Ga naar inhoud

Poep aan kontje konijn


Anton Mulder

Aanbevolen berichten

Hellow ik heb ff een vraageje mijn konijn poept gewoon normale keutels enzo ik geef hem ook hetzelfde eten en lekker veel hooi vant tja het is winter :) maar om de 2 weken ofzo zit er bij zijn kontje allemaal poep aan zijn haartjes vast dus ik dacht : he? is dit diaree ofzo? ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen want ik weet het anders ook niet meer mar het gebeurde eerst nooit! :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je even een eigen topic gegeven, dat is wat makkelijker.

Meestal als een konijn plakkerige ontlasting heeft is voeding de oorzaak.

In dit artikel lees je wat gezonde voeding is en hoe de normale keutels er uit horen te zien:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

In dit topic lees je alles over ziektes bij konijnen, http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html

hierin staat over diarree:

Diarree: Een konijn kan drie verschillende soorten ontlasting hebben. De normale keutels, blinde darmkeutels (een soort trosje, deze horen ze op te eten) en diaree. Als het konijn voortdurend zachte keutels produceert is het diaree. Soms zijn er zelfs geen keutels meer in te herkennen. Dit kan komen door een wisseling van voer, of een te veel aan (groen) voer. Een konijn mag maximaal 25 gram voer (biks) per kilo lichaamsgewicht (uitgaan van volwassen gewicht). Het konijn moet altijd beschikken over hooi en vers drinkwater. Om de diaree tegen te gaan kan er ook hooithee gemaakt worden. Meer informatie over hoe de spijsvertering van een konijn werkt kun je in dit artikel lezen . Diarree kan echt heel veel oorzaken hebben. Het kan komen door voedingsfouten; te veel voeren, gemengd voer, plotseling wisselen van voer, te veel groenvoer, weinig hooi.

Sommige konijnen hebben een plakpoepsyndroom. Dit komt vaak voor bij oudere of te dikke konijnen. Ze hebben dan geen echte diarree maar samengeklonterde ontlasting (blinde darm keutels). Deze eten ze niet op. Vaak omdat ze te veel voer en te weinig hooi krijgen. Soms is een konijn zo dik dat hij niet eens bij zijn anus kan om de blindedarmkeutels op te eten. Verwijder de vastgeplakte ontlasting van het konijn, geeft twee dagen alleen hooi en water. Begin daarna weer rustig met brokvoer. Eén eetlepel tegelijk, tot je op 25 gram brokjes per kg volwassen lichaamsgewicht zit. Bouw rustigaan groenvoer op. In dit artikel kun je tips vinden om een te dik konijn af te laten vallen.

Bij langdurige (langer dan 2 dagen) of zeer hevige diarree altijd naar de dierenarts gaan. Voor jonge konijntjes met diarree moet je extra snel naar de dierenarts, als je te laat bent kan dat de dood van je konijntje betekenen.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou nee het zit zo hij poept wel gewone keuteltjes maar om de zoveeltijd dan zit er bij zijn kontje allemaal poep gewone keutes die zich volgensmij gewoon ophopen. ik weet niet hoeveel hij weegt :O maar het is een dwergkonijn en hij is niet echt dik ofzo.en de brokjes weet ik ook niet want we hebben nog genoeg brokjes dus als er nieuwe moeten komen laat ik het je weten :) maar wel bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet niet hoe veel je konijn weegt, hoeveel gram je voert en welk merk brokken je voert? Misschien is het een idee dat je je wat meer verdiept in wat een konijn hoort te eten, wat hij binnen krijgt aan verschillende voedingsstoffen (dus een brok met goede samenstelling voeren) en hoe veel.

Als je daar eens mee begint dan denk ik dat je een goede kans hebt dat je konijn daar van opknapt.

Het is wel belangrijk, want als het straks warmer wordt is het heel gevaarlijk als een konijn keutels aan zichzelf heeft hangen, vliegen leggen daar eitjes in en de maden eten het konijn levend op. Dat is geen uitzondering bij een vies konijn en komt best vaak voor, betekent het einde van het konijn. Dus ik zou je echt op het hart willen drukken niet maar af te wachten met deze dingen uit te zoeken tot de brokjes op zijn of zoiets. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .