LovelyNijn Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ik ben eruit, Nijn(voedster) gaat voor castratie..ik kon blijven tobben maar dit voelt voor mij persoonlijk het beste.Gelukkig kan ze donderdag al, dan hebben we het maar gehad..Morgen haar nog even flink in de watten leggen, voor zover dat al niet gebeurt haha en dan donderdagmorgen mag ik haar brengen.Ze komt terug(hoop ik) met pijnstilling en evt dwangvoer, hebben jullie nog tips wat betreft haar kooi? Kan ik daar het beste handdoeken of iets in leggen? Of juist gewoon laten zoals het is? Kan ze gelijk loslopen(als ze zelf laat zien dat het gaat) of raden jullie de eerste dag nog rust aan?Ga het natuurlijk ook allemaal aan de dierenarts vragen donderdag maar ben nou eenmaal goed voorbereid, en kan toch aan niks anders denken.Alle tips zijn welkom!
LovelyNijn Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 oh het is trouwens een binnenkonijntje hoor, en ze zit helaas nu nog alleen..(nog een ruim maandje!!)
ShinLi Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ja ik zou er wel handdoeken in doen. Ligt wat warmer, en is ook veel zachter voor de wond. Je zou er ook nog een kruik bij kunnen doen. Een operatie is redelijk intensief bij een voedster, en vaak kunnen ze zich wat moeilijker warm houden. Dus wikkel haar op de terugreis ook lekker in de handdoeken. Als je achter bij de oren in het nekje voelt, kun je een beetje beoordelen of ze wat koud aanvoelt, is dat zo, leg haar dan lekker bij de kruik neer! Mijn ervaring is is dat ze de eerste dag of twee eigenlijk nergens zin in hadden, dus ik zou de kooi eerst lekker dichtlaten en wat rust houden. En gewoon het gedrag in de gaten houden, wil ze echt weer rondlopen, laat haar dan gewoon maar ^^. Je zou ook zeker pijnstilling (carprofen o.i.d) mee moeten krijgen om dit zelf toe te dienen de eerste paar dagen. Is vaak toch wel nodig om de pijn te verzachten zodat ze weer sneller gaan eten. Hier was het voor alle 4 voedsters die ik heb laten castreren toch wel echt nodig. Succes en ook voor je konijntje natuurlijk , al zal jij je wel een stuk drukker maken. Laat ons weten hoe het is gegaan .
LovelyNijn Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 Ja ze krijgt pijnstilling mee hoor donderdag. Heb daar ook expres naar gevraagd bij verschillende dierenartsen omdat ik las dat niet elke DA dat doet. Maar deze dierenarts stond op op de lijst kkda dus ik moet zeggen dat ik wel vertrouwen heb. Sowieso verlopen de telefoongesprekken vriendelijk en kreeg ik een heel uitgebreide mail gisteren met antwoorden om mijn vragen..en ja fout gaan kan het altijd dus ben wel nu al een beetje gespannen ervoor. Donderdag zal ook een lange dag worden.Ik zit wel een beetje met haar ruimte, ze heeft een kleine kooi, dit is voor tijdelijk omdat de tuin opgeknapt wordt en ze daarna naar buiten gaat in ren/hok met een maatje.Maar nu loopt ze dus los in de woonkamer met haar kooi als toilet en eetplek.Toch denk ik dat ik de kooi maar even ga af sluiten en even aanzien voor hoelang ik dat doe..zolang ze suf is vind ik het maar nix haar los te laten lopen,maargoed dat merk ik snel genoeg aan haar denk ik als ze weer gaat tralieknagen enzo.Goede tip ook van de kruik dankje!Ik zal hier donderdag wel een nieuw item over maken, kan ik mijn zorgen uiten. De dierenarts zei dat ik haar om 15u op mag halen(breng haar om 8) maar denk dat ik voordien wel even bel nog hoor..anders zit ik compleet in de stress denk ik hahaMaar hier in elk geval genoeg mensen met ervaring hier
dnies Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Hoi Lovelynijn Mijn voedster Champi wordt donderdag ook gecastreerd en ben nu al zoooo zenuwachtig haha... Donderdag gaat ook voor mij een lange dag worden:-P... Mijn konijntje zit buiten, dat vind ik dan wel weer lastig omdat ik niet goed weet of ik haar naar binnen moet halen ivm grote temperatuursverschillen en haar dikke wintervacht... een ieder geval heeeel veel sterkte en ik lees hier nog mee! :he:
ShinLi Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 @Dnies, ik zou haar zeker naar binnen halen. Zoals ik hierboven al heb beschreven kunnen konijnen na een operatie, vooral zo'n redelijke ingrijpende operatie moeilijk hun eigen temperatuur regelen. Een konijn die het te koud heeft (lees ondertemperatuur) kan echt gevaarlijk zijn, omdat ze dan hun eten niet meer kunnen verteren. En dat is juist het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken na een operatie, zo snel mogelijk weer eten en alles op gang helpen en ze laten herstellen. Dus daarom lekker naar binnen halen, op handdoeken en kruik/snugglesafe erbij. Anders altijd je DA nog even om advies vragen!Owh en een konijn mag nooit nuchter de operatie ingaan, dus geef ze maar lkkr hun gewone portie eten voordat jullie ze brengen.
dnies Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Dank je Shinli!vandaag krijg ik als het goed is mijn snugglesafe binnen dus dat gaat goed komen!! Kan ik haar na een dag of 2 dagen gewoon weer in de kou zetten dan ??? En haar partner kan die mee naar binnen?
ShinLi Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Je zou haar altijd in een wat minder warme ruimte kunnen zetten eerst. Maar dan wel goed haar temperatuur in de gaten houden (nekje voelen). Haar vriendje, ja das altijd moeilijk. Toen ik Li heb laten castreren heb ik Cooper ook mee naar binnen gehaald (was toen al later in voorjaar hoor). De eerste halve dag heb ik Li in de kooi gehouden, en Cooper in de ren eraan, zodat hij er niet bij kon komen. Anders at hij alles voor haar neus op XD. Maar mij is dat prima bevallen. Heb zelfs de twee zuster, freya en gwyn bij elkaar gehouden. Maar dat hangt ff af hoe je ram zelf is en reageert. Als je hem er niet bij zet heb je de kans dat je weer opnieuw moet koppelen.
dnies Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Mijn rammetje is altijd een echte slijmbal nu ze een koppel zijn ... dus ik neem hem mee naar binnen dan... Aangezien koppelen tussen deze 2 heel lastig ging (vechten) en uiteindelijk heb ik ze 1,5 week op koppelvakantie gehad en toen ging het eindelijk goed... dat risico wil ik dus niet lopen haha.Heel erg bedankt voor je info
LovelyNijn Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 @dnies ik voel met je mee..lees ook net dat je andere konijntje ook al niet helemaal fit is..komt lekker gelijkertijd dan..Naja we helpen elkaar er doorheen voor zover mogelijk donderdag!Ik denk dat ik in jou geval konijntje wel naar binnen zou doen om er meer zicht op te hebben, al is het maar de eerste dag.. Maar heb je niet een kamer waar geen verwarming enzo is zodat het niet te warm is en dan in die kamer wel een hoekje maken met kruik handdoeken enzo? Dan kan ze zelf kiezen waar ze het prettigst ligt. Maar vraag inderdaad je dierenarts ook even. Dit is maar een idee. Want ze moet natuurlijk niet te lang binnen zijn anders kan ze weer niet meer terug..Ja ik kreeg van de dierenarts ook opdracht om voer mee te geven zodat ze krijgt wat ze gewend is en ook voor de operatie nog wat kan eten. En ook de drinkfles/bakje mee te geven dat ze die daar kunnen vullen..Ik zorg zelf maar dat er voldoende groenvoer in huis is (kruiden en wortels enzo) want ik heb een vermoeden dat dat het eerste is wat erin gaat..
dnies Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Klopt :( ziet er echt zielig uit, dat vieze neusje, dat niezen en zijn ademhaling :(.. en dan moet ik hem ook nog eens 2 x per dag uit zijn kooi halen op die antibiotica te geven, niet erg goed ivm stress, maar het moet maar.... Ik denk dat ik ze dan beiden op me slaapkamer neerzet... hier heb ik nooit een verwarming aan en vaak me raam een stukje open... dan kleed ik mezelf wel extra dik aan als ik in me bedje lig, haha .. Ik denk ook dat ze als eerste groenvoer gaat eten, omdat ze hier altijd zooo dol op zijn. Ook heb ik voor de zekerheid dwangvoer al in huis en een snugglesafe... dat het maar snel zaterdag is ofzo, dan voelen onze bunny's zich hopelijk beter en wij dan ook Laat je me weten hier hoe het is gegaan donderdag? Ik hou je ook op de hoogte... brrrrr spannend...
LovelyNijn Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 wat heb je voor dwangvoer?babyvoeding?ik heb dat nog niet in huis want mn dierenarts zou het meegeven mocht het nodig zijn...ik kan toch ook zelf altijd worteltjes ff koken en door de blender doen denk k?(heb een kindje van bijna 2dus deed k voor hem ook eerst) ja we houden elkaar op de hoogte voor tips en inderdaad was het maar alvast zaterdag..
dnies Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ik heb Bunny rescue (Marumoto dwangvoer). Ik denk dat worteltjes ook prima zijn, als ze maar iets binnen krijgt... Hoe oud is jou voedster eigenlijk? de mijne is 2 jaar nu, ben ook benieuwd of haar gedrag gaat veranderen, vindt haar op dit moment naar mij toe echt super.. hopen dat dit zo blijft of nog aanhankelijker wordt:)
noessa Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 wat heb je voor dwangvoer?babyvoeding?ik heb dat nog niet in huis want mn dierenarts zou het meegeven mocht het nodig zijn...ik kan toch ook zelf altijd worteltjes ff koken en door de blender doen denk k?(heb een kindje van bijna 2dus deed k voor hem ook eerst) ja we houden elkaar op de hoogte voor tips en inderdaad was het maar alvast zaterdag..Ik heb altijd voor de zekerheid een potje babyvoeding als dwangvoer in huis, mocht ik het nodig hebbenIk heb een wortelpotje voor baby's van 4 maandenIk heb de biologische van alber hein omdat daar geen suiker inzitJe moet wel ff goed opletten dat er geen suiker/aardappel e.d. inzit
Eefje Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Ik heb zelf altijd een zakje dwangvoer in huis voor de zekerheid, critical care van oxbow. In jullie geval is dat niet zo, maar als je moet dwangvoeren ivm darmproblemen geef ik liever geen wortelpapjes oid, omdat dat de darmen nog verder van streek kan maken. Kost wel wat, maar zo vaak heb je het nou ook weer niet nodig en het is droog spul, dus blijft ook lang goed als het zakje al open is. Volgens mij is het gewoon te bestellen bij medpets!
LovelyNijn Geplaatst: 19 maart 2013 Auteur Geplaatst: 19 maart 2013 Oh dankje..ik ga eens opzoek..maar worteltjes door de blender kan dus ook. Weet ik zeker dat er geen verkeerde dingen inzitten en heb nog van die kleine spuitjes liggen eventueel. Mijn Nijn is ongeveer een jaar. Doe het zelf echt ter preventie als is ze echt een pittige dame met sterk territoriaal gedrag dus geloof best dat ook dat deels hormonaal is. Ben ook erg benieuwd of k daar wat aan ga merken verder.
ShinLi Geplaatst: 19 maart 2013 Geplaatst: 19 maart 2013 Groenten/zachte dingen zullen ze waarschijnlijk ook als eerste eten. Deden ze hier ook. Owh en wilgentak met bladeren eraan, dat is het eerste waar ze aan begonnen. De bast werkt ook nogeens wat pijnstillend ^^.
LovelyNijn Geplaatst: 20 maart 2013 Auteur Geplaatst: 20 maart 2013 ohja wilgentakken, mn vader heeft er 1 in de tuin staan, goeie tip ook dat het pijnstillend werkt, geloof alleen niet dat er al blaadjes aanzitten op het moment..@dnies: morgen is het zover, zal zo blij zijn als het achter de rug is..en hoop maar dat ik(we) de juiste beslissing genomen heb om het te doen..Nijn was gister zo lief (is ze altijd maar niet in de zin van knuffelen enzo) ze at zelfs iets uit mn hand, echt zeldzaam hier..het is maar goed dat de afspraak staat, anders ging ik me weer bedenken.Denken jullie trouwens dat ze ook de tanden even willen bekijken? Ik kijk wel af en toe maar ze laat het echt niet toe. Het gisteren even gekeken maar krijg echt de tijd niet om goed te zien. Vraag het morgen wel even, lijkt me toch een kleine moeite zeker wanneer ze onder narcose is..
ShinLi Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Je kan het altijd vragen. Bij twee van mijn nijnen zijn er juist tijdens de castratie ook de haken op de kiezen bijgewerkt. Het was nog niet zo heel erg dat ze er last van zouden hebben. Maar ze lagen toch al onder zeil XD. De DA had dit al wat geconstanteerd bij het enten een paar weken daarvoor. Dus dat hadden we ook al afgesproken.
dnies Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 haha jaaa stom is dat .. Mijn Champi doet nu ook poessslief en vertoond nu geen hormonaal gedrag haha alsof ze het voelen.....Maar pfff ik probeer er heel de tijd niet aan te denken maar inderdaad morgen moeten we er echt aan geloven haha... Ik ga morgen als ik haar weg heb gebracht mooi alles inrichten op mijn slaapkamer, zodat ik haar daar gelijk kan laten wonen''tijdelijk''.... dan gaat de dag hopelijk wat sneller.... afleiding zoeken dus haha. Het is nu ook echt verschrikkelijk weer dus ik denk dat ze toch wel even binnen blijft.... Vieze natte sneeuw en die kou!! Ik twijfel ook steeds aan mezelf of ik hier wel goed aan doe.. maar ik denk het wel hoor!! als alles goed is verlopen zijn we blij dat we het hebben gedaan!! Enn goed plan BTW om gelijk haar tandjes na te laten kijken... dit ga ik er ook bij vermelden of ze dat gelijk willen checken:-)..Ik hoor je morgen wel weer lovelynijn !! Succes met je bunny morgenvroeg ... dat zal een vervelend moment zijn je bunny achterlaten bij de DA.... :bad:
LovelyNijn Geplaatst: 20 maart 2013 Auteur Geplaatst: 20 maart 2013 Ik ga ook afleiding zoeken hoor, heb al een heel plan.. Ik kan nu op het gemak haar kooi eens flink uitsoppen, haar toilet kan even lekker weken in azijn, daarna haar kooi maar even inrichten met fleecedekens en maar even tijdelijk zonder toilet.. En verder nog even wat lekker groenvoer halen en hopelijk is het dan snel 15uur.Jij ook heel veel succes morgen, dat afscheid nemen is geen leuk moment denk ik nee..Sterkte en we houden elkaar op de hoogte!
Eline en Cleo Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Mijn konijn Cleo ook voedster word ook morgen gecastreerd!!! Zoooo spannend! Maar ik vond het wel noodzakelijk want haar vriendje word helemaal gek van haar! Ze zit constant bovenop hem waardoor hij weer boos word. En normaal maken ze nooit ruzie! Wel goed om alle tips hier te lezen en vanaf donderdag middag kunnen we elkaar allemaal mooi op de hoogte houden met het herstel :-) succes!!!
LovelyNijn Geplaatst: 20 maart 2013 Auteur Geplaatst: 20 maart 2013 Hoi Eline jij ook veel succes met Cleo! Ik ben al best zenuwachtig maar heb er ook wel vertrouwen in hoor..laat het maar snel morgen zijn..succes en we houden elkaar morgen op de hoogte..
dnies Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Hoi Eline en cleo .. join tha club haha .. wij zijn ook zenuwachtig. . T is bij mij nu wel minder.. waar het aan ligt weet ik niet! Nou succes en sterkte en spreken elkaar morgen.. hopen dat alles goed gaat bij alle 3 de nijntjes.. ik hoor het morgen wel Fijne avond!
LovelyNijn Geplaatst: 20 maart 2013 Auteur Geplaatst: 20 maart 2013 zenuwen hier ook wat minder lekker aan het genieten van rondhuppelende Nijn. Heb wel vertrouwen in de operatie,zie alleen wat op tegen de dagen erna. Al zal ik blij zijn als ze weer wakker is.Hoop maar dat ze in elk geval lekker snel zelf eet dus als ze morgen weg is lekker ff om worteltjes met groen..
Aanbevolen berichten