Ga naar inhoud

konijn met wond op penis


lacelestia

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Sinds anderhalve maand heb ik twee konijnen bij een opvang geadopteerd, allebei hangoren, mannetje Sam en vrouwtje Floor. Ze zijn altijd lief met elkaar bezig, knuffelen, likken, the usual. Maarr.. sinds een paar weken heeft Floor de behoefte om Sam te berijden (vrouwtje op mannetje) en Sam springt dan snel weg, dan gaat Floor met dr kopje onder zn buik liggen en bijt in zn geslachtsdelen. Daarna gaat hij haar likken, geen enkele boze reactie verder. Een week geleden ben ik daar pas achter gekomen (omdat ik eerst dacht dat ze gewoon zijn aandacht nodig had) omdat ik bij Sam een grote zwarte korst op zn geslachtsdelen ontdekte, we dachten dat het aangekoekt vuil was en we hebben dat eraf gehaald. Nu ik weet dat Floor er in beet, smeer ik elke dag een creme erop zodat het misschien wat beter geneest, er zit nu weer een korst op de bovenste helft.

Echter, wat moet ik doen? Naar de dierenarts is een zeer kostelijke zaak en ik weet niet of die uberhaupt wat nuttigs kunnen vertellen. De opvang waar ik ze vandaan heb is ook ingelicht en die oppert dat Floor gesteriliseerd zou moeten worden, maar dat kan ik gewoon niet betalen momenteel.

Groetjes,

Marjolein, Floor en Sam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stitch heeft ook syfilis gehad, maar dat was enkel aan zijn snoetje te zien. Het waren wel geen zwarte korsten maar eerder geel/bruin. Was inderdaad heel gemakkelijk te behandelen. 3 spuitjes (telkens een week tussen) en het was weg.

Zou het toch eens aan de DA laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je toch ook aan om het aan de dierenarts te laten zien. Stel dat het wel een bijtwond is, die kan ook zeer lelijk gaan ontsteken en dan ben je veel verder van huis, ook financieel gezien. Ik had gisteren ook een rekening van jewelste. Maar dat hoort er nu eenmaal bij als je dieren neemt vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij de anderen aan, en zou er ook mee naar de dierenarts gaan.

Wij hadden in december ook een konijn met een peniswond (Dennis nogmaals 'gecastreerd' door Sid), en zeker op zo'n plek is het belangrijk iemand er na te laten kijken. Dit om beschadiging van plasbuis e.d. 100% uit te sluiten, en zodat iemand je kan laten zien hoe (en met welk middel) je de wond het beste verzorgt.

Wij hebben het laatste half jaar het financieel ook niet makkelijk, en omdat we een vaste dierenarts hebben, mogen we daar als we het geld niet in een keer hebben ook in termijnen betalen. Misschien zou je eens nu kunnen vragen of dat bij jou in de buurt mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Allen,

Ik heb het even aangezien, met als positief resultaat dat ik in elk geval zeker weet dat het inderdaad syfilis is (bedankt voor jullie suggesties!!) Sam heeft nu ook al een korst op z'n kin en z'n gevalletje is nog steeds erg korsterig maar zonder duidelijk wondvocht of littekenvorming. Dus we gaan maar met het koppel naar de dierenarts, want ik las ergens dat de ander ook preventief ge-ent moest worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wauwie, konijnensyfilis.. Weer wat geleerd op dit forum zeg!

Als je voedster zo rijdt kan castratie zeker helpen, het huwelijk van mijn konijnen kan echt niet meer stuk sinds mijn voedster gecastreerd is!

De kosten hiervoor lopen erg uiteen, hier in de stad was de duurste 250 euro en de goedkoopste 130, echt een absurd verschil. In dorpen liggen de prijzen vaak lager, dus even rondbellen loont zeker!

Hoe was het bij de dierenarts? Het is inderdaad aan te raden ze te enten tegen RHD (VHS) en Myxomatose, dat hoeft maar 1 keer per jaar :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben met ze naar de dierenarts geweest, maarrrr...het is géén syfilis! De korst op zn kin is een bijtwond, en zn voorhuid is ook wel ontstoken maar hij zei: als het syfilis was geweest, dan waren de slijmvliezen bij de neus etc ook ontstoken en dat is niet het geval. Dus nu drie maal daags smeren met een antibiotica cremetje en hopen dat het daar van op knapt.

Wat wel duidelijk was is dat ze wat veel eten kregen omdat ze hun zachte keutels niet meer opaten, dus ze gaan even stevig op rantsoen. Ze waren verbazingwekkend lief, vooral Floor heeft maar een keer gegromd en was verder als was in warme handen!

Nu is ook duidelijk dat Floor op de lange termijn inderdaad maar gesteriliseerd moet worden, als zo dan de machtsstrijd geleveld wordt: geen gerij = geen gebijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe vaak ga je dan en voor wat? Ik twijfel ook heel erg

Twijfel je voor de verzekering? Ik ga voor alles waarvan ik denk dat een dier zorg nodig heeft. Vorige week was Guus ineens ziek binnen 20 minuten, bij de dierenarts leek de achterhand verlamd. Gelukkig was het tijdelijk en heeft hij een verkeerde beweging gemaakt waarschijnlijk. Ben geweest met een ontstoken oog, en verdenking op een gasbuik. Voor onze hond hadden we het ook, en dat arme dier bleek zijn gewicht in goud waard, hij had een probleem met zijn darmen en op een gegeven moment kwamen we elke maand. Nu weet ik wel dat een hond geen konijn is maar de kosten kunnen lelijk oplopen, zeker wanneer je er twee hebt. Maar ieder voor zich hoor, ik heb er een heel prettig gevoel bij, en een ander doet het liever zelf iedere maand in een potje apart zetten... Dus wat je wilt... ik voel me er prettig bij... Ben het wel met Fabiennenina eens dat een dier geld kost en dat weet je van te voren...maar mijn dierenarts geeft geen korting hoor wanneer ik zeg geen geld te hebben...

aangepast door Reza
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft die verzekering, als je geluk hebt maak je er nooit gebruik van, maar voor ons is het gewoon een prettig idee...dat we twee konijnen en twee katten hebben en ze 'gewoon' naar de dierenarts kunnen ook als is het even een mindere maand..en je kan zelf kiezen voor hoeveel (tot op zekere hoogte natuurlijk) je eigen bijdrage is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel :) het zal ook wel weer goed komen uiteindelijk

Een andere vraag voor de hele groep: Sam heeft inmiddels een verschrikkelijke hekel aan me gekregen omdat ik 3x per dag zn gevalletje moet insmeren met crème en ik hem dus elke keer uit het hok moet sleuren omdat hij er echt niet uit wil en er ook niet in trapt als ik hem wat lekkers voorhoud. Heeft iemand nog een tip hoe ik het zo goed mogelijk aan kan pakken zonder dat de band tussen ons straks definitief kapot is? Gewoon stug doorgaan tot de crème op is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .