Ga naar inhoud

Ziek


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Hallo,

Lang geleden dat ik hier geweest ben, maar nu heb ik toch echt een vraag...

Mijn konijntje is ondertussen 8 jaar en afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst naar de da met haar geweest.

Powershot gekregen, vitamines en voor bronchitis. Ook nieuw voer gekregen, van Sience Selective.

Dat oude voer kon ook echt niet meer. Ze had veel darmproblemen. Dus sinds vrijdag zit ze op Sience.

Alleen, ze eet en drinkt nog steeds nauwelijks! Probeer het nu te mengen met oud voer, maar dat wil ze meestal ook niet meer. Iemand tips om haar zoveel mogelijk te helpen? Da vond haar ook wel een erg oude dame. Denken jullie dat ze al bijna op haar laatste pootjes loopt? Lekker voer zoals die gekleurde maisstukjes lust ze weer wel, maar ik ben bang dat als ik haar lekker eten ga geven ze dan helemaal niet haar nieuwe voer moet. Ik snap het ergens niet, lekker voer moet ze wel, dus ze heeft honger maar waarom zet ze haar tanden dan niet in dat nieuwe voer? Ik vond het er toch wel smakelijk voor haar uitzien...

Mvg Knuffeltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

En stel nu dat ze er wel weer bovenopkomt, wat ik natuurlijk wel hoop, hoe kan ik haar dan het beste laten overwennen aan dit voer?

En hoeveel geef ik haar? Op het pak staat 60-70 gram pd, maar is dat niet erg veel? Wat geven jullie?

Bij knaagdieren kun je brinta geven als ze ziek zijn, kun je niet iets aan een konijn geven om hem aan te laten komen of moet hij echt uitzichzelf weer goed beginnen te eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de oorzaak achterhalen anders heeft het allemaal niet zo veel zin om wat er dan ook in te stoppen. Ik zou terug gaan naar de dierenarts. Ze zou inderdaad op kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Het zal in elk geval wel bergafwaarts blijven gaan als ze niet beter gaat eten en dan is het snel afgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu aan het dwangvoeren s'avonds en als het mogelijk is s'middags op aanraden van iemand op school.

Het was stom om hier advies te vragen. Ik doe de opleiding dierverzorging en ik en vooral mijn docenten horen het beter te weten als jullie. Hopelijk komt Stampertje er toch weer bovenop. Ik ben gaan dwangvoederen omdat ze nog steeds nauwelijks eet. Haar ademhaling is ook nog steeds veel en veel te snel. Wel wordt ze actiever. Hopelijk gaat ze als ik haar verteringssysteem op gang help vanzelf beter en meer eten. Ze heeft vandaag wel brood gegeten en wat hooi, en enkele brokjes, maar ik denk dat het haar gewoon erg veel moeite en energie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb veel slechte verhalen gehoord over opleidingen in dierverzorging en konijnen. Het is zeker niet zo dat die docenten het beter weten dan veel mensen hier op het forum, hoewel je gelijk hebt waar je zegt dat dat wel zo zou horen te zijn. Er zijn ook veel dierenartsen met weinig verstand van konijnen helaas. Maar doe wat je zelf denkt dat goed is, ik zou zelf een konijnkundige dierenarts eens grondig naar haar tanden laten kijken. Het is niet zo aardig om te zeggen dat het stom is om hier advies te vragen, er zitten hier heel veel mensen met ontzettend veel verstand van en ervaring met konijnen, dit is juist de beste plaats om advies te vragen!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet roeien met de riemen die ik heb.

Ik woon in een of ander boerengehucht, er is 1 dierenarts en die zit enkele dorpen verder.

Je kan aan Stamp zien dat ze moeite met ademen heeft. Dan lijken me niet haar tanden waar het probleem zit.

Ik blijf proberen te dwangvoederen, en als ik al weer naar de da ga, is dat voor een spuitje want ik ga niet alles proberen als het niet werkt. Ze heeft al 2x een injectie gehad, op is een keer op. Ik vind dat ze al een mooie leeftijd bereikt heeft voor een konijn wat alleen leeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dit echt niet zo goed. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat het een keer op is. Maar ze heeft waarschijnlijk niet eens een fatsoenlijke kans gekregen. Je bent haar momenteel op geen enkele manier aan het behandelen, het enige wat je doet is symptomen bestrijden en daar zal ze niet beter van worden, daar rek je haar leven (lijden) alleen maar mee. Als ze daadwerkelijk een luchtweginfectie heeft ga je het niet redden met Ć©Ć©n 'powershot' maar zal ze een fatsoenlijke kuur moeten krijgen. Ook zul je echt moeten achterhalen waardoor ze zo slecht eet. Niet eten wijst vrijwel altijd op pijn en zou in dit geval ook een teken kunnen zijn dat ze erg benauwd is. Beide is een lijdensweg.

Dat ze al een mooie leeftijd bereikt heeft wil niet zeggen dat ze niet de kans moet krijgen om nog ouder te worden toch? Of dat ze geen medische zorg verdient. En natuurlijk ga je niet van alles proberen dat niet werkt, daarom is het ook zo belangrijk om naar een goede dierenarts te gaan die het konijntje goed onderzoekt en die dan een goede diagnose stelt en de juiste behandeling in zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was stom om hier advies te vragen. Ik doe de opleiding dierverzorging en ik en vooral mijn docenten horen het beter te weten als jullie.

Nou als jij het zoveel beter hoort te weten dan vraag ik me af waarom je je konijn al die tijd alleen hebt laten zitten. Je zou dan toch moeten weten dat het een groepsdier is? ook gaf je haar gemengd voer, niet meteen goed voer voor konijnen ook al ziet het er voor mensen leuker uit. je da kan op basis van gewoon het bekje openen niets zeggen over haken of wat dan ook. Als een konijn niet eet is dat zeer ernstig en zomaar eventjes zelf gaan dokteren door te dwangvoeren als het niet beter gaat nadat je naar de da bent geweest lijkt me niet zo'n goed idee.

Op zich doe je met je eigen dier wat je wil, maar advies vragen en dan als het niet in je karretje past zeggen dat jij er in feite meer over weet terwijl alle beslissingen die je tot nu toe maakte niet echt kennis uitstralen over konijnen vind ik wat ver gaan.

Ik ga akkoord met wat Dollie zegt, biedt haar een faire kans door naar een goede da te gaan :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .