Ga naar inhoud

Snel afgevallen - EC?


Nvy

Aanbevolen berichten

Na lang twijfelen toch maar een topic geopend, ook om het even van me af te schrijven...

Sinds Sid bij ons is (nu 2,5 maand) valt hij langzaam af. We hebben half januari aan twee dierenartsen gevraagd of we ons zorgen moesten maken over zijn gewicht (hij was in november 1,325 en begin januari maar 1,025), maar beiden zeiden dat het in orde was. Ze vonden hem aan de dunne kant, maar zolang het gewicht zou stabiliseren en hij niet verder af zou vallen was het ok.

Rond die tijd bleek Sid ook een abces (van een bijtwond) te hebben. Inmiddels is het abces nauwelijks nog te voelen en tijdens de antibiotica-kuur werd ons dunne konijntje in een keer zwaarder. Voor het eerst kwam hij een beetje aan en woog hij 1100 gram! Wij waren blij dat de AB hem mogelijk het laatste duwtje had gegeven en gingen ervan uit dat hij nu verder zou kunnen groeien.

Inmiddels zijn we twee weken verder en weegt Sid nog maar 925 gram :(. Zelf ben ik bang voor EC, omdat hij (samen met Daphne van 1,3 kilo) vannacht ook een halve liter water heeft gedronken...

Nu hebben we voor de 22e de castratie van onze twee dames gepland. Onze konijnen zitten in koppels van Sid + Daphne en Dennis + Lola. Mocht het EC zijn is het dan beter om de castratie van Daphne niet door te laten gaan? Heeft het ook nog gevolgen voor de andere twee?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik vind het op het moment soms moeilijk om van de konijnen te genieten. Ik weet dat het medische zorgen ook bij dieren hoort, maar we hebben sinds eind oktober geen dierenarts-vrije week gehad... Terwijl ik dit schrijf zit Dennis bijvoorbeeld bij me om eten te bedelen, omdat hij door zijn ontstoken tand niet graag eet en dus eigenlijk voortdurend honger heeft. En naast de emotionele kracht die het kost zijn alle dierenartsbezoekjes natuurlijk ook niet goedkoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht er iemand hebben meegelezen, we waren vandaag bij de DA en hier is de update:

Sid had kleine haakjes op z'n kiezen, maar de DA gaat er niet vanuit dat dat het grote probleem is. Sid heeft ook een ontsteking in zijn keel, maar dat lijkt ook niet de oorzaak te zijn van het afvallen/vele drinken.

Bloedtest en urinetest waren allebei ok. Hier waren ook een paar waardes een beetje verhoogd, maar niet zo sterk dat ze de symptomen verklaren.

We houden hem nog een paar dagen in de gaten en mocht het zonder haakjes en met AB niet beter gaan nemen we voor het weekend nog contact op met de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties :goed:!

We zijn voorzichtig optimistisch. Sid valt niet verder af en ook het drinken wordt minder (nu nog zo'n halve liter per dag). We duimen nu dat er een oorzaak is verholpen en dat de AB niet alleen wat met de symptomen doet, ook omdat deze dip begon toen hij klaar was met z'n vorige AB kuur.

Daarnaast is er nog maar weinig over van ons ronde bolletje. Ik zal morgen contact opnemen met de DA om te horen wanneer we hem iets extra's kunnen gaan geven.

Hieronder twee foto's. Op de eerste verbergt z'n pluizige baby-vacht z'n botjes, maar op de tweede, naast Daphne, kun je zien hoe spits z'n rug is.

2ff7ba7a-bac9-44f0-8a16-447e5ea4646d_zps74c72d0a.jpg

4981597a-0353-4390-b907-b2f1d96366de_zpsd95a526c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar weer een update (vooral omdat het mij helpt het van me af te schrijven).

Op donderdag schreef ik dat Sid niet meer afviel (toen 930 gram), en op zaterdag was hij zelfs tot 960 gram aangekomen!

Nu zijn we twee dagen later en weegt hij minder dan 900 gram :(. Hij is heel actief, gedraagt zich verder normaal, maar blijkbaar is er toch iets mis. Heb hem nu maar een uurtje apart genomen om te zien hoe hij eet, drinkt, en keutelt.

Morgen om 9.00 uur gaan we naar de DA, het laatste wat de DA nog voorstelde is een ontlastingsonderzoek. Mocht iemand nog andere suggesties hebben hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je berichtje, Deeskuh!

Hier een laatste update van mij in dit topic.

Voor Sid kunnen we medisch gezien weinig meer doen, behalve zijn orgaanfuncties ondersteunen. Zijn maagperistaltiek was niet goed toen hij bij ons kwam, en dit zou er aan bij kunnen dragen dat hij uit zijn eten niet genoeg voedingsstoffen kan halen. De DA vermoedt dat dit aan een aangeboren afwijking ligt, en de enige manier waarop dit te controleren zou zijn is door middel van een röntgen met contrastvloeistof of een operatie.

Ook heeft de DA aangegeven dat zijn gewicht nu zo laag is dat hij ook geen reservevoedingsstoffen meer heeft opgeslagen, en dat verder afvallen eigenlijk neit mogelijk is.

We gaan nu proberen of Sid met wat krachtvoer toch nog weer aan kan komen, zodat hij nog een tijd van 'zijn' Daphne kan genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .