LovelyNijn Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Inmiddels ben ik zover dat ik toch de stap neem om mijn voedster te castreren..nu dus opzoek naar een goede dierenarts.Met mijn katten en anderen huisdieren ben ik altijd naar dezelfde gegaan, weleens wat mindere ervaringen gehad maar opzich prima tevreden. Dus net even gebelt om informatie over hun ervaring met castratie.Heb meerdere vragen gesteld en zij vertelde mij (ongeveer) het volgende:Ze raden castratie wel aan omdat de kans op baarmoederproblemen erg groot is en de overlevingskansen daarvan klein zijn.De operatie opzich is een risico(groter als bij katten/honden) maar toch kleiner dan de kans op problemen als je het niet doet.De operatie duurt zon 10minuten tot een kwartier.. de narcose gaat doormiddel van een injectie in het bloedvat en na de operatie word een ontwakingsmiddel geinjecteerd zodat ze niet langer dan nodig in slaap zijn.Vervolgens blijft het konijn daar tot het eet, drinkt en plast en mag dan met pijnbestrijding mee naar huis(meestal eind van de dag)Voor mij als leek klinkt dit goed, wat denken jullie?Oh trouwens mijn dierenartsenpraktijk is onderdeel van de sterkliniek en deze staat wel op de lijst van kkda.Pff ik zit nu al met een brok in mn keel van de zenuwen, vraag maar of manlief haar weg brengt tegen die tijd..bah!
Eefje Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Klinkt wel goed hoor volgens mij! Heb je ook gevraagd hoe vaak ze deze ingrepen uitvoeren? Vond ik zelf wel een handige vraag, hierdoor kreeg ik wel vertrouwen in de kunsten van de dierenarts
LovelyNijn Geplaatst: 18 maart 2013 Auteur Geplaatst: 18 maart 2013 Nee had inderdaad ook een goede vraag geweest. Misschien voor het maken van afspraak nog eens vragen.Ze had in elk geval kennis,dit was de assistente en ze lepelde zo alle antwoorden op en ook vertelde ze veel informatie waar ik niet eens naar vroeg. Ook zonder aarzeling enzo, ze wist waar ze over sprak zegmaar.. En dat ze eventueel dwangvoederen maar dat dit bij hen zelden voorkwam, dus denk wel dat het vaker gebeurt.Maar ik zal het nog wel eens vragen inderdaad..
LovelyNijn Geplaatst: 18 maart 2013 Auteur Geplaatst: 18 maart 2013 Trouwens ik las op internet over gasnarcose dat dit beter zou zijn bij konijnen? Iemand daar ervaring mee? Of is via injectie ook prima?
Eefje Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 De dierenarts waar ik mijn voedster heb laten castreren werkte heel bewust niet met een gasnarcose bij konijnen. Ik weet niet meer wat ze precies zei waarom niet, maar het klonk wel aannemelijk wat ze zei De mijne heeft dus een narcose gekregen via injectie en ze heeft van de narcose geen last gehad achteraf, van de ingreep wel, daar heeft ze toch wel een dag of 2 voor nodig gehad om weer een beetje zichzelf te worden. Hier moest dus gedwangvoerd en medicijnen gegeven worden, maar ze heeft het allemaal overleefd
LovelyNijn Geplaatst: 18 maart 2013 Auteur Geplaatst: 18 maart 2013 Ik denk dat ik het maar gewoon ga doen en een afspraak moeten maken, hoe meer ik erover lees hoe banger ik word en meer ik ertegenop ga zien.. Maar niet doen voelt voor mij persoonlijk een beetje als "kop in het zand steken"..Heb nog een andere dierenarts gemaild kijken wat die nog zegt en dan maar hopen dat ze snel terecht kan, des te eerder ben ik er vanaf..en zij ook..
Eefje Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Ik snap helemaal hoe je je voelt hoor, dat had ik ook, maar ik wist ook dat het bittere noodzaak was bij haar ivm haar hormonen. Laatst was ik bij de opvang in Deurne, daar kun je voor 50 euro een gecastreerde voedster meekrijgen, omdat ze bevriend is met een konijnkundig dierenarts. Mocht ik weer op zoek gaan naar een voedster dan houd ik dat zeker in mijn achterhoofd, liever eentje die al geholpen is!
LovelyNijn Geplaatst: 18 maart 2013 Auteur Geplaatst: 18 maart 2013 Ik ga opzoek naar een rammetje over een paar weekjes en ben ook heel blij dat die dan al geholpen is, vind dit zoo vreselijk..
LovelyNijn Geplaatst: 18 maart 2013 Auteur Geplaatst: 18 maart 2013 Het volgende bericht kreeg ik terug van een andere dierenarts hier in de buurt, nadat ik enkele vragen gemaild had. Wat is jullie mening over dit stukje? Wekt bij mij meer vertrouwen, ook omdat bij de andere ik toch al twijfels had:Wij raden aan om een voedster te laten castreren om baarmoeder kanker en ontstekingen te voorkomen, daarnaast kunnen er ook melkkliertumoren gevormd worde. Een groot deel van de oudere voedsters krijgt hier namelijk mee te maken. Wanneer er klachten zijn, kan het al ‘te laat’ zijn en zijn soms problemen zoals kanker uitgezaaid en niet meer te behandelen. Bij een vrouwelijk konijn van middelbare leeftijd met respiratoire problemen staat uitzaaiingen in de longen vanuit baarmoeder als nr. 1 als mogelijkheid op de lijst van aandoeningen. Een risico schatting kan ik niet in cijfers geven. In onze praktijk is uitgebreide zorg rondom de narcose en operatie van het konijn. Ze worden in slaap gebracht met dexmedetomidine in combinatie met ketamine en pijnstilling (meloxicam en buprenorfine). Daarbij krijgen ze meteen een injectie antibioticum en metoclopramide (tegen de misselelijkheid). Het konijn krijgt een kapje op zijn neus waarmee we extra zuurstof toedienen en de narcose kunnen bijsturen met isofluraan. Op de operatietafel ligt het konijn op een warmte mat om afkoeling zoveel mogelijk te voorkomen (dit is het grootste anesthesierisico bij kleine dieren). Na de operatie komt het konijn in een verwarmde kooi met indien nodig een warmte lamp. Tijdens deze handelingen is er continue een assistente aanwezig om het konijn te ‘bewaken’. Op deze manier proberen wij het risico op sterfte tijdens narcose/operaties te verminderen. De nabehandeling bestaat uit pijnstilling gedurende een aantal dagen en indien ze niet goed eet ook metoclopramide tegen de misselijkheid. Deze medicijnen worden door de eigenaar oraal ingegeven, dit gaat meestal goed, ook bij niet erg handtamme dieren. Sorry voor de enorme lap tekst..
Aanbevolen berichten