Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mijn voedster van 9 jaar zit momenteel in de lappenmand. Na bezoek aan de dierenarts is naar voren gekomen dat ze haar kniebanden in haar rechter achterpootje heeft gescheurd en ook dat haar oren verstopt zitten. Gezien haar leeftijd wordt er niets gedaan aan de gescheurde kniebanden, en behalve dat ze wat lastig loopt heeft ze er verder weinig last van zo te zien. Ze eet super goed en is nog steeds aan het graven en gaat zelfs door de kattentunnel. Springen zit er uiteraard niet meer in. Gelukkig is hun hok al laag bij de grond, dus ze kan ook redelijk simpel het hok in en uit.

Nu heeft ze dus ook nog 2 verstopte oren. Ik had een oorspray meegekregen, maar dit werkt dus niet. Het probleem is dat ze dus niet in haar oren kan krabben, vanwege haar achterpootje. Haar oren zien er voor de rest schoon uit, geen rode vlekken, zichtbaar vuil oid. Maar het irriteert haar duidelijk; ze schudt met haar kopje en probeert toch te krabben. Met als resultaat dat ze dus haar evenwicht verliest en omvalt.

Een extra probleem is dat mijn konijnen niet handtam zijn. Ze zijn niet bang, maar aanraken of oppakken, ho maar. Ze lopen 24 uur per dag los in hun ren met diverse schuilhokken. Het was dus al een drama om de oorspray toe te dienen. Voedster was zo gestresst, dat ik iedere keer bang was dat ze erin zou blijven.

Nu heb ik mijn dierenarts weer opgebeld om te vragen of het mogelijk is haar oren uit te spuiten. Ik word nog teruggebeld door hem, maar is er iemand die dit als eens bij de hand heeft gehad? Kan dit bij konijnen?

Dank jullie wel!!

Groetjes, Kitty

Geplaatst:

Hallo,

deze link kan je misschien wat verder helpen met wat je voedster heeft. het geeft een opsomming van verschillende ziektes bij konijnen waaronder problemen met de oren. Er staat nergens iets bij over verstopte oren en ik denk ook niet dat je oren bij konijnen kan uitspuiten. Ik zou voor de zekerheid eens naar een andere dierenarts bellen en om een second opinion vragen want het kan weldegelijk iets ernstigs zijn dat behandeld moet worden met meer dan een gewone oorspray. kijk zeker eens bij de ziektes, binnenoorontsteking en EC want verschillende symptomen van je konijn komen daar terug. Niet alle dierenartsen zijn konijnkundige dierenartsen en op die manier zijn al vaak konijntjes verkeerd behandeld geweest, het kan nooit kwaad om even advies te vragen aan een andere dierenarts.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html

Geplaatst:

Hoi Manon,

Dank voor het meedenken! Ec en binnenoorontsteking was al onderzocht en inmiddels door onderzoeken uitgesloten (gelukkig!). Het omvallen wat ze soms heeft, komt puur door haar achterpootje waardoor ze de balans even kwijt is. Mijn dierenarts is volgens mij wel konijnkundig (plaatselijke opvang gebruikt deze arts ook) maar een second opinion kan inderdaad geen kwaad!!

Geplaatst:

oh je hebt onderzoeken laten doen, moest je eventjes bij je verhaal hebben gezet voor de volledigheid dan ;). Nou als je je goed voelt bij je da des te beter hoor ik raadde het even aan omdat ik niet wist dat er al verder onderzoek had plaatsgevonden. Wat betreft je oorspronkelijke vraag over het uitspuiten van oren heb je daar nog iets over gehoord van je da?

Geplaatst:

Fijn dat uit onderzoeken is gebleken dat ze geen EC en/of oorontsteking heeft :)

Bij hangoren is bekend dat ze wel eens teveel oorsmeer kunnen hebben, maar ik zie op je foto dat jij sta-oren hebt.

Mijn Ed heeft door het vele graven in het zand ook regelmatig last van vuiligheid & oorsmeer in de oortjes.

Hierdoor schudt hij ook regelmatig met zijn oortjes. Tijdens de inentingen vorig jaar heeft mijn DA zijn oortjes gewoon schoongemaakt met haar vinger (lekker is anders ;)). Ed is een kruising FH, waardoor dit mss makkelijker gaat.

Maar een DA zou toch ook "tools" moeten hebben om oortjes schoon te maken.

Mijn vorige hangoortjes waren NDH-tjes, die hier ook wel eens last van hadden.

Voor *Pumbaa* had ik wel eens Ear-Relief besteld:

http://www.dierendokter.nl/contents/nl/d48_Natuurlijke_behandeling_van_ogen_oren_problemen_bij_hond_kat_en_andere_huisdieren.html

Op bovenstaande link staat de volgende info hierover:

Ear Relief € 17,50

!Bij oorsmeer, oorgeur, oormijt en ondersteund herstel bij oorontsteking. Reinigt het oorkanaal.

Ear Relief is een homeopathisch middel speciaal ontwikkeld om het oorkanaal schoon te houden en oorgeur, oorsmeer en oormijt te verminderen. Ear Relief ondersteund het herstel bij oorontsteking.

Ear Relief is eenvoudig toe te dienen. U vult het oorkanaal met het middel met behulp van de handige druppelaar. Als preventie en om de oren goed schoon te houden dient u het 2 keer per maand te herhalen.

Wanneer er problemen zijn kan Ear Relief elke dag in de oren gedruppeld worden.

De ingrediënten en hun homeopathische potenties zijn: Calendula officinalis 2x, Verbascum thapsus 2x, Pulsatilla 2x, Causticum 3x, Konium maculatum 3x, Kali muriaticum 3x.

Inhoud 1oz (30ml).

Jouw konijn is niet herstellend van een oorontsteking, maar je kunt het ook gebruiken om de oortjes alleen schoon te houden.

*Pumbaa* had hier toen veel baat bij :)

Geplaatst:

Hi José, ik ga vrijdag weer met het nijn onder de arm naar de dierenarts. Hij gaat dan ook proberen het oor wat schoner te krijgen (wie weet gebruikt hij dan ook zijn vingers :lol: Mijn konijnen hebben in de ren stenen, gras en zand en deze dame is een fanatieke graver. Dus wellicht dat ze teveel zand in haar oren heeft gekregen. We wachten het af!!!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .