dnies Geplaatst: 11 maart 2013 Geplaatst: 11 maart 2013 Hallo allemaal!Ik heb sinds afgelopen nacht besloten om mijn lieve Champi te laten castreren:$..Al een hele poos denk ik erover na, maar de hoge kosten houden me tegen. Toch heb ik zoiets van ik geef liever 140 euro uit aan mijn dieren waar ik echt super veel van hou dan aan andere onnodige dingen. Ik heb vanacht ook een gruwelijke nachtmerrie gehad, dat mijn bunny dood ging en werd huilend wakker (dan pas besef je hoeveel je om zon beestje geeft). Toen dacht ik NU BEN IK KLAAR MET DAT GETWIJFEL! Als ze straks nou sterft door het gevolg van baarmoederontsteking/kanker dan vergeef ik het mezelf nooit meer!Alleen nu heb ik nog vraagjes die ik liever aan jullie stel dan aan de dierenarts (heb toch altijd het idee dat een dierenarts meer aan het geld denkt dan aan wat echt het beste is). Mijn bunny heeft tot nu toe elk jaar last gehad van een soort parasiet... dit zorgde ervoor dat haar oortjes kale plekken kreeg.. Van de winter is dit weer helemaal hersteld en de dierenarts had er toen die tijd een injectie tegen parasieten gegeven en een creme... Nu ben ik bang dat als ik haar de aankomende week laat castreren die parasiet op komt zetten... Het is een buitenkonijn en ze heeft nog een vriendje (woellie), mag ik die gewoon na haar operatie bij haar laten? En pijnstillers en dwangvoeren hoe doen jullie dit ... ik bedoel een konijn is geen hond die zo een worstje naar binnen slokt!! Ik hoor het graag... groetjesss
Deeskuh88 Geplaatst: 11 maart 2013 Geplaatst: 11 maart 2013 Goedenacht, hahaWil eerst ff zeggen dat niet alle dierenartsen zo zijn hoor. De mijne heeft het alleen gedaan omdat ik het perse wou En verder... Mijn voedsters herstelden allebei wat langzamer. De eerste dag echt nog heel suf. Had pijnstillers meegekregen voor de dag erna, die dag moesten ze nog teren op de pijnstillende injectie. Vraag wel buiten pijnstilling om ook voor iets darmstimulerends en dwangvoer! Ik was het vergeten bij de eerste.. ze waren goed wakker bij thuiskomst, het drinkflesje hadden ze snel gevonden, maar eten? Ho maar. Ze waren geen groenvoer gewend... Is die van jou dat wel? Dat eten ze vaak het eerste. Hier heb ik ze allebei moeten dwangvoeren. De eerste met gewelde brokjes, de tweede met het zakje van de da. Het konijntje in een handdoek wikkelen ivm tegenstrubbelen, spuitje volzuigen, in de mindhoek zetten en steeds kleine beetjes naar binnen spuiten. Niet te veel zodat ze het nog weg kunnen werken. Toen het spuitje leeg was, ben ik gestopt. Paar uur later weer een spuitje. Zodra ze zelf gingen eten, stopte ik met dwangvoeren. Vanaf dat moment knappen ze snel op. Maar het dwangvoeren moet toch, om het stilvallen van de darmen te voorkomen. Das levensgevaarlijk. De pijnstilling moet overigens op dezelfde manier als het dwangvoer, maar wel in een nieuw, ander, schoon spuitje natuurlijk. Die van mij zitten ook binnen, dus het was niet zo nodig, maar soms kan een snuggle safe uitkomst bieden voor de lichaamstemperatuur. Even in de gaten houden dus. En wat betreft het bij elkaar houden: gewoon proberen! Lukt het, dan is het altijd beter voor haar. Let ook hier goed op, ivm jagen of vechten oid. De voedster heeft voor het herstel absolute rust nodig! Dus lukt het niet, alsnog uit elkaar halen en na een weekje herkoppelen.Het klinkt veel en eng, maar valt erg mee hoor. Het zijn ff dingen waar je rekening mee moet houden, maar in de praktijk gaat het vaker goed dan fout. De mijne begonnen dag na de ingreep weer zelf te eten en knapten daarna snel op. Ze zijn netjes van hun wond afgebleven. Dwangvoer was alleen dezelfde dag en pijnstilling maar 1 x de dag erna. Na 10 dagen nacontrole en het was weer voorbij. Heel veel euro's lichter, maar heel blij dat ik het heb gedaan!
Eefje Geplaatst: 11 maart 2013 Geplaatst: 11 maart 2013 Ik heb mijn voedster laten castreren omdat ze zo'n last had van haar hormonen dat het voor haar en haar vriendje niet leuk meer was. Ik zou het zelf niet preventief tegen baarmoederproblemen laten doen, maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.Hier begon ze ook aan het einde van de dag na de operatie pas weer zelf te eten. Tot die tijd inderdaad dwangvoeren, pijnstilling en darmstimulerende middelen er in. Daar is geen zachtaardig trucje voor, als ze niet zelf wil eten moet ze gewoon in de houdgreep en een spuit in het bekkie zetten, er zit niks anders op. Er bestaan wel misverstanden over de pijnstilling die ze bij de dierenarts inspuiten. Veel dierenartsen zeggen dat die spuit 24 uur werkt, maar bij konijnen werkt deze veel korter, maximaal 12 uur. Ik heb dus de eerste avond nog pijnstilling moeten geven en de ochtend daarna, dat was echt nodig, je zag duidelijk dat ze zich minder ellendig voelde toen ik haar die extra pijnstilling gegeven had. Wat je dierenarts ook mag zeggen, zorg dat je pijnstilling in huis hebt, want echt, die spuiten werken geen 24 uur. Maar goed, verder is hier alles goed gegaan, ze is van de wond af gebleven en herstelde na die eerste 2 dagen ineens snel. Ik heb mijn koppel wel uit elkaar moeten halen, omdat mijn ram haar begon op te jagen. Ze hebben een week apart gezeten zodat haar wond goed kon herstellen, daarna hebben ze een middag op neutraal terrein bij elkaar gezeten en was alles weer helemaal goed tussen die 2. Ze zijn nu gelukkiger samen dan ooit, ik ben heel blij dat ik haar heb laten helpen!
dnies Geplaatst: 11 maart 2013 Auteur Geplaatst: 11 maart 2013 Ik doe het niet alleen voor de ziektes... maar ook omdat mijn bunny nu de lente eraan komt continu op mijn mannetje rijd, en mijn mannetje pikt dat niet dus ze worden steeds feller tegen elkaar.... Heel raar maar meestal doet mijn voedster dat alleen als ik bij ze in de buurt kom... dan beginnen ze te vlinderen en dan begint ze ineens heel spontaan heel blij rond te rennen en mijn mannetje dus te berijden.... Is dit normaal ?
Eefje Geplaatst: 12 maart 2013 Geplaatst: 12 maart 2013 Dat deed de mijne ook, ze sproeide ook, het was niet leuk meer, daarom heb ik haar laten castreren :yes:
dnies Geplaatst: 13 maart 2013 Auteur Geplaatst: 13 maart 2013 Ja dat sproeien is erg vervelend en zielig voor haar partner die onder de urine komt te zitten. Ik heb zonet gebeld en kon meteen volgende week al terecht.... Is het niet nodig dat ze eerst kijken of het konijn gezond is?Ook gaf ik aan dat ik wil dat ze gecastreerd wordt. Toen gaf ze aan wij halen alleen de eileiders weg. Toen zei ik dat ik het ook doe voor baarmoederkanker en toen zei ze oh ... jaa als je het aangeeft halen we die ook gewoon weg... en dat was het gesprek.... Is dit normaal? Ik weet dat mijn konijn in april haar inentingen weer krijgt. Kan ik haar nu met een gerust hart volgende week bij de dierenarts achterlaten ?
Eefje Geplaatst: 13 maart 2013 Geplaatst: 13 maart 2013 (aangepast) Hmm, is je dierenarts konijnkundig? Staat ze op de lijst? http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)Ze kijken of je konijn gezond is als je haar daarheen brengt, dus dat is niet zo raar. Het is wel gebruikelijk dat ze bij konijnen ook gelijk de baarmoeder verwijderen. Als je je er niet goed bij voelt zou ik zelf een andere dierenarts benaderen, het is wel belangrijk dat je het gevoel hebt dat je haar in goede handen achterlaat. Als jij vertrouwen hebt in je dierenarts laat je het daar doen, maar het klinkt niet alsof je er heel gerust op bent.. Zelf heb ik 5 dierenartsen aan de telefoon gehad voordat ik een afspraak maakte, ten eerste om de kosten te vergelijken en ten tweede om ze uit te horen over hoe ze het allemaal aanpakten 13 maart 2013 aangepast door Eefje
Marjoleintje Geplaatst: 13 maart 2013 Geplaatst: 13 maart 2013 Wat Tara zegt; heb je zelf vertrouwen in je DA?Mijn DA staat weliswaar niet op de lijst van konijnkundige DA's, maar dat komt omdat ik maar in een klein stadje woon en de praktijk klein eigenlijk alleen hier lokaal bekend is. Wel had ik vertrouwen in mijn DA, omdat ik al meer dan 15 jaar bij hem kom, (hij heeft werkelijk al mijn dieren door elke narcose heen weten te slepen, hoe jong of hoogbejaard ze ook waren) en omdat hij bij de eerste afspraak (inenting + controle) gelijk begon met een 'les' over konijnen, die qua info gewoon goed aansloot bij alles wat ik zelf al opgezocht had. Als je bij jouw DA ook zo'n goed gevoel hebt, kun je het gewoon daar laten doen. (En dan inderdaad even duidelijk aangeven dat ook de baarmoeder verwijderd moet worden.) Heb je dat niet, dan kun je misschien beter even verder zoeken.
dnies Geplaatst: 13 maart 2013 Auteur Geplaatst: 13 maart 2013 Nee, eigenlijk niet..... In december is de partner van mijn voedster overleden (heb inmiddels een nieuw mannetje), ik was met spoed naar de dierenarts gereden omdat mijn konijn in een hoekje zat en nergens meer op reageerd en uiteindelijk in mijn armen kreeg hij stuipen en trok zijn koppie omhoog... Bij de dierenarts aangekomen kreeg ik te horen dat er geen dierenarts is en hij binnen 10 minuten zou komen.. uiteindelijk was mijn konijn al overleden in mijn armen en de dierenarts was er nog steeds niet..... En ik vind het vreemd omdat ik dacht dat ze inderdaad standaard gelijk alles verwijderen en hier dus alleen de eierstokken..De dierenklinieken die op de lijst staan zoals tara aangeeft, zijn die ZEKER te vertrouwen?
Dollie Geplaatst: 13 maart 2013 Geplaatst: 13 maart 2013 Nee, dat zijn gewoon dierenartsen waar Ć©Ć©n of meerdere leden goede ervaringen mee hebben. Zegt niet zo heel veel. Als jij nu een berichtje stuurt over een goede ervaring met een dierenarts komt die er ook bij te staan. Overigens is het niet zo dat ze standaard de baarmoeder verwijderen bij elke dierenarts, daar verschillen de meningen nogal over. Plus dat alleen eierstokken verwijderen ook onder castratie valt. Steriliseren is alleen het doorsnijden van de eileiders, alles blijft dan dus zitten.
dnies Geplaatst: 13 maart 2013 Auteur Geplaatst: 13 maart 2013 www.heusdenenaltena.nl is dus mijn dierenarts... Daar staat wel een apart stuk geschreven over konijnen... Dit is op zich wel een goed teken?
Marjoleintje Geplaatst: 13 maart 2013 Geplaatst: 13 maart 2013 Mwoah....nouja, het is best een goed stukje hoor, daar niet van, er staat wel veel info, maar het is wel informatie die vrij 'algemeen' is.Je gevoel bij de DA is echt belangrijker; je moet er vertrouwen in hebben. (De site van mijn DA ziet er helaas wat onprofessioneler/rommeliger uit, maar mijn ervaringen zijn dus goed. Een goede website, of een slechte, zegt niet alles.)Overigens; dat de DA er niet binnen de genoemde 10 min. was kan ook komen doordat hij op huisbezoek/spoedgeval was. Heel naar is het natuurlijk wel. Maar als je zulke dingen vaker mee hebt gemaakt, dan is het wel begrijpelijk dat je vertrouwen weg is.
Eefje Geplaatst: 13 maart 2013 Geplaatst: 13 maart 2013 Overigens is het niet zo dat ze standaard de baarmoeder verwijderen bij elke dierenarts, daar verschillen de meningen nogal over. Plus dat alleen eierstokken verwijderen ook onder castratie valt. Steriliseren is alleen het doorsnijden van de eileiders, alles blijft dan dus zitten.Goh, alle 5 de dierenartsen die ik gesproken had zeiden direct dat de baarmoeder ook verwijderd zou worden, daardoor dacht ik dat dat wel te generaliseren zou zijn, maar niet dus!
Dollie Geplaatst: 13 maart 2013 Geplaatst: 13 maart 2013 Nee, zeer zeker niet. Bij katten is het zo dat de baarmoeder verschrompelt na castratie. Er kan dan (bijna?) niks meer mee gebeuren, dus het heeft geen meerwaarde om 'm te verwijderen. Bij konijnen is dit (nog) niet aangetoond bij mijn weten, maar wordt er wel vanuit gegaan. Sowieso ontstaat vrijwel elk probleem door de invloed van hormonen. Die neem je weg bij castratie. Ook als de baarmoeder niet zou verschrompelen, kan er in feite niks meer mee gebeuren, want de 'slechte' invloed is weg. Dit gaat alleen op bij jonge dieren waar de baarmoeder nog op geen enkele wijze aangetast is, stel dat er al wel een beginnend probleem is dan kan dat zich toch verder ontwikkelen. Maar ik ga er ook vanuit dat elke dierenarts de baarmoeder in dat geval zal verwijderen.Het voordeel is natuurlijk dat je minder tijd kwijt bent en de wond minder groot hoeft te zijn. In eerste instantie zijn beide gunstiger voor het konijn, minder lang onder narcose en minder pijn. Maar ik heb zelf bij alle plusminus 30 voedsters tot nu toe de baarmoeder laten verwijderen en bij nagenoeg allemaal een redelijk tot zeer vlot herstel gezien. Ze hadden relatief weinig pijn. Ik vraag me af of dit nu heel veel minder zou zijn geweest als alleen hun eierstokken verwijderd waren. En de meerwaarde is voor mij wel groot, als je dan toch voor zo'n zware operatie kiest dan wil je toch ook 100% zekerheid? Je kunt geen ontsteking of kanker krijgen in een orgaan dat je niet hebt, dus dat geeft gewoon de meeste zekerheid.
dnies Geplaatst: 15 maart 2013 Auteur Geplaatst: 15 maart 2013 Ik heb zonet een afspraak gemaakt om mijn voedster dus te laten castreren bij mijn huidige dierenarts. Ik heb ook een aantal vragen gesteld en ze gaven aan alleen de eierstokken te verwijderen omdat die de hormonen afgeven en er dus geen kans meer is op onstekingen/kanker aan de baarmoeder? Maar ik heb aangegeven dat ik toch ook de baarmoeder eruit wil omdat ze die operatie nu toch al ondergaat. En dit was geen probleem. Volgende week donderdag mag ik haar brengen, vindt het erg spannend voor haar en hoop dat ik er wel goed aan doe ... Ik krijg over een paar dagen wat operatiepapieren opgestuurd met een vragenlijst over de gezondheid van mijn konijn. ....
dnies Geplaatst: 16 maart 2013 Auteur Geplaatst: 16 maart 2013 Ik hb btw een buitenkonijn.. is het noodzaak haar de eerste dag binnen te houden? Of kan k haar gewoon bij haar partner laten? Die houd haar warm?
dnies Geplaatst: 17 maart 2013 Auteur Geplaatst: 17 maart 2013 ??? Ik hoop dat er wel iemand reageert als t donderdag zo ver is en k echt advies nodig hb.. :-)
ShinLi Geplaatst: 17 maart 2013 Geplaatst: 17 maart 2013 Goed dat je dit zo tegen je dierenarts gezegd heb. Ik zou als je je konijn donderdag aflevert ook nog even met klem vragen of alles er nu uitgehaald wordt, omdat je dat absoluut wilt. Als de baarmoeder blijft zitten is er gewoon nog steeds kans op baarmoederkanker lijkt mij. Verder inderdaad wel binnenhouden. Een konijn kan zelf niet goed zijn/haar lichaamstemperatuur regelen na een operatie. Dus warm binnenhouden + evt een lekkere kruik/snugglesafe erbij is fijn. Een konijn die ondertemperatuur heeft kan zijn eten niet meer verteren, dus voor het herstel is dit heel erg belangrijk. Zorg ook dat je zeker pijnstilling meekrijgt (carprofen wordt vaak meegegeven), want een castratie bij een voedster kan redelijk wat pijn veroorzaken. Zo gaat je konijn weer sneller eten. De eerste dag zal ze waarschijnlijk wel geen brokjes willen eten, maar alles wat ze dan wil eten is prima, ook al is het eerst alleen maar wat groenten. Het hangt natuurlijk per konijn af hoor, de ene is er al snel weer bovenop, en het andere konijn moet echt even een dag of 1/2 herstellen.
Eefje Geplaatst: 17 maart 2013 Geplaatst: 17 maart 2013 Inderdaad even binnen houden met een kruik of snugglesafe erbij. Als je haar weer terug bij haar vriendje wilt zetten als ze weer eet en keutelt moet je wel in de gaten houden dat ze rustig zijn samen. Hier ging mijn ram haar opjagen, omdat ze zo zwak was. Ik heb ze toen een week uit elkaar moeten houden, zodat haar wond goed kon genezen. Die kon ze anders weer open trekken als ze voor hem wegrende..
dnies Geplaatst: 17 maart 2013 Auteur Geplaatst: 17 maart 2013 Bedankt voor jullie reacties... Ik ga morgen gelijk een kruik kopen!!Er is alleen een nieuw probleem ontstaan.. :(.. Haar partner is de afgelopen dagen ziek geworden... Of tenminste ze niest en heeft een groene neus :/... Ik zag dat mijn voedster het neusje aflikte van haar ''zieke'' partner en dacht gelijk ohh nee wat nou als het besmettelijk is en ze donderdag onder narcose gaat terwijl ze ook ziek is...??? Wat moet ik nu doen?? Ik ga zoiezo met haar partner naar de dierenarts om te kijken of het snot is of iets anders... Maak me nu echt zorgen....
Eefje Geplaatst: 17 maart 2013 Geplaatst: 17 maart 2013 Als ze niet goed gezond is zal de operatie sowieso uitgesteld worden, maak je daar maar geen zorgen om. Eerst eens zorgen dat je andere konijn snel weer een schone neus heeft!
dnies Geplaatst: 17 maart 2013 Auteur Geplaatst: 17 maart 2013 Ik hoop het!! dank je Tara, ben echt overbezorgd maar kan het niet helpen. Ik ga morgen gelijk met de dierenarts bellen of ik zsm langs mag komen met mijn rammetje en dan maar hopen dat het GEEN snot is !! En ervan uit gaan dat mijn voedster het niet heeft... die niest niet en heeft ook geen groene neus, maar ligt wel de hele dag tegen hem aan en likt hem af.... Oke *zucht* ik ga me nu geen zorgen meer maken haha.
Aanbevolen berichten