Ga naar inhoud

Plakpoep in de winter


Feetje

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb even een vraagje over plakpoep.

Wij hebben 5 konijnen die bij elkaar zitten. Alles gaat goed, maar één van de konijnen (vrouwtje) heeft constant plakpoep aan haar achterste hangen. Zelf lijkt ze hier geen last van te hebben, want ze is altijd heel vrolijk. Aan het karakter merken we niet dat ze er last van heeft, ze is altijd nieuwsgierig als we weer naar het hok komen of als ze in de tuin mogen rennen.

Deze plakpoep weken wij altijd van haar kontje af. En zij is de enige van de 5 die hier last van heeft, maar dan ook alleen maar in de winter. Vorige winter had ze dit ook, in de zomer heeft ze er geen last van.

Ze krijgen samen drie bakjes biks per dag, veel hooi en vers voer (alle groentes die ze mogen eten en ook gevarieerd). Het is niet zo dat zij bijvoorbeeld alle groentes opeet (hier heb ik al aan gedacht).

Kan iemand me helpen? Wat kunnen we doen om haar van de plakpoep af te helpen?

Groetjes,

Feetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geef je een soort groente waar dat bepaalde konijn niet helemaal tegen kan...

Komt wel vaker voor ondanks dat het een groente is die ze morgen hebben dat ze er een beetje last van krijgen.

Een voor 1 de verschillende groentes eruit laten en kijken hoe het gaat, eerst bv een paar dagen geen witlof, heeft ze nog steeds plakpoep na 3 dagen kan je wel gewoon witlof geven. Maar daarna laat je de andijvie er een tijdje uit.enz enz...

En ik zou ff kijken hoeveel biks je ze precies geeft( per kg konijn 15-25 gr. Afhankelijk van het merk)

Die van mij wegen met ze 2 bij elkaar 5 kg precies, en ik voer ze ss dat is 15 Gr. Per kg dus op een dag 75 gram biks.

En dit is nog geen eens een half voerbakje...

En verder eet ze genoeg hooi?

Dit zijn dingen waar je even naar kan kijken..

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 konijnen en 3 bakjes biks zegt ons eigenlijk niet veel. Hoe veel wegen de konijnen en hoeveel gaat er in een bakje?

Is ze goed op gewicht, of is ze aan de stevige kant?

Voer je bepaalde wintergroentes die je in de zomer niet geeft?

Is het mogelijk dat ze een wormbesmetting heeft?

Eet ze genoeg hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Sorry voor mijn late reactie. Een van onze konijntjes is vorige week overleden. :(

Bedankt voor jullie reactie. De konijnen krijgen afgewogen hoeveelheid biks per kg lichaamsgewicht. We hebben eens goed gekeken en ze eet eigenlijk niet graag hooi. Als ik het voor haar neusje houd, eet ze het, maar niet van harte zeg maar. De rest eet wel veel hooi, dus daardoor kan het wel komen. En op de verse groente vliegt ze af... dus daar eet ze dan weer misschien te veel van. Dit kan misschien komen doordat wij ze op latere leeftijd in huis hebben gehaald (dit was 1,5 jaar geleden) en bij de vorige eigenaar bijna niets van vers voer te eten kregen. We hebben het langzaam opgebouwd, maar op een of andere manier heeft ze in de winter altijd last van haar poep.

Misschien geen verse groente meer geven voor een tijdje? Of hoe denken jullie hierover?

Groetjes en bedankt!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep wordt meestal veroorzaakt dat ze teveel brokjes krijgen.

In een groep konijnen is vaak heel lastig te zien hoeveel brokjes elk konijn binnenkrijgt.

Het kan dus heel goed zijn dat je voedster het grootste deel van de brokjes zelf naar binnen schrokt, waardoor ze verzadigd is, geen hooi meer hoeft & dat hierdoor ook de plakpoep ontstaat.

Heel veel sterkte met het verlies van je ander konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .