Ga naar inhoud

Wat is dit? Tumor?


LuukT

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Ik heb zojuist de konijnen te eten gegeven, en merkte dat mijn ram moeite heeft met het oppaken van brood. Na even gekeken te hebben bleek dat er een grote bult onder zijn mond zit, en het ziet er behoorlijk raar uit.

Ik heb al gelezen dat het een wam kan zijn.. maar toch denk ik dat het wat anders is.

Heeft er iemand enig idee?

watisdit2.png

Zo niet ga ik maandag direct naar de DA.. maar ik blijf hopen dat het niks is.

Behalve het eten zojuist, is me niks opgevallen. Hij heeft van de winter 2x vocht in zijn oog gehad.. maar het lijkt me sterk dat dat er ook maar iets mee te maken heeft.

Hij valt ook niet dik te noemen..

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso niet de wam, dat is namelijk meer een onderkin.

Het kan ook een ontstoken geurklier zijn. Konijnen hebben namelijk zo'n kliertje onder hun kin. Het kan nog weleens voorkomen dat deze vol gaan zitten en gaan ontsteken.

Ik zou er zeker mee naar de DA gaan! Dit is niet iets wat normaal is volgens mij, vooral niet als hij moeite heeft met het oppakken van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh er groeit wel haar op de bult.. weet niet of dat uberhaupt bij een tumor is?

Medisch gezien zijn alle zwellingen, goed of kwaardaardig een tumor. Dus ook een ei op je hoofd als je het gestoten hebt.

Maar laat inderdaad even nakijken door de dierenarts. Lijkt het nou ook nat te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!!

Vanmiddag is hij geopereerd, hebben ze de abces weggehaald. Heb hem zojuist opgehaald en het wordt de komende dagen veel spoelen.. hopen dat hij het gaat redden.

Ben eigenlijk vergeten te vragen wat de reden was voor de ontsteking.. maar zal dit vrijdag tijdens de checkup even navragen.

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spoelen is met betadine.. zodat alle troep e.d. eruit komt. Daarna smeer ik er honing in!

Net weer geweest voor controle, en alles ziet er heel goed uit, dus dat is goed nieuws.

Hij heeft ook iets tegen de pijn, maar het is de bedoeling dat ik dat in zijn bek spuit en dat krijg ik in mijn eentje niet voor elkaar. Heb ook niet het idee dat hij er veel last van heeft dus laat het maar zo ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heeft Doram het niet gered.. Zaterdag had ik voor het laatst de wond gespoeld, omdat er vrijdag aangegeven werd alles in orde was en het weer goed kwam. Ging er vanuit dat een beetje rust ook niet verkeerd zou zijn.

Daarom niet heel veel aandacht besteed ( niet opgepakt e.d. ) maar gister besloten hem maar weer even naar buiten te doen.

Het viel me op dat hij niet veel bewoog, en een snelle ademhaling had. Besloten om hem maar even in zijn eentje in zijn hok te laten, dit hielp en zijn ademhaling ging weer wat rustiger. Toen bleek dat hij niet meer at/dronk en aan de zware diarree zat (soort plas).

Met een spuit zelf water gegeven, en dat hooithee geprobeerd. Hij kreeg dit nog zonder moeite binnen dus besloot dit nog een paar keer te herhalen en morgen (vandaag) naar de DA te gaan.

Vannacht nog er uit geweest om hem te laten drinken, maar hij kon/wou al niet meer slikken en lag er maar een beetje bij. Als ik hem op zijn zij zou leggen bleef hij gewoon in die positie en als ik hem vasthad viel zijn kop telkens naar achteren. Zag er dus niet goed uit.. en vanochtend lag hij dood in zijn hok.

Ik ben blij dat hij nu in ieder geval rust heeft, en hoop dat hij mijn "fouten" kan vergeven. Had hem gister laten weken omdat het poep aan hem kleefde, maar vannacht was zijn vacht nog donker.. dus ben bang dat ik hem misschien niet goed genoeg gedroogd heb. En ik had die diarree veel eerder moeten zien. EN het bleek dat het gat er nog zat, dit kon ik vanochtend natuurlijk veel beter zien en het leek alsof daar ook nog wat spul uitgekomen was.

Al met al had ik het beter aan kunnen pakken, maar waren de kansen denk ik sowieso al aan de lage kant.

De diarree is denk ik onstaan door alle stress rondom de abces.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .