Ga naar inhoud

Grijsje na zijn castratie


Konijngrijsje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Donderdag is ons konijn grijsje gecastreerd.

Het is heel goed gegaan.

Alleen heb ik toch wel mijn twijfels.

Grijsje was de avond nog wat suf maar daarna huppelde hij weer door zijn hok heen.

De eerste nacht had hij zijn bakje water helemaal leeg gedronken.

Maar waar ik me zorgen om maak is dat grijsje nu 3 dagen later nog niks van zijn brokjes heeft gegeten.

Ik tel elke keer hoeveel brokjes in zijn bakje gaat maar niks uit.

Ik zet elke avond en ochtend nieuwe neer maar toch eet hij niet.

Hij heeft gister wel een paar hapjes komkommer gegeten en een beetje hooi.

Drinken doet hij wel gewoon ook heeft hij keutels.

Niet zoveel als normaal maar hij keutels wel.

Hij huppelt vrolijk rond en speelt ook met zijn speelgoed.

Ik heb gister de dierenarts gebeld en die zegt dat ik me geen zorgen hoeft te maken omdat hij toch keutels heeft en drink.

Maar toch maak ik me zorgen l dat hij niks van zijn brokjes eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij in 3 dagen nog niks heeft gegeten dan een paar hapjes komkommer en een beetje hooi is dat zeker niet goed. ik zou dan ook een andere dierenarts gaan bezoeken. niet eten valt zelfs onder spoedgeval en daar zou een dierenarts je ook in het weekend mee moeten helpen. gelukkig keutelt je konijn wel wat, eet hij dan toch hooi misschien door de dag heen?

ik zou hem dingen gaan aanbieden die hij lekker vind, als hij maar iets eet. misschien nog wat anders dan komkommer? witlof, andijvie, stukje wortel? ik noem maar iets.

een konijn wat niks eet moet zeker naar een dierenarts (anders gaan de darmen stilliggen) dus ik zou daarin dan actie ondernemen en naar een andere dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Bedankt voor jullie reacties.

Hij eet wel hooi. Niet heel veel maar hij is eigenlijk nooit een grote hooi eter geweest.

Ik heb twee soorten hooi in huis en alle twee eet hij wel maar niet heel veel.

Dit is al vanaf het begin dat hij bij ons is.

Je leest overal over darmen die stil gaan liggen maar is het dan ook niet zo dat hij ook niet meer moet keutelen als ze stil liggen?

Hij heeft nu voor de nacht nieuwe voer want die krijgt hij wel s morgens en s avonds nieuw, en een balletje (waar granen en fruit op zit)

Dus voor nu wel wat hooi ( niet meer of minder dan normaal) en hopelijk vannacht ook het balletje.

De dierenarts kan ik dag en nacht bellen en heb ik dan ook gedaan maar die geeft aan dat als hij keutels heeft en genoeg drinkt en wat hooi eet dit voldoenden is.

En dat de brokjes wel weer komen.

Wat hij wel vaak eet is zijn stro eten jullie konijnen dat ook wel eens?

Het rare is dat grijsje gewoon rond huppelt en het lijkt erop dat hij nergens last van heeft.

Maar toch maak ik me zorgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van stro heb ik eens gelezen dat het weinig voedingswaarde heeft, maar wel de spijsvertering bezig houdt. Dus zolang hij keutelt, gaat het wel goed hoor. Het enige is dat hij nu wel af kan gaan vallen, als hij minder voedingswaarden binnen krijgt aan vezels ed. Is hij groenvoer gewend? Probeer dat anders eens door de brokjes te doen, wat hij gewend is en eet. Anders zou ik het ook niet weten... Die van mij begonnen vanzelf weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

We zijn nu een paar dagen verder en maak me toch nog steeds zorgen.

Grijsje is donderdag geholpen en hij eet nog steeds geen brokken.

Het enige wat hij nu af en toe eet is een handje andijvie en een paar sprieten hooi.

Keutels heeft hij heel klein of bijna niet.

Ik heb 2x contact gehad met de dierenarts en doe gaf de eerste keer aan dat het altijd wel even duurt na een operatie en gister zei hij als hij andijvie eet dan is het goed en brokken komen later wel.

Maar ik vind het zo weinig een beetje andijvie en die paar sprieten.

Nu wil ik eigenlijk grijsje gaan dwang voeren maar ben bang dat het niet goed is dat die paar hapjes andijvie misschien toch genoeg is.

Ik lees overal dat je van die bordjes wortels babyvoeding kan halen dus dat wil ik eigenlijk gaan proberen.

Zouden jullie gaan dwang voeren of eet hij toch genoeg :frown::frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK zou dwangvoeren en ook wat cisaral of primperan geven, het blijft een konijn....en aan de keutels te zien eet hij niet genoeg.

Ik ben trouwens geen fan van wortelhapjes en zo, bij gebrek aan mijn "normale" dwangvoer neem ik het kruim onderuit de zak van de Science selective , beetje water erbij en toedienen met een spuitje.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gelijk zijn brokken nat gemaakt en geprobeerd om dat te geven via een spuitje.

Het is wel even pittig om het er door te spuiten want blijft nog wel dik om door zo'n spuitje te gaan.

Maar het is gelukt en grijsje heeft wat binnen gekregen.

Voor vannacht een grote hand andijvie en hopen dat hij het morgen op heeft.

Ik kijk even wat hij op heeft en anders morgen ochtend en avond nog een spuit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Grijsje heeft vannacht een grote hand andijvie gegeten en wat hooi.

Vandaag overdag ook wat andijvie en zie hem soms een beetje eten van zijn hooi.

Heb ook broccoli in zijn kooi gelegd maar daar kijkt hij niet naar om.

Ga zo als de kindjes op bed leggen hem een spuit geven met bloemkool kijken of hij dat wil eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik heb hem net een spuit gegeven met bloemkool.

De eerste spuit ging wel goed maar de tweede spuit was een drama en sputterde hij echt heel erg tegen.

En daar is een halve sluit van in gegaan.

Het is wel 1 kliederboel maar heb het er graag voor over.

De keutels zijn echt minimaal en heel klein.

Weet echt niet zo goed wat ik er mee aan moet :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij nu een week na castratie nog minimaal keutelt en zelfstandig zo weinig eet zou ik zelf naar een andere dierenarts gaan als deze je niet wilt helpen. Als hij blijft keutelen liggen zijn darmen idd niet stil maar dan moet hij dat wel blijven doen.

Ik weet niet of er mensen zijn die de ervaring hebben dat een ram na een week nog zo minimaal zelfstandig eet, ikzelf heb de ervaring dat ze er de dag erna eigenlijk wel weer boven op zijn.

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook heel vreemd dat hij na een week nog zo slecht eet, dit is typerend voor de eerste dag(en) maar daarna.. Hij zou nu echt al helemaal normaal moeten zijn. Je schreef dat hij minder keutelt dan normaal (wat logisch is, want hij eet ook minder) maar hoe zien zijn keuteltjes eruit? Zijn die ook kleiner/donkerder dan normaal?

Ik zou hem persoonlijk niet gaan dwangvoeren (tenzij de dierenarts dit adviseert natuurlijk), hij eet duidelijk genoeg om de boel op gang te houden, anders had je na een week wel veel grotere problemen gehad. Ik denk verder ook niet dat het wat oplost.

Welke brokjes krijgt hij nu? Je zou kunnen proberen of hij een andere soort brokken wel wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

De keutels zijn echt klein en rond en soms van die trosjes aan elkaar.

Ik heb 2x contact gehad met de dierenarts en die geeft aan dag het wel goed komt :-0

Ik vraag me heel erg af of het door grijsje zijn verleden komt.

Hij is nu een paar welen bij ons maar nov steeds wel bang.

Hij kan zo uit zijn hok. ( hij heeft alleen een onderbal) maar komt er niet uit.

We hebben grijsje gekregen via de school van mijn zoontje en hij is vaak van huis/plek veranderd.

Nu is hij bij ons en denk dat hij heel erg moet wennen aan weer een nieuw huis.

Vandaar dat we grijsje hebben laten helpen zo dat hij zo snel mogelijk een vriendinnetje krijgt .

En deze krijgt hij ook over 2 weken.

Zo grijsje nu stress hebben van alles wat er is gebeurd of toch pijn.

Omdat grijsje zo bang/stress is wil ik hem ook niet steeds meenemen naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .