Ga naar inhoud

"gepest" konijntje


Ukkepuk

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Mijn konijntje (Uk/Ukkie) was toen ik haar kocht de "underdog" Het beestje had meerdere bijtplekken en het was haar door de andere konijntjes niet toegestaan om te eten. Dit resuteerde dat, toen ik haar kocht ze het formaat van een ong. 5 wkn oud konijntje terwijl ze dik 2 mnd was! Heb haar bij mijn twee andere konijntjes geplaatst en naar een week de ruziezoekers uit elkaar te houden werd Uk geaccepteerd en waren ze alle drie dikke maatjes in een groot buitenhok met pvc/buis naar de buitenren.

In de afgelopen koude winterse weken heb ik mijn konijntjes alleen de hoognodige aandacht gegeven met de verzorging. Dit wilde ik gister met het mooie weer inhalen door alles goed schoon te maken en de konijntjes weer lekker te borstelen etc. Pas nu viel het mij op dat Uk een raar bekkie trok. Eerder had ik wel zoiets gezien, maar ik was in de veronderstelling dat ze haar snuit-wangetjes raar hield en ze zat met haar tong te likken langs haar voortand. Bij onderzoek keek ik beter en tot mijn schrik was dat niet de boventand, maar de ondertand die reusachtig was gegroeid! Ik heb dat arme ding dus een aantal weken misvormd rond laten lopen omdat ik dacht dat ze een rare trek had met haar mond! Deze ochtend heeft de dierenarts haar tandjes geknipt. Alles was vervormd en vergroeid op de kiezen na. Ook zat er een barst in een tand.

Nu heb ik de opties:

- iedere maand tandjes laten knippen ad € 5,20

- operatie ad €100 - € 150,00 (nagebeld en schrikken van de prijs!)

Ik ga voor de operatie kiezen denk ik. Maar daarnaast vraag ik mij af of dit aan te rekening is op de dierenspeciaalzaak waar ik het konijntje heb gekocht! Dit, omdat het konijntje zo gepest is in de speciaalzaak en niet goed gevoerd is, en de DA mij zegt dat het vergroeien van de tanden kan komen door genetische aanleg en/of slechte voeging in het begin van haar korte leventje.

Wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat olifantstanden toch vooral komen door erfelijke afwijkingen. Dierenwinkel konijntjes komen meestal van een broodfokker vandaan en die fokken voor het geld en niet voor gezonde konijntjes.

Ik zou zeker voor de operatie gaan. Het knippen van de tanden doet pijn. Ook heb je kans op splijten en andere ellende. De prijs kan wel lager. Mijn dierenarts doet het voor ongeveer 60 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje heeft het ook in de dierenwinkel al gehad. En dan zogenaamd door een dierenarts laten controleren, wekelijks. Sure.. Terwijl ik haar toen ik ze net had heb laten controleren bij mijn da en daar zagen ze het meteen. Ik ben inderdaad voor de operatie gegaan (iets meer dan 100 euro). En met dit verhaal ben ik ook naar de dierenwinkel gestapt. Ze zeiden daar dat ik het ook zelf veroorzaakt kon hebben door het beestje te laten vallen! Ik was aardig pissig over die reactie, maar we kregen een gratis zak voer, dus mocht verder niks doen van mijn vriend. Al hun konijntjes komen zogenaamd ook van dezelfde fokker en ze zouden contact met haar opnemen om te zeggen dat ze de moeder niet meer moeten gebruiken. Ik geloofde het toen nog, maar nu niet meer.. Ik hoorde namelijk via de opvang van Deurne waar ik Pluisje heb opgehaald dat dit erg veel bij die dierenwinkel voorkwam. Ze zei alleen dat ik hun reactie uit de winkel naar hun hoofdkantoor kon sturen, omdat die er niet blij mee zouden zijn. Ik denk zelf echter dat zo'n hoofdkantoor ook weinig doet, die zien ook vooral geld en inkomen..

Dus naar de dierenwinkel terug kan zeker, maar verwacht niet te veel.. Betreft het een landelijke keten, kun je het hoofdkantoor nog proberen met de reactie van de winkel als het niet naar je tevredenheid is opgelost. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet meer mee naar de dierenwinkel gaan. Je had ze destijds er op aan kunnen spreken hoe ze met dit konijntje zijn omgegaan, die tijd is nu een beetje voorbij.

Operatie zou ik ook doen, vooral omdat ik ze de stress van maandelijks naar de DA gaan zou willen besparen. Verder niet te schuldig voelen, je bent er op tijd bij en het kan gebeuren dat je wat mist (zeg ik helaas uit pijnlijke ervaring).

Fijn dat Uk nu zo'n lekker leven heeft bij jou, succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .