Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag ben ik met mijn Teddydwerg konijntje van 1 jaar bij de dierenarts geweest. Het viel me in januari op dat ze een kale plek begon te krijgen aan haar rechterkant. Het was maar een klein plukje en ik dacht dat ik dat misschien per ongeluk met de furminator had gedaan. Sindsdien heb ik haar niet meer gekamd met de furminator, maar de kale plek is steeds groter geworden. Op een stukje zie je wel kleine korte donkerbruine haartjes (ze is wit met lichtbruin/oranje), maar de rest is gewoon helemaal kaal, waarbij je alleen haar huid ziet. De dierenarts heeft haar huid kapot gekrabd en bekeken onder de microscoop, maar kon niks aparts vinden (dus geen huid- of vachtmijt). Haar verdere lichamelijke conditie was ook gewoon goed.

Ik vind echter soms hele plukken in de kooi. Het rare is ook dat het echt alleen haar rechterkant betreft en dat de rest wel goed in de vacht zit.

Hebben jullie dit vaker gezien en zo ja, weten jullie wat het zou kunnen zijn? Ik moet trouwens ook zeggen dat ik haar neusje iets roder vind dan voorheen.

Dankjewel!!

Geplaatst:

Hoi, heb hier ook twee Teddy's en heb een tijdje terug met de mijne een zelfde soort probleem gehad, hij had aan de zijkant kale plekjes en het haar liet heel makkelijk los... ben bij de dierenarts geweest en daar hebben ze een beetje op kweek gezet om te kijken of het geen parasiet was, of mijt... Ze zeiden uiteindelijk mijt...heeft je nijn ook schilfertjes? van die hele kleine witte vlokjes zeg maar... Zo'n furminator zou ik niet meer gebruiken hoor, mijn vriendin is trimmer ( wel van katten dat terzijde ) maar ze zei dat de huid van konijnen er veel te gevoelig voor is, alleen gebruiken door ervaren handen en dan twijfelachtig nog bij konijnen.. Ik kam ze met twee soorten kammen, en knip de koppies. Na ijsheiligen gaat de schaar er helemaal in en snoei ik ze lekker kort:mdr: Van mijt kunnen ze over het algeheel helemaal niet lekker worden door gek te worden van de jeuk.. Zou anders toch even bij de dierenarts langs gaan hoor...dan weet je het zeker

Geplaatst:

Hey,

Mijn Teddy konijn heeft dat nu ook, de trimster zegt dat dat waarschijnlijk komt omdat Pluis een klit had, en daar aan is gaan krabbelen zodat het als het ware een beetje 'zakt'.

En wat de plukken haar in jouw konijnenhok betreft; ik had dat ook, en de trimster heeft verteld dat ik de vacht van Pluis moet 'plukken'.

De lichtere haren kan je er uit plukken. Deze haren zitten al los in het haarzakje.

Pluk je je nijn niet, vind je de plukken dus in je hok. Want ze moeten er toch uit.

Het konijn krijgt dan weer nieuw haar :-)

Geplaatst:
Hey,

Mijn Teddy konijn heeft dat nu ook, de trimster zegt dat dat waarschijnlijk komt omdat Pluis een klit had, en daar aan is gaan krabbelen zodat het als het ware een beetje 'zakt'.

En wat de plukken haar in jouw konijnenhok betreft; ik had dat ook, en de trimster heeft verteld dat ik de vacht van Pluis moet 'plukken'.

De lichtere haren kan je er uit plukken. Deze haren zitten al los in het haarzakje.

Pluk je je nijn niet, vind je de plukken dus in je hok. Want ze moeten er toch uit.

Het konijn krijgt dan weer nieuw haar :-)

Is dit dan omdat ze in de rui is of zit er een andere reden achter? Ze heeft het namelijk nog nooit eerder gehad. Ik durfde haar door de kale plekken niet echt goed meer te kammen, maar heb dat gister wel gedaan. Sinds die tijd geen nieuwe plukken aangetroffen in de kooi. Mijn konijntje wast zich wel ongelooflijk vaak. Is dat ook een teken van iets?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .