Mi3k Geplaatst: 12 februari 2013 Geplaatst: 12 februari 2013 Hallo Allemaal,Na lang inlezen en denken heb ik sinds vorige week donderdag een jong dwerghangoortje (voedster). Ze is erg actief en nieuwschierig en is erg aanhankelijk, als ik op de grond ga zitten springt ze vaak op mijn schoot om haar lekker te laten aaien. Alleen heb ik haar de afgelopen dagen gewogen en ze valt af, nu zo'n 65 gram sinds zaterdag. Ze eet haar brokken (supreme science selective rabbit junior) en ook hooi en stro maar toch is dat blijkbaar niet genoeg. Ze blijft ook keutelen, normaal qua grootte en kleur. We hebben haar via een tussenpersoon en die wist niet wat voor voer ze bij de fokker kreeg, ik vermoed dus dat ze nog moet wennen aan deze brokken. Maar voor de zekerheid vraag ik jullie om hulp.Daarnaast heeft ze onze hele keuken tot haar beschikking om te rennen, is dit te groot voor een jong konijntje? Met andere woorden krijgt ze te veel beweging en valt ze daardoor af?Alvast bedankt!
Dollie Geplaatst: 12 februari 2013 Geplaatst: 12 februari 2013 Voor een jong konijntje is 65 gram afvallen natuurlijk best veel, maar ik zou het toch even rustig aankijken. Ze doet het verder prima voorzover ik uit jouw bericht op kan maken en ze heeft natuurlijk wel wat stress gehad van het verhuizen, wennen etc. Daarnaast is de kans groot dat ze bij de fokker in een klein(er) hok zat en bij jou heeft ze juist ruimte. Dat is op zich niet slecht, want ze moet ook haar energie kwijt kunnen en conditie en spieren opbouwen. Maar het is wel even wennen.Mocht er nou iets veranderen, grijp dan wel snel in, maar dit klinkt op zich prima. Wat ik wel zou doen voor de zekerheid is even haar ontlasting laten onderzoeken. Heeft ze zelf geen stress van en mocht er nou wel een medisch probleem zijn dan zou je bij zo'n jong konijntje vooral denken aan coccidiose of wormen. En dat kunnen ze in de ontlasting zien.Bij mijn jonge konijntje (inmiddels zes maanden) is afvallen altijd het beginstadium van coccidiose. Hij komt er helaas op de één of andere manier maar niet vanaf en heeft het nu al drie keer gehad. Door ontlastingsonderzoek kun je dit uitsluiten.
Mi3k Geplaatst: 12 februari 2013 Auteur Geplaatst: 12 februari 2013 Dollie, bedankt voor je reactie!Ik heb ook de doktersassistente gebeld en zij denkt ook dat het de stress is van het verhuizen enz. Als haar gewicht blijft dalen zal ik zeker wat ontlasting laten onderzoeken. Ik ben in ieder geval een beetje gerustgesteld.
Mi3k Geplaatst: 17 februari 2013 Auteur Geplaatst: 17 februari 2013 Geduld was inderdaad het medicijn, Floor weegt nu ruim 100 gram meer als dinsdag!Ook eet ze veel meer brokken, we zijn helemaal happy!
Aanbevolen berichten