MM12 Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 Zoals de titel al zegt: Is mijn konijn in de rui?De laatste dagen valt me op dat één van mijn konijnen een warrige vacht heeft en met name achterop. De vacht laat daar ook wel makkelijk los. Mijn andere konijn heeft het niet. Ik heb een kort filmpje gemaakt al heeft youtube de kwaliteit omlaag geschroefd maar je kan het wel zien. Eet en drinkt goed is actief en er zijn verder geen bijzonderheden. Maar omdat het nu toch nog wel flink vriest verbaasd het mij! Wie zijn konijn heeft het ook al?http://m.youtube.com/#/watch?v=ljBKu50ALu4
MM12 Geplaatst: 25 februari 2013 Auteur Geplaatst: 25 februari 2013 Iemand? http://www.youtube.com/watch?v=ljBKu50ALu4&list=HL1361815793 Dit is de link naar de desktop versie.
Majk Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 Ik heb even gekeken naar je filmpje maar ik kan het niet goed zien. Het zou natuurlijk kunnen dat hij nu gaat verharen, maar er zou ook iets anders aan de hand kunnen zijn. Het lijkt me verstandig dat je even checkt of hij geen kale plekken of witte schilfers in zijn vacht heeft. Als hij dat niet heeft, zal het waarschijnlijk wel rui zijn. Misschien voelt hij aan dat het binnenkort mooier/warmer weer wordt?
mystique Geplaatst: 25 februari 2013 Geplaatst: 25 februari 2013 Ik denk dat het maar twee dingen kunnen zijn: rui of een huidaandoening. Als het het juiste moment is bij mijn Coquille, kan je handenvol haar er zomaar uittrekken, zonder enige weerstand, dus dit is wel een mogelijkheid. Alhoewel het tijdstip wel vreemd is, in het midden van de winter. Ofwel is het vachtmijt of iets dergelijks, ik ben hier niet zo van op de hoogte. Als je een pluk haar uittrekt, zitten er dan veel schilfertjes tussen, of als je er kriebelt, heeft je konijn dan jeuk? Misschien is je konijn gebeten door een ander konijn, vandaar de warrige vacht, en zitten de plukken haar die loskomen bovenop een korstje?
MM12 Geplaatst: 25 februari 2013 Auteur Geplaatst: 25 februari 2013 Ik kan niet handenvol haar eruit plukken. Je aait het er wel makkelijk uit, maar zijn kleine bosjes. Morgen, wanneer er weer daglicht is, ga ik even goed tussen zijn vacht gluren of er misschien toch iets ergers aan de hand is. Het lijkt mij inderdaad ook een gekke tijd van het jaar. Zijn normale vacht ziet er ongeveer uit zoals op zijn flanken (6sec. frame in het filmpje kan je het goed zien) Dus de lichtere bruine kleur. Dat donkere is echt allemaal warrig en lijkt alsof dat lichte bruine er tussen weg is.
MM12 Geplaatst: 26 februari 2013 Auteur Geplaatst: 26 februari 2013 Jeetje wat een dikke vacht zeg! De huid is nauwelijks toonbaar haha. Ik heb echt moeten graven, maar er lijkt niets aan de hand te zijn. Hij zal dan toch wel in de rui zijn.. Misschien zegt het wel dat er mooi weer aan komt!
Bun en Hazel Geplaatst: 28 februari 2013 Geplaatst: 28 februari 2013 Mijn konijn (zit binnen) is nu volgens mij ook in de rui, hij verhaard echt behoorlijk.Hij heeft lang haar, daardoor valt het meer op dan bij jou konijn. Maar verhaard het ook echt op bepaalde plekken het meest?Bij Bun zit er echt een korte vacht op de plekken waar al veel is uitgevallen! En een stuk donker!
belleke Geplaatst: 28 februari 2013 Geplaatst: 28 februari 2013 Borstelen iedere dag denk ik dan maar.Ik heb zojuist al mijn konijnen even gewogen, nagekeken en Samson gekamd. En ook hier al flinke rui bij alle konijnen.Denk door het wisselende weer dan warm, dan koud.Knuffels Belleke
Lonja Geplaatst: 28 februari 2013 Geplaatst: 28 februari 2013 Ja hoor mijn ene konijn is ook verschrikkelijk in de rui, al 2 weken, hij ziet er niet uit want hij heeft nu nieuwe donkere vacht en oude lichte vacht. Op zich niets te vroeg, anders is het volgende week 13 graden en dan zit ie daar met een vacht voor -10. Dat zou veel te warm zijn als hij dan nog een keer moest gaan ruien.Mijn andere konijn ruit nog niet maar zij heeft op de een of andere manier ook helemaal geen dikke vacht, maar een ander soort vacht, gladder en zij zet altijd haar haren helemaal overeind dus dat zal wel anders werken bij haar. Ik maak me er niet zo druk om, ze ziet eruit als een wild konijn (wat ze ook minstens voor de helft is) en zulke konijnen zullen echt wel de beste vacht hebben die in ons klimaat maar mogelijk is.
Aanbevolen berichten