijk voor herstel. Het is wel een enorm knuffelkonijn, dus dat is ook weer een meevaller.Lovelynijn, bedankt voor je reactie. Dat is ook een positieve ervaring dus, jij maakte je meer zorgen dan nodig? Breng haar om 9.00 heb een berg lekkers bij me. Nu maar duimen
Max2 Geplaatst: 28 maart 2013 Auteur Geplaatst: 28 maart 2013 Ze is geholpen en weer thuis. Ze is best levendig maar haar temperatuur was nog niet goed. Heb een kruik gemaakt maar daar wil ze niet bij liggen. Ze heeft net wat dwangvoeding gehad aangezien ze zelf niet eet. Zucht. Haar baarmoeder heb ik gezien, deze was aldus de dierenarts enorm groot en flink doorbloed. De baarmoeder was knalrood. Er zat een cyste bij haar eierstokken. Goede keuze dus om haar te laten helpen. Baal alleen enorm dat ze niet eet
Dollie Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Rustig aan joh, ze is waarschijnlijk halverwege/eind van de morgen geholpen, dat is nog maar zo kort geleden. Haar darmen staan op dit moment echt nog niet op het punt om stil te vallen. Het is bij uitzondering dat dames die net geholpen zijn nu al eten (hier dan toch tenminste) en dan is er niet eens sprake van problemen vaak. Geef haar een beetje tijd. Ik weet niet wat de dierenarts geadviseerd heeft (en uiteraard zou ik me daar aan houden), maar ik zou zelf pas morgenochtend beginnen met dwangvoeren. Stimuleer haar wel om te eten, bied veel lekkers aan. Wat heb je voor medicatie mee gekregen?Wel een goede beslissing geweest zeg, niet alleen voor haar gedrag maar ook voor haar gezondheid! Tegen de tijd dat je dit gemerkt had, was de ingreep nog veel zwaarder en riskanter geweest. Hopelijk is ze gauw weer helemaal oké, maar geef haar een beetje tijd.
Max2 Geplaatst: 28 maart 2013 Auteur Geplaatst: 28 maart 2013 Dank je Dollie. Maak me zorgen, ze heeft sinds vanmorgen 9.00 niks meer gegeten van de stress. Ik dacht dat de darmen al snel stil komen te vallen? Advies was om haar wel te voeren maar ook rust te gunnen. Ze heeft net trouwens een paar sprieten gras op! Net even gebeld met de kliniek, ik doe het goed dus dat is fijn
Dollie Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Na 24 uur vallen ze stil, 12 uur is een beetje begin van de gevaren zone. Maar je ziet al: Ze eet nu zelfstandig al wat, binnen 12 uur.
Aanbevolen berichten