Ga naar inhoud

Konijn begon zijwaarts te springen en ging dood, hoe kan dat? :O

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

gisteren heb ik mijn konijn van 5 Maanden oud in de tuin laten spelen. Dit doen we wel vaker...

We lieten hem gisteren alleen langer in de tuin spelen vanwege het mooie weer. Helaas hebben we niet goed op hem gelet. Na 20 minuten zag ik de konijn op de zand heel rustig zijn, hij zat daar maar liggend op zijn buik. Ik merkte dat er iets niet aan de hand was, toen ik naar de konijn toe liep en hem bij zijn oren wilde pakken begonnen hij opeens heel raar te springen. Zo zijwaarts net als een vis die uit het water wordt gehaald. Mijn eerste gedachte was dat hij iets heeft ingeslikt, dus zat mijn moeder water in zijn mond te spuiten (achteraf was dit ook niet slim). Hij werdt toen wel even normaal en ademde, toen we hem weer terug in zijn kooi deden ging hij opeens weer liggen en uit het niets sprong hij weer zijwaarts. Best wel eng wat we hebben gezien, en dan niet weten wat er precies aan de hand is. Dus wij hem weer uit de kooi halen weer proberen met water de misschien ingeslikte deeltje ook te laten inslikken. We hebben hem ook bij zijn voeten gepakt, dus zijn hoofdje omlaag... zodat misschien het deeltje er uit valt. Hij liep nog wel 2 stappen en viel weer op de grond.Ik had hem in mijn armen en hij sprong nog een paar keer zijwaarts en opeens was zijn hele lichaam heel relaxt, dat was het moment dat ik wist dat hij dood was.

Ik heb heel moeilijk geslapen vannacht moest ook een paar traantjes laten en zat de hele tijd te denken aan de leuke tijd die we samen hadden.

Nu ziet ik te denken: Zat de konijn wel te stikken? Of was er iets heel anders aan de hand?

Mijn moeder heeft best veel water in zijn mond gedaan uit wanhoop, maar ik weet dat konijnen niet veel water aankunnen omdat ze de reflex niet hebben om water uit te spugen.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Oh nee, hoe erg :(. Ik begrijp dat je verdrietig bent. Veel sterkte!

Klinkt een beetje zoals toen mijn konijn Pippa in "shock" was, doordat de giftige stoffen in zijn buik naar zijn hersenen waren gegaan. Pippa was al twee dagen ziek; hij had gas in zijn buik, dus hij at niet en lag maar heel de tijd te liggen, we hebben hem medicijnen gegeven en dwangvoer gegeven, maar plots begon hij zijn evenwicht te verliezen en liep hij raar, en deed hij inderdaad ook rare plotse sprongen. Hij is dan ook gestorven.

Alleen weet ik niet of dit hetzelfde is, omdat uw konijn niet ziek was? At uw konijn nog goed en was hij nog levendig?

Geplaatst: (aangepast)
Oh nee, hoe erg :(. Ik begrijp dat je verdrietig bent. Veel sterkte!

Klinkt een beetje zoals toen mijn konijn Pippa in "shock" was, doordat de giftige stoffen in zijn buik naar zijn hersenen waren gegaan. Pippa was al twee dagen ziek; hij had gas in zijn buik, dus hij at niet en lag maar heel de tijd te liggen, we hebben hem medicijnen gegeven en dwangvoer gegeven, maar plots begon hij zijn evenwicht te verliezen en liep hij raar, en deed hij inderdaad ook rare plotse sprongen. Hij is dan ook gestorven.

Alleen weet ik niet of dit hetzelfde is, omdat uw konijn niet ziek was? At uw konijn nog goed en was hij nog levendig?

Heel erg sneu om dat te horen ook jij veel sterkte...

Mijn konijn was die dag best nog actief, hij sprintte nog heen en weer. Eten deed I ook wel...

Dat van evenwicht verliezen en raar lopen, en rare plotse sprongen dat komt wel overheen. Weet jij misschien ook hoe die giftige stoffen in de buik kwamen van jou konijn?

aangepast door Konijn95
Geplaatst:

Gas is een van de mogelijke oorzaken voor "shock".

Gas is een veelvoorkomende ziekte bij konijnen en dat kan vele oorzaken hebben. Bv een bepaalde combinatie van groenten die het konijn niet goed bekomen was. Als konijnen iets niet kunnen verteren, blijft dat in hun buikje zitten. Ze stoppen dan met eten en keutelen niet meer, waardoor de darmen stilvallen. Doordat de darmen stilvallen, blijft het voedsel in hun buikje vastzitten en begint het giftige stoffen te verspreiden. Eens deze giftige stoffen zich in het bloed verspreiden, treedt de "shock" op en is het vaak te laat. Bij gas is het dus zaak zo snel mogelijk de darmen terug te doen werken, door medicijnen en dwangvoer.

In ieder geval, klinkt het toch niet alsof uw konijn gas had, als het die dag nog gewoon fit was en rondsprintte... Misschien was er een andere oorzaak voor de "shock" die uw konijn precies had en kunnen andere forumleden helpen?

Geplaatst:
Heeft hij niet wat verkeerds gegeten?

In ieder geval heel erg veel sterkte.

Dat weet ik dus niet... heb niet goed op de konijn gelet. We laten hem wel vaker in de tuin los, maar nooit was er iets gebeurd.

Er staan wel een paar planten in de tuin, we wisten niet dat bacteriën het zo ver kunnen brengen :'(

Geplaatst:
Gas is een van de mogelijke oorzaken voor "shock".

Gas is een veelvoorkomende ziekte bij konijnen en dat kan vele oorzaken hebben. Bv een bepaalde combinatie van groenten die het konijn niet goed bekomen was. Als konijnen iets niet kunnen verteren, blijft dat in hun buikje zitten. Ze stoppen dan met eten en keutelen niet meer, waardoor de darmen stilvallen. Doordat de darmen stilvallen, blijft het voedsel in hun buikje vastzitten en begint het giftige stoffen te verspreiden. Eens deze giftige stoffen zich in het bloed verspreiden, treedt de "shock" op en is het vaak te laat. Bij gas is het dus zaak zo snel mogelijk de darmen terug te doen werken, door medicijnen en dwangvoer.

In ieder geval, klinkt het toch niet alsof uw konijn gas had, als het die dag nog gewoon fit was en rondsprintte... Misschien was er een andere oorzaak voor de "shock" die uw konijn precies had en kunnen andere forumleden helpen?

Ik denk ook niet dat het gas is.. want hij heeft de dag daarvoor nog aardig veel keutels gelaten.

Geplaatst:

Bacterien? Nee, ik zit meer aan een giftige plant te denken. Taxus, buxus, lavendel. Dat soort planten. Vooral ook omdat het plotseling ging. Een konijn van 5 maanden oud die zo plotseling sterft is wel heel apart.

Geplaatst:

Ik zou ook denken aan een zeer giftige plant. Heb je iets van die planten of struiken in de tuin staan die Ainariel noemde? Wil je anders een foto maken van de planten in de tuin?

Geplaatst:

Allereerst wat erg voor je. Ik kan me echt voorstellen dat je dit beeld niet snel meer kwijt raakt.

Leef met je mee.

Mijn gedachte is inderdaad ook iets verkeerd/giftig gegeten misschien???

Heel veel sterkte dikke knuffels Belleke

Hier zijn een aantal foto's van de planten in de tuin, dit was ook de plaats waar hij zich het meest bevindt. Dat was ook de plaats waar hij heel erg stilletjes en rustig zat te liggen toen ik naar hem toe liep en hij raar begon te springen.

http://imageshack.us/photo/my-images/717/dsc02496vb.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/13/dsc02495b.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/600/dsc02494q.jpg/

aangepast door Konijn95
Geplaatst:

Hmmm lastig, mijn plantenkennis laat me ff in de steek. Wat zijn die sprieterige planten voor planten? En heb je aan de andere kant van de tuin nog wat planten of struiken staan?

Pas geleden is een vlaamse reus overleden van een heel klein stukje van een taxus. Dus zoiets kan rap gaan.

Geplaatst:
Hmmm lastig, mijn plantenkennis laat me ff in de steek. Wat zijn die sprieterige planten voor planten? En heb je aan de andere kant van de tuin nog wat planten of struiken staan?

Pas geleden is een vlaamse reus overleden van een heel klein stukje van een taxus. Dus zoiets kan rap gaan.

Ik heb zelf helemaal geen verstand van planten... maar heb net die taxus opgezocht we hebben wel iets in de tuin wat er best op lijkt of is het een taxus?

http://img826.imageshack.us/img826/9615/dsc02497y.jpg

Geplaatst:

volgens mij is dat wel taxus, als hij daarvan gegeten heeft is het erg waarschijnlijk dat dat de oorzaak is.

Veel sterkte met het verlies van je nijn!

Geplaatst:

Het lijkt er wel op. En op een van je foto's heb je ook zo'n soort plant achter zo'n sprietenplant staan. Ik ben bang dat je konijn daarvan heeft zitten snoepen. De meeste planten zijn nl giftig voor je konijn en dit soort planten extreem: binnen 1,5 uur is het gebeurd en je kunt er niks aan doen als ze het eenmaal binnen hebben gekregen (taxus is voor alles giftig eigenlijk). Het hoeft maar heel weinig te zijn.

Ik kan je alleen aanraden dat als je over een tijdje toch weer aan een konijn wilt beginnen, dat je die er sowieso uit sloopt en een hek om de rest van de plantjes zet.

Nogmaals heel erg veel sterkte.

Bedankt allemaal!

Wat ik met deze konijn heb meegemaakt durf ik geen andere te nemen.

En omdat ik zo gehecht aan hem was geraakt zal dat extra moeilijk zijn.

Nogmaals bedankt voor jullie steun en hulp! Is toch een last minder, nu ik weet wat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk is.

En voel me ook erg stom dat ik dit allemaal niet eerder heb opgezocht :/ stomme ik.

aangepast door Konijn95
Geplaatst:

Tja, dat soort dingen gebeuren helaas. Ik wist toen ik konijnen in huis nam ook niet dat de meeste planten giftig zijn. Maar hier op het forum ben ik erachter gekomen dat dit toch wel zo is.

Misschien voel je je over een tijdje beter en zekerder voor een konijntje. Ik zou zeggen: lees je van tevoren goed in, ga voor een leuk koppeltje (bij voorkeur uit de opvang) en zorg voor een goede basis. :)

Maar daar hoef je nu nog niet over na te denken, ik kan me voorstellen dat je hart nog helemaal bij je nijn is. Geef dat eerst maar even een plekje.

Heel erg veel sterkte met de situatie.

Geplaatst:
Tja, dat soort dingen gebeuren helaas. Ik wist toen ik konijnen in huis nam ook niet dat de meeste planten giftig zijn. Maar hier op het forum ben ik erachter gekomen dat dit toch wel zo is.

Misschien voel je je over een tijdje beter en zekerder voor een konijntje. Ik zou zeggen: lees je van tevoren goed in, ga voor een leuk koppeltje (bij voorkeur uit de opvang) en zorg voor een goede basis. :)

Maar daar hoef je nu nog niet over na te denken, ik kan me voorstellen dat je hart nog helemaal bij je nijn is. Geef dat eerst maar even een plekje.

Heel erg veel sterkte met de situatie.

Dankje!

Op dit moment ben ik daar inderdaad helemaal niet aan toe voor een nieuwe konijn.

Misschien verandert mijn gedachte over een paar jaar.

Bedankt voor je hulp!

Geplaatst:

Wat sneu.. voor..? (had HET konijn geen naam?)

Maarja, jammer dat hij zo snel moest gaan :surprised: :frown:

even voor de info, een konijn kan niet braken dus als het echt een vast zittende brok was geweest dan was het idd wel een goed idee om water in zijn bekje te doen ;D

Véél sterkte met je velies!

Geplaatst:

Heel veel sterkte met het verlies! Ik ben in een half jaar 3 konijntjes verloren. Door ziekte en door ouderdom. Ik heb er ook een lange tijd over gedaan om een nieuw konijn te nemen. Maar uiteindelijk doet het je wel weer goed :)

Sterkte!

Geplaatst:

Sterkte, ik zie eigenlijk van alles waar ik mijn konijn niet bij in de buurt zou laten. Ik zie denk ik ook Stinkende Gouwe opkomen, die kleine onkruidplantjes helemaal in het randje. Dat is ook heel giftig. Ik zie alleen paardebloem als goed plantje, de rest zegt me niks of is giftig, dus het lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk dat je konijn vergiftigd is helaas.

Mocht je toch ooit weer konijnen willen nemen, dan wil ik je toch even meegeven dat het heel pijnlijk is voor konijnen om ze aan hun oren op te pakken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .