Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mijn voedster Nijn is nu 1 jaar oud..de dierenarts heeft het er al eens over gehad om te castreren, dat leek toen(ze was 3 maanden) nog ver weg dus heb er verder weinig aan besteed.

Maar nu zou ze oud genoeg zijn en begin ik te twijfelen...Vind de cijfers echt schrikbarend hoeveel Nijntjes baarmoederkanker krijgen. Dus zou ik zeggen doen. Maar aan de andere kant is die narcose en ingreep ook een risico.

Zijn er hier mensen met ervaring ermee? Ik wil haar zo lang mogelijk bij me houden, stel dat ze over 3 jaar ziek word vergeef ik het mezelf nooit dat ik het niet gedaan heb.. Maar stel dat ze niet goed uit de operatie komt of er slechter van word...ook dan vergeef ik het mezelf niet..

Wat te doen, wil graag wel op korte termijn beslissen want wil in mei een vriendje zoeken voor haar en als ze daarna nog moet moet je ze weer gaan scheiden enzo..

Geplaatst:

Ik heb al mijn voedsters wel gecastreerd, op iets latere leeftijd van 4 jaar. Echt blij dat ik het gedaan heb want 2 van de 3 die toen tegelijkertijd zijn gecastreerd hadden al beginnende baarmoederkanker. Het risico van de narcose bij een gezond konijn is in principe nihil (minder dan 1 procent), risico bij een ziek konijn (die dus al kanker heeft) is dan wel groter. Ik heb het ook gedaan vanwege het gezondheidsrisico, maar ook vanwege de hormonen, 2 voedsters waren in het voorjaar heel erg hormonaal. Veel rijden op elkaar, gewoon niet leuk. Dat is ook veel beter geworden na castratie.

Vanaf nu laat ik mijn toekomstige voedsters ook allemaal castreren vanwege bovenstaande redenen. Er zijn trouwens ook steeds meer konijnenopvangen die voedster ook al castreren voordat ze geplaatst worden. Maar uiteindelijk moet jij de voor- en nadelen voor jezelf afwegen.

Geplaatst:

dankjewel..ga het inderdaad doen. De dierenarts was wat mij betrefd niet erg duidelijk over hoeveel voedsters ziek worden Ben er echt van geschrokken. Maar opzoek naar een kkda. want vind het wel doodeng!

Geplaatst:

Mijn voedster is met 2 jaar gecastreerd, omdat ze zo'n last had van haar hormonen dat ze zichzelf en haar vriendje in de weg zat. Ik ben blij dat ik het heb laten doen, ze zijn nu weer hartstikke gelukkig met elkaar. Het is inderdaad een zware ingreep, maar na een dag of 3 was ze alweer bijna de oude. Haar baarmoeder bleek niet aangetast te zijn, maar ik vind het wel prettig dat dat risico er nu ook niet meer is!

Geplaatst:

Inderdaad een goede kkda opzoeken is ook wel heel fijn. Iemand die de ingreep al genoeg keren heeft gedaan. Nog een tip, zorg dat je in ieder geval pijnstilling meekrijgt na de operatie, zodat je dit thuis ook nog kunt geven. Voedsters hebben vaak meer pijn dan rammen met castratie omdat het echt wel een operatie is geweest. Dan eten ze ook weer sneller. En je moet haar zeker een dag of wat binnen houden na de operatie!

Geplaatst:

Dankjewel voor de tips, die ga ik zeker meenemen. Ze woont nu nog alleen binnen vandaar dat ik het nu ook zo snel mogelijk wil gaan doen. Dan kan ze als de ellende achter de rug is lekker naar buiten met een vriendje en kan haar gelukkige leventje (eindelijk) beginnen!

Geplaatst:

Over die pijnstiller, ze krijgen bij de dierenarts een injectie, veel dierenartsen (ook konijnkundige!) zeggen dat deze 24 uur werkt. Dat is alleen niet zo, bij konijnen werkt het echt maar hooguit 12 uur, ik moest om die reden dezelfde avond nog pijnstilling geven en ik kon echt zien dat ze het nodig had en dat het beter ging na die dosis.

Geplaatst:

Ik ga maandag eerst maar eens bellen om te vragen hoe ze het gaan aanpakken ook met nabehandeling enzo.. Wat een fijn forum is dit toch, sinds ik dit heb ontdekt leer ik elke dag weer meer over mn konijntje en hoe haar best te verzorgen! Dankje!

Geplaatst:

mijn konijntje is 3 bijna 4 zou ik haar ook kunnen castreren want wil echt niet dat ze baarmoederkanker krijgt ik ben nu wel een beetje geschrokken :bounce: ik wist niet alsje je konijntje niet castreert dat ze dan kanker kunnen oplopen ;o :s

Geplaatst:

Volgens mij kan dit nog hoor, las toevallig gister ergens dat wanneer ze ouder worden het makkelijker word aangezien er dan meer vet zit rondom eierstokken en baarmoeder dan bij een jong konijn.. Maar ik lees ook alles maar hoor, ben absoluut geen expert..

Maandag ga ik de dierenarts bellen die ik op het oog heb, kijken wat die verder nog kan vertellen.(van de lijst hier op bb geplukt)

Geplaatst:
Ja hoor Pluisje, mijn voedsters zijn ook allemaal gecastreerd op een leeftijd van rond de 4 jaar!

oke zal er dan eens voor kijken maar zijn er dan niet meer risico's aan verbonden? en welke zijn het dan?:$

Geplaatst:

Het is en blijft natuurlijk een operatie, dus er zit altijd een risico aan verbonden, er kan altijd iets mis gaan. Maar het risico bij een gezond konijn is veel kleiner dan bij een ziek konijn wat geopereerd wordt. Het risico van Narcose is minder dan 1% bij gezonde konijnen, vaak wordt gezegd dat dit risico veel hoger is, maar dat valt dus best mee. Het is een afweging die iedere konijnenbaasje zelf moet maken uiteindelijk.

Geplaatst:

vind het echt een moeilijk beslissing..als ik nu naar haar kijk zo vrolijk en gezond. Krijg al bijna de tranen in mn ogen als ik eraan denk. Maar het idee aan kanker en baarmoederproblemen,waar mijn cavias allebei mee te maken hebben gehad,dan ben je zo machteloos...dus denk dat ik het wel ga doen.. Heeft zo een operatie opzich nog gevolgen voor de konijnen?Bedoel ze is niet erg vertrouwd met mensen. Ik heb haar nu bijna een jaar en sinds enkele weken begint ze echt ons te vertrouwen..verpest ik dat dan niet in een klap weer denken jullie?

Geplaatst:

Nee hoor, ze zal de link leggen tussen de dierenarts en pijn, maar niet tussen jou en de operatie. Zo ver denken ze gelukkig niet, die link krijgen ze niet gelegd. Dat zal de eerste dag minder zijn door eventuele pijn, maar zodra ze opknapt, is ze snel weer de oude hoor, hoe ze was ervoor! De mijne zijn ook alletwee geholpen en na 2,3 dagen ging het weer helemaal goed met ze. Ook qua karakter. Niks aan veranderd.

Geplaatst:

Dat trekt wel bij. Mijn voedster is een teddy, elke 2 weken moet ik haar knippen, zodat ik haar verder zoveel mogelijk met rust kan laten. In het begin was ze altijd 3 dagen boos op me na een knipbeurt, na haar castratie was ik ook degene die haar dwangvoerde en medicijnen gaf, dat heeft de band niet echt verbeterd. Inmiddels is ze een half jaar hier en knippen vindt ze nog steeds niet tof, maar na een knipbeurt springt ze een uurtje later toch wel weer op mijn schoot voor iets lekkers. Aaien vindt ze trouwens nog steeds niet leuk, maar heel soms mag ik haar toch even over haar kopje kriebelen ;)

Er moet echter wel bij gezegd worden dat er een risico bestaat dat castratie een negatief effect heeft op het gedrag van je voedster. Ik heb verhalen gelezen van voedsters die heel apathisch worden en echt niet meer de vrolijke actievelingen zijn die ze eerst waren. Ook zijn sommige na castratie nog grotere krengen dan ze van tevoren waren. Dit zijn wel uitzonderingen, maar het kan gebeuren. Ik heb zelf helemaal geen veranderingen in het karakter opgemerkt, behalve dat het hormonale gedoe weg is, dus dat is alleen maar goed.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .