Ga naar inhoud

Voortanden trekken


Max2

Aanbevolen berichten

Helaas blijkt mijn ram na meerdere keren bijslijpen toch wispelturige tanden te hebben. Ze groeien nu weer verkeerd.

Ik heb zojuist de dierenarts gesproken die voorstelt om de voortanden te laten trekken. Dit klinkt erg eng, op internet vind ik nare verhalen. Wat moet ik me er bij voorstellen? Kan hij daarna wel eten? Dan denk ik aan brokken ( trovet en Science selective), hooi, kruiden en groente? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook niet kunnen vragen wat de kosten zijn, heeft iemand een indicatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het ook moeten laten doen bij onze Stitch, ze groeiden ook telkens verkeerd. In ingreep was maar van korte duur, te vergelijken met castratie. 's Morgens binnen, in de namiddag weer buiten. We hebben niet moeten dwangvoeren of dergelijke. Biks zijn geen probleem (ook de HFST niet die toch wel vrij groot zijn). En de groenten gewoon in stukjes snijden, voor de rest niets speciaals. Hooi eten ze gewoon, fijne takjes ook. Dus enkel de groenten.

Bij ons heeft het 80 of 85 euro gekost, dus is veel goedkoper dan telkens te gaan slijpen en ze moeten niet steeds weg en weer.

Heb zeker geen spijt van deze beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een bemoedigend bericht, bedankt! Kunnen ze grof hooi gewoon eten? En gedroogde peterseliesteeltjes? Die zijn toch wat hard.

Moet alle groente in stukjes? Hoe groot moeten die dan zijn? Mijn dierenarts weet het ongetwijfeld ook, maar hoor graag ervaringen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi eet hij zonder probleem. Van peterseliesteeltjes weet ik het niet want hier lusten ze het niet, maar wilgentakken kan hij ook zonder problemen binnenspelen en die lijken wel harder dan peterseliesteeltjes. Hij steekt het als een rietje in zijn mond en maalt met zijn kiezen, dus voortanden hebben ze er niet voor nodig (wel een goede ontwikkeling van de lippen ;)).

Ik doe alle groenten in stukjes (ijsbergsla, witloof, wortel en raap). De sla en het witlof kan in stukken van 1 op 2 cm en de wortel en raap doe ik in balkjes van 0.5 op 0.7cm ofzo (niet dat ik het afmeet maar het zal zo ongeveer iets zijn :P). Maar je zal dat zelf wel ook een beetje zien of ze het gemakkelijk eten, gaat het moeilijk dan weet je dat het kleiner moet, en gaat het heel gemakkelijk dan kan je wat vergroten of het zo laten :). Je konijn zal het zelf wel duidelijk laten merken :P. Het is een beetje experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stelt ook echt niet veel voor. Ik heb alleen nog maar konijnen gehad die ondanks dat het bloed soms nog om hun bekkie zat, al beter aten dan voor de ingreep. Olifantstanden leveren veel meer pijn en last op dan het verwijderen ervan. Het is echt net of ze gewoon zo opgelucht zijn dat ze er vanaf zijn dat het ze allemaal niet meer uit maakt.

Het enige 'nadeel' is dat het soms niet in Ć©Ć©n keer goed gaat en dat Ć©Ć©n tand toch terug komt. Maar ja, slijpen moet ook regelmatig gebeuren dus in vergelijking daarmee is het helemaal niet zo'n ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dametje was er wel nogal van ontdaan, maar zij is zowiezo wat dat betreft wat kleinzieliger. Zij had van haar sterilisatie ook meer last dan mijn andere voedster. Haar heb ik ook moeten dwangvoeren. Maar bij beide ingrepen was ook zij na 1 a 2 dagen weer de oude.

Qua ingreep valt het inderdaad mee. De wond was hier inderdaad ook open, maar tandvlees heelt zo ontzettend snel. Inmiddels knaagt ze zelfs weer op tralies en eet ze zelfs hard brood. Hoe ze het klaarspeelt, geen idee. Volgens mij een soort 'eelt' gekweekt. Madam hier doet en eet als ieder ander konijn!

Tandjes zijn ook niet teruggekomen, dus ben erg tevreden over mijn da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Slof zijn ook zijn tanden weer getrokken. Hij heeft bijna geen pijnstilling gehad, want hij at gewoon meteen. (Heb het in het begin wel proberen te geven omdat dat moest van de DA. Maar dat ging zo lastig! En omdat hij at hoefde het ook niet perse)

Bij Slof is helaas wel 4x een tandje terug gegroeid. De eerste keer twee tandjes, en daarna steeds dezelfde. Deze DA staat op de konijnkundige lijst, en geven ook hele goede informatie. Toch zijn we de laatste keer naar een andere DA gegaan, en tot nu toe is er niks meer terug gegroeid. Er zal ook wel niks meer komen want het is al een paar maanden geleden.

Bij de eerste DA heeft het geloof ik 100 euro gekost, maar dat is ook een dure. Bij die waar we nu bij zitten, zal het denk ik 60 euro kosten. Dat is niet zo'n dure, maar wel een goede! :)

Slof eet alles. Hooi, HFST, groenten (bladgroente eet hij zo, harde groenten moet in reepjes) en zelfs wilgentakken. (wel smalle takjes, van die grote kan hij natuurlijk niks eraf knagen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een geruststelling, ik zag me al dagen dwangvoeren. Grote handen en een minikonijn zag ik al als onmogelijke combi. Hij koos vanmorgen eindelijk voor de gesneden wortel, dat ging er in als koek. Hij heeft echt pijn, hopelijk lucht het op als hij tandeloos is. Bedankt allemaal voor de positieve verhalen.

Dolle, jij hebt meer tandeloze konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een zware operatie geworden. Zijn voortanden zijn getrokken, 3 zijn in zijn geheel verwijderd en 1 tand niet helemaal helaas. Verder hebben ze 2 kiezen getrokken, dit doen ze zelden. Het was echt nodig. Hij os nu thuis, zijn vriendinnetje begon hem meteen te wassen en nu zit hij lekker te eten gelukkig. Arme jongen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .