Ga naar inhoud

amputatie iemand ervaring??


xanadu

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje heeft haar voorpootje door midden gebroken (alle 2 de botjes).. de DA geeft mij eigenlijk 4 opties, 1 rust houden, en in een kleine kooi zetten in HOOP dat ze geneest.. een spalk, maar zij zegt dat dit niet goed zou werken omdat ze nog best jong en springerig is. Een operatie.. en een amputatie wat zij de beste oplossing vind..

Heeft iemand ervaring met de operatie of amputatie? hoegroot is de kans dat het bv goed komt met een operatie, hoe lang duurd het genezen wat zijn de kosten etc?

ik word morgen weer terug gebeld over meer info maar wou toch even jullie mening hiervan weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet dat het konijn van mijn oom en tante ook een gebroken pootje had en die kregen de optie opereren of inslapen. Zij kozen uiteindelijk voor geen van beide (niet zo zeer uit dierenliefde, maar meer om dat dat het goedkoopste was, helaas nemen zij hun huisdieren niet heel erg serieus) en dat pootje is gewoon geheeld (wel nog wat krom) en het konijntje is uiteindelijk iets van 11 geworden.

Maar als je voor die optie kiest denk ik wel dat je echt voor goede pijnstilling ed moet zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dankjewel voor je reactie , ja ik heb heel veel voor mijn dieren over, maar ik hoorde dat de operatie zo rond de 1000 euro was en amputatie rond de 600? Dat heb ik echt wel voor ze over maar ik kan dat niet ineens ophoesten.. vandaar dat ik wat ervaringen wil horen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is inderdaad een flink bedrag en daarna wrs nog een behoorlijk kritieke periode na zo een operatie. Is het niet mogelijk om in delen te betalen of nog voor een second opinion naar een dierenarts te gaan incl kosten?

Kan me voorstellen dat het een enorm moeilijke beslissing is en dat je graag meer meningen wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het geen optie om eerst eens te kijken hoe het herstelt met een spalk icm met een kleine kooi, en mocht dat niet werken pas een amputatie te overwegen? Ik weet niet hoor, misschien kan dat ook wel niet, dat is iets wat ik nu zelf ter plekke bedenk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja de dierenarts zij dat een spalk bijna nooit werkt bij een konijn.. maar misschien samen met rust en als ik dr apart zet zou het misschien nog wel een optie kunnen zijn! maar mijn nijntje zit nu met 3 andere nijntjes in een super groot hok met ren in de tuin.. als ik haar dan ineens in een klein hokje stop, is dat dat geen probleem? want dan komt ze natuurlijk niet aan haar beweging wat ze normaal wel gewend is, en ze hupst nu nog ''vrolijk'' rond met dr pootje op getrokken. Ik heb wel meteen de ren gesloten zodat ze daar in iedergeval geen gekke dingen meer kan doen, maar dit is zeker een optie die ik even kan bespreken met de dierenarts.. dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een pleegkonijntje gehad met een gebroken achterpoot. zijn poot was al eerder gebroken en daar was niets aan gedaan waar hij vandaan kwam.

om het bot weer goed aan elkaar te laten groeien heeft hij bij mij gelogeerd in een hok, zonder uitloop, dit in het belang van zijn poot. het bot stond al scheef aan elkaar maar bleek later door rust weer sterk genoeg aan elkaar te zijn gegroeid. het heeft allemaal wat tijd gekost maar na verloop van tijd kon dit konijntje alles weer, welliswaar met een scheef pootje, maar dat weerhoudt hem niet van binkies maken en staan op zijn achterpoten.

nu is iedere situatie misschien anders, maar wilde het even met je delen.

veel succes met je beslissing en beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, bedankt voor je reactie.. Ik denk dat ik toch echt even ga overleggen over een spalkje en wat rust en genoeg pijnstillers.. als dit niet werkt kan het altijd nog geopereerd of geamputeerd worden lijkt me.. maar ik hoor nu al wel meer verhalen dat het best wel goed kan gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ken iemand die een konijn had met gips om z'n poot en dat is weer helemaal goed genezen. Dat konijn hoefde niet eens in een hokje. Dus dat ging zo: *Bonk-bonk-bonk*, ah, daar komt het konijn aan! Maar ik hoorde hier al wel dat dat heel uitzonderlijk is.

Ik heb zelf een kat gehad die z'n heup en staart gebroken had, en daarom 8 weken in een kooi moest. Tsja natuurlijk is het niet leuk voor zo'n beestje die z'n vrijheid gewend is, denk dat het voor een kat niet veel anders is om in je uppie in een kooi opgesloten te zitten met alleen de toiletbak en eten & drinken als gezelschap, dan voor een konijn, maar toch beter te overzien dan een amputatie natuurlijk. Ik heb mijn kat gewoon hƩƩl veel aandacht gegeven en natuurlijk vond ie het niet leuk (miauwen, miauwen!) maar hij is er wel super-aanhankelijk van geworden door al die aandacht die je geeft. En: Helemaal beter geworden! Is nu al 9 jaar geleden en hij leidt een gelukkig leven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een dik jaar terug een konijn laten opereren die haar voorpoot had gebroken. Er is toen een pin in haar voorpoot gekomen en is helemaal goed gegaan met herstel.

Ze was wel een groot konijn wat operatie wat eenvoudiger maakt dan bij een kleiner konijn.

Een moeilijke keus, het is inderdaad een erg hoog bedrag. Wellicht nog even door informeren bij andere dierenartsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, als een operatie nodig is kan je misschien dierenartsen vinden die het goedkoper willen doen.

Een vriendin van mij had een hond met 3 gebroken poten (die hond was Nederlandse grasvelden gewend en snapte op vakantie in Spanje niet dat aan het einde van een grasveld een ravijn van 9 meter diep kan komen en rende vrolijk kwispelend de afgrond in). In Spanje zeiden verschillende dierenartsen alleen maar inslapen, zij dacht: No way! Dus met een hond en overload aan pijnstillers in 1 ruk door zonder te stoppen teruggereden naar Nederland en hier de opties bekeken. Ze had geen rooie rotcent, al haar geld zat in de vakantie. Hier heeft uiteindelijk een dierenarts gezegd: 800 euro, inclusief alles, operaties, medicatie, nazorg, uitwendige pinnen weer verwijderen (de inwendige hoefden niet verwijderd.) Ze mocht in termijnen betalen, het bedrag over een jaar verdeeld, en de dierenarts heeft zelf zo veel gedaan voor die hond, die mocht ook nog heel lang op de praktijk blijven en zo om te herstellen.

Zo zie je maar wat het verschil kan zijn tussen de eerste de beste dierenarts en rond kijken wat de opties zijn. Niet dat je nou naar de andere kant van Europa moet gaan rijden met je konijn, maar er zijn veel verschillen tussen dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch gekozen voor een operatie (ik mag in termijnen betalen, wat voor mij wel te doen moet zijn) , ze ligt nu lekker in een klein hokje te rusten en alles is gelukkig goed gegaan, ze hebben in het grootste bot een pin gezet, en ze zeggen dat die andere dan automatisch goed mee moet groeien! over 3 weken een nieuwe foto maken en dan kunnen we kijken of ze weer lekker in de groep mag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat goed! Over 3 weken al weer controle, wat snel al. Mag de pin gewoon blijven zitten? Ik hoop dat ze niet te veel pijn heeft nu, zo'n pin in je bot doet in het begin toch best zeer ondanks pijnstilling vind ik zelf. Over 3 weken al weer terug in de groep lijkt me wel snel maar ook wel fijn als ze weer gezelschap heeft natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de pin mag (zoals het er nu uit ziet) gewoon blijven zitten.. Naar mijn mening niet heel veel pijn, ze likt er niet veel aan, maar ze krijgt ook 2 x per dag pijnstilling die ze goed inneemt! Ja in iedergeval gaan we kijken of ze weer bij 1 van de nijntjes mag, ze is het er niet zo mee eens dat ze alleen zit xd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .