Ga naar inhoud

konijn met bovenste luchtweginfectie


dnies

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Vanochtend bij de dierenarts geweest omdat mijn konijn(ram) sinds een week veel niest en een hele vieze neus heeft en een brommend geluidje maakt door zijn neus (nu continu).

De dierenarts heeft hem gewogen, getemperatuurd, en naar de longen geluisterd. Dit was allemaal goed. Hij gaf aan de het dan de bovenste luchtwegen zijn die ontstoken/geinfecteerd zijn en heb nu Doxoral aqua drops gekregen en moet 0.6 mg 2 maal daags 7 dagen lang met een spuitje oraal geven.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem, en kan dit kwaad? Wanneer moet je verbetering zien? En is het niet slecht voor mijn andere konijn? Die wordt namelijk donderdag gescastreerd(voedster).

Groetjes

aangepast door dnies
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vieze neus wijst vaak op Pasteurella.

Dit wordt veroorzaakt door een bacterie waar vele konijnen drager van zijn.

In verminderde weerstand kan de bacterie de kop om komen steken.

Dit kan zich in verschillende manieren uiten.

Lees onderstaande link maar eens door:

http://www.daphorst.com/konijnenzeiktepasteurellose.html

Hier staat het heel fijn & duidelijk uitgelegd :)

Mijn vorige 2 konijnen *Pumbaa* & *Zazou* hadden Pasteurella. Bij hen uitten zich dit in de oren & middenoor.

Bij *Pumbaa* werd dit te laat ondekt door een fout van een niet KK-DA, waardoor *Zazou* ook besmet was geraakt.

*Pumbaa* heeft het helaas niet gehaald, maar *Zazou* uiteindelijk wel.

Maar jij bent er wel optijd bij geweest, waardoor het vaak goed te genezen is :)

Ze kunnen er ook heel oud mee worden, maar ik zou wel zorgen dat de weerstand op peil blijft.

In het *Pumbaa*-tijdperk had ik Ed ook al. Zeer waarschijnlijk is hij nu ook drager van de bacterie, omdat de neus-neus contact wel eens hadden door het gaas.

Hem (& Elly natuurlijk ook) hou ik nu gewoon goed in de gaten & bij enig twijfel breng ik gelijk een bezoekje aan de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag ook bij de dierenarts geweest. Een van m'n konijnen heeft vergelijkbare verschijnselen als jouw ram (niesen, smakgeluid). Hij heeft waarschijnlijk pasteurella. Ik heb voor 10 dagen enrofloxoral drops meekregen. Bij hem zit het ook in de voorste luchtwegen. Even afwachten of het gaat helpen. De dierenarts zei dat het slijm bij pasteurella zo taaiis als stopverf, en daardoor voor de antibiotica moeilijk om doorheen te dringen, waardoor het weer terug kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm okƩ, bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad een antibiotica meegekregen voor de pasteurella bacterie alleen de antibiotica slaat niet aan en hij klinkt met de dag benauwder. Ik ga daarom morgenvroeg opnieuw naar de dierenarts:(.... Mijn voedster is net gecastreerd en die wordt nu ook besmet met zijn genies:/...

ik heb nu doxora aqua drops als antibiotica en die slaat dus niet aan. Ben benieuwd wat de DA nu gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een andere antibiotica meegekregen voor 10 dagen en hij heeft daar een injectie gehad met antibiotica. Er is snot geconstateerd:(.. Met mijn voedster gaat het mwahh. Ligt veel en eet weinig en drinkt nauwelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een chronisch snot konijn, maar de partner heeft 1 keer een kuurtje gehad omdat ze ook verschijnselen had, maar daarna nooit meer nodig geweest. Ik zou het niet preventief doen.

Mocht deze kuur ook niet aanslaan kun je nog Duplo krijgen van je da. Dat is wel een flink zware antibiotica. Maar heb ik hier ook moeten gebruiken tegen snot. Deze moet wel per injectie worden gegeven.

Geef niet te snel op hoor! Er zijn nog meer oplossingen, ik ben ook maanden aan het knokken geweest naar de juiste oplossing. Misschien ook nog iets om met je dierenarts te bespreken. Ik heb bij m'n ene konijn ook Gentapol-B gebruikt in zijn neus. Dat zijn eigenlijk oogdruppels maar moest ik in zijn neus druppelen. En dat werkte heel goed. Misschien iets om te overleggen, volgens mij (maar dat weet ik niet 100% zeker) mag je dat ook in combinatie gebruiken met de Enrofloxoral. Heb ik ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Puckje heeft dit ook.

Heb ook antibiotica gehad en toen ging het iets beter maar het kwam weer terug. Ik ben nu ook aan het testen met de bodembedekking die in het hok ligt. Veel op zoek naar stofvrije dingen want ik heb het idee dat dit ook niet goed voor haar is.

@Domino; Duplo geeft een dierenarts niet zelf omdat het niet zomaar door iedereen gespoten mag worden... Net zo goed als dat niet iedereen konijnen in mag enten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Puckje heeft dit ook.

Heb ook antibiotica gehad en toen ging het iets beter maar het kwam weer terug. Ik ben nu ook aan het testen met de bodembedekking die in het hok ligt. Veel op zoek naar stofvrije dingen want ik heb het idee dat dit ook niet goed voor haar is.

@Domino; Duplo geeft een dierenarts niet zelf omdat het niet zomaar door iedereen gespoten mag worden... Net zo goed als dat niet iedereen konijnen in mag enten ;)

Dat weet ik inderdaad, maar dat neemt niet weg dat het wel een eventuele oplossing is voor het konijn als de Enrofloxoral niet aanslaat. Er zal dan een oplossing gezocht moeten worden hoe het om de dag gespoten kan worden. Sommige mensen mogen het wel zelf spuiten en wordt het dan aangeleerd door de dierenarts. Mijn moeder is bv verpleegkundige en zou het ook mogen. Mijn zusje dierenarts in opleiding en zou het ook mogen doen. Dus genoeg mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat snap ik, maar daar komt dan wel extra werk bij kijken uiteraard.

Puckje moet ook op de duplo maar ik mag zelf niet spuiten dus moet ik overleggen wanneer ze naar de eigenares van de opvang kan voor een tijdje aangezien zij wel mag spuiten ;)

Ik heb zelf enfloxoral geprobeerd en dat hielp maar heel even. Daar voor nog een andere antiobiotica die helemaal niet aansloeg :( Dus nu inderdaad over op de duplo. Maar sinds ik het zaagsel verbannen heb uit hun hokje is het ook een stuk minder. Heb nu 1 week katoenvezel gebruikt (maar kost mij iets tƩ veel) Dus ga nu hennepvezel proberen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze hier binnen op hondenkussens zitten en m'n snotkonijn die buiten woont zit op beukensnippers. Hij woont nu alweer een hele poos buiten en het gaat heel goed met hem. Op stro moet ik hem echt niet zetten want dan begint hij geheid te niezen.

Die duplo is helaas wel extra werk, maar ik heb dat konijn buiten al heel lang niet meer hoeven geven en als hij nu weer begint te snotteren geef ik hem een paar druppels van die Gentapol-B in z'n neus en dat is vaak alweer afdoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus weer hetzelfde verhaaltje met Enrofloxoral :(... eerste 2 dagen leek het beter te gaan... nu weer terug bij af.. Snotneus en niezen. Wat vinden jullie? Kuurtje gewoon helemaal afmaken of toch weer contact opnemen met de DA? En is elke dierenarts bekend met Duplo spuiten bij konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het is goed is een KonijnKundige Dierenarts ook bekend met duplo.

Pasteurella is een heel hardnekkig iets. Ik zou wel de kuur afmaken als ik jou was & proberen bodembedekking te gaan gebruiken die minder stoffig is.

Tenzij je het echt niet vertrouwd --> altijd contact opnemen met je DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de enrofloxoral toch pas sinds zaterdag? Is het dan niet wat vroeg om nu al te zeggen dat het niet aanslaat? Sonny hier heeft de enrofloxoral sinds vrijdagmiddag en snottert ook nog, maar de 10 dagen zijn natuurlijk nog lang niet om. Volgens mij is het bij ab heel belangrijk om de kuur af te maken. Als je het niet vertrouwt kan je natuurlijk altijd de dierenarts bellen voor advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joseeke: Ik gebruik voortaan geen bodembedekking meer maar een handdoek met daaronder kranten (voor ongelukjes). In de wc doe ik geperste korrel en daaroverheen beukensnippers. Dus aan de bodembedekking ligt het niet.

Ik maak de kuur inderdaad maar gewoon af en bel op dag 8 wel naar de DA als het nog niet weg is voor een vervolgkuur :)

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .