Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ben hier al een tijdje niet meer geweest, maar nu heb ik een vraagje.

Mijn konijn van 5 jaar is al vrij lang best zwak en heeft veel gezondheids problemen. Nu lijkt ze heel ziek, houd haar koppie scheef, lijkt om te vallen, wat soms ook we gebeurd.

Morgen ochtend ga ik meteen naar da, want heb veel gelezen wat het kan zijn.

Ze eet en drinkt wel goed.

Nu ben ik paar maanden terug bij da geweest en die had haar al opgegeven, ouderdom zei hij, toch is ze er toen boven op gekomen.

Maar nu gaat het dus weer niet goed.

Heb haar meteen binnen gehaald, maar nu is mijn vraag wat moet ik met haar vriendje doen, ook naar binnen waar hij dus minder ruimte heeft en meer beperkingen, maar dan is hij wel bij haar.

Of moet ik hem lekker buiten laten?

Groetjes Willeke

Geplaatst:

Niemand nog gereageerd?

Koppie scheef en omvallen lijkt op EC, 5 jaar is nog niet oud en ik zou gaan behandelen.

Dus zoek een DA die met je mee wil en je fenbendrops geeft, zeker een maand behandelen, misschien wel 2 maanden.

Protocol bij mijn DA is trouwens 1e 3 dagen dex (dexamethason) daarna op de baytril en novacam en natuurlijk de fenbendrops.

Succes met je bunny!

Geplaatst:

Baytril is sinds dit jaar verboden te gebruiken als AB bij alle dieren. Just as a note.

Ik ga met josti mee. Hoe gaat het nu met je konijn, en wat heeft de dierenarts vastgesteld?

Geplaatst:

Jep... Per 1 juni definitief met een overgangsregeling. Maar per 19 januari eigenlijk al. Mag alleen nog als uit onderzoek blijkt dat echt echt echt niks anders gaat werken. En waarom? Omdat dat ook een antibioticum is voor mensen en ze willen voorkomen dat bacterien er resistent voor worden voor ons mensen...

Geplaatst:

Enrofloxoral kan ik zo snel niet vinden, maar als hier dezelfde AB zit dan in Baytril zal dat wel. Het is niet verboden per se, heb mag alleen gebruikt worden als via onderzoek aangetoont wordt dat de verboden ABs de enigste zijn die werken.

Als Enrofloxoral ook verboden is heb ik die gisteren ook nog meegekregen van de DA. Ik had wel ff gelet of ik geen Baytril meekreeg, maar deze wist ik niet (en vond het eigenlijk wel best >.>).

Geplaatst:

Ben een klein jaartje uit het "konijnenwereldje" geweest, lees ik dat Baytril & Enrofloxoral vanaf dit jaar verboden zijn.

Maar goed dat ik weer ben gaan meelezen hier! Deze medicatie heb ik voorheen veel meegekregen voor mijn konijnen.

Om even terug te komen op de vraag van de TS:

Ik vermoed, net als Josti, dat jouw konijn EC heeft.

Vaak komt deze ziekte opzetten bij een verminderde weerstand, dus heel goed dat je je konijn naar binnen gehaald hebt met dit weer.

Wat je het beste met haar vriendje kan doen, hangt van beide konijnen af.

Vereenzamen ze zonder mekaar, dan zou ik hem ook naar binnen halen.

Maar als je merkt dat hij zich binnen verveelt & niet lekker in zijn velletje zit, dan zou ik hem fijn buiten laten.

Als je de mogelijkheid hebt, kun je ze mss een paar keer per dag samenlaten in een onverwarmde ruimte binnen, zodat ze niet helemaal vervreemden van mekaar.

Jouw DA klinkt niet echt konijnkundig. Met 5 jaar is een konijn echt nog niet stokoud.

Gemiddeld kan een konijn zo 10 jaar worden. Dus jouw konijn staat nog vollop in de bloei van haar leven :)

Als ik jou was zou ik een andere konijnkundige-DA zoeken, die jouw konijn eens goed onderzoekt & bekend is met de ziekte EC.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties!

Ze krijgt nu die fenbendrops.

Ik weet niet goed wat ik moet. Ze valt eigenlijk alleen maar om, dan wil ze overeind komen en valt dan weer.

Soms blijft ze wel op haar pootjes staan en probeert wat rond te lopen.

Ook als ze ons ziet probeert ze te komen en eten en drinken, als ik het aanbied vliegt erin.

Ze krijgt nu sinds maandag die medicijnen, zou ik al duidelijk verbetering moeten zien???

Hoofdje gaat steeds meer scheef staan lijkt het, moeilijk om te zien.

Ze wil nog zo graag, denken wij dus wil alles voor haar doen.

Maar nu las ik ook over pijnstillend of ontstekingsbuis remmers, is dat noodzakelijk?

En hoe kan ik haar helpen als ze omvalt, ze doet zichzelf pijn denk ik als ze valt.

Maar toen ik haar in een kleinere ruimte zette raakte ze meer in paniek.

Er liggen nu allemaal handdoeken en lappen om de onder grond zachter te maken.

Geplaatst:

Zie nu dat je al bezig bent met de fenbendrops... (eerst ff goed kijken)

Met EC is het vaak een lange adem hebben, pappen en nathouden nu.

Hou vol, en duimen!

Geplaatst:
Ze krijgt nu sinds maandag die medicijnen, zou ik al duidelijk verbetering moeten zien???

Het duurt vaak wel eventjes voordat je verbetering ziet.

Herstel kan soms wel weken en/of maanden duren.

Even volhouden nog :) Mocht je twijfel hebben zou ik even een bezoekje aan de (KK-)DA.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .